Vad tror ni om detta? (Videokamera + stativ)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta? (Videokamera + stativ)

Tjena!

Kommer börja göra instruktionsvideor och behöver en bra kamera att göra detta med. Att se mig själv medan jag gör videorna är ett stort +. Ser att följande kamera uppfyller detta krav.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/193044-sony_hdr-...

Tänker mig även ett stativ så att kameran når upp till ansiktshöjd:

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/130425-manfrotto...

Vad tror ni om den kombon? Någon som har erfarenheter av någon av produkterna?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag testade nydligen en uppföljare på den (antar det för den har högre siffra). Den var lättjobbad, hade bra stabilisering och skaplig autofokus, men jag skulle inte vilja äga den. Dålig bildkvalitet och inga manuella inställningar.
http://m.youtube.com/watch?v=D-Qp4jHWuCM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag testade nydligen en uppföljare på den (antar det för den har högre siffra). Den var lättjobbad, hade bra stabilisering och skaplig autofokus, men jag skulle inte vilja äga den. Dålig bildkvalitet och inga manuella inställningar.
http://m.youtube.com/watch?v=D-Qp4jHWuCM

Såg filmen och sett senare. Vobblar. Har du försökt stabilisera i efterhand?

Har du gradat? Ser ganska livlöst ut.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det enda du vinner på att köpa en kamera i denna prisklass är:

1) Bättre codec för att få ned filstorlek
2) Optisk zoom
3) Trevligare i handen
4) Vändbar display
5) Batteritid

Dessa vinster är vad du gör än om du skulle välja att köra en... telefon!

Efter att ha kikat på filmerna länkade samt andras filmer som är gjorda med denna eller motsvarande kamera får mig att inse att min mobiltelefon faktiskt ger betydligt skarpare och bättre film än dessa. Jag föreslår att du istället går upp en nivå bland kameror och kikar på en som faktiskt har lite bildkvalité. Dumt att börja i botten för att upptäcka att du vill ha bättre.

Faktiskt i denna prisklass hade jag hellre köpt en kompaktkamera.

Du får en canon s110 för samma pris. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS110svart

https://www.youtube.com/watch?v=Z-DCfaIb3UM
https://www.youtube.com/watch?v=5QAGAS72fJ4

Dessutom tillåter denna full manuell inställning så du får bild så som DU vill och inte va kameran vill.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om du inte vill ha ett verktyg som du kan koppla extern mikrofon till - det inbyggda ljudet i kompaktkameror och liknande brukar inte vara så värst bra... Ja, om inte dina instruktionsfilmer är av stumfilmsart, á la Charlie Chaplin, för då spelar det ju mindre roll

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Frågan är dock om du inte vill ha ett verktyg som du kan koppla extern mikrofon till - det inbyggda ljudet i kompaktkameror och liknande brukar inte vara så värst bra...

Du har rätt.
I regel hittar man inga videokameror på den här sidan om 5000:- som har mikrofoningång.

Det kan lösas med laptop + extern microfon och sync i efterhand alt. headset till mobilen och röstmemo.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Frågan är dock om du inte vill ha ett verktyg som du kan koppla extern mikrofon till - det inbyggda ljudet i kompaktkameror och liknande brukar inte vara så värst bra... Ja, om inte dina instruktionsfilmer är av stumfilmsart, á la Charlie Chaplin, för då spelar det ju mindre roll

Bra ljud är viktigt, och även att jag kan se mig själv medan jag pratar.

Det är Youtube-videor som jag ska göra så kvaliteten behöver inte vara bättre ändå.

Min mobil, Lumia 920 fungerar utmärkt att filma med men kan varken se mig själv eller ha på ett stativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Såg filmen och sett senare. Vobblar. Har du försökt stabilisera i efterhand?

Har du gradat? Ser ganska livlöst ut.

// A

Nej ingen stabilisering i efterhand och jag har gradat så att det nästan spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarkus:

Bra ljud är viktigt, och även att jag kan se mig själv medan jag pratar.

Det är Youtube-videor som jag ska göra så kvaliteten behöver inte vara bättre ändå.

Min mobil, Lumia 920 fungerar utmärkt att filma med men kan varken se mig själv eller ha på ett stativ!

Du kommer inte att få bra ljud från någon kamera. Ska du ha bra ljud ska du ha en mic precis intill din mun, alt en shotgun 50cm från.
En mygga kanske kan passa. Spela in på en Zoom H1 och synca i post.

Sätt en klämma på stativet och fäst din nokia, sätt en spegel bakom så du ser dig själv. Eller duger framkameran?
Kanske har den hdmi-ut så kan du köra in en dataskärm.

Tycker dessa kameror för 2k borde utrotas pga dess sorgliga kvalité. Är ljud viktigare än bild så hade jag satsat på en bra inspelningsanläggning
och använt kanske mobilen som kamera, alt. som jag skrev, använda headsettet som mic. Testa innan du dömmer och prova med spegel.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du kommer inte att få bra ljud från någon kamera. Ska du ha bra ljud ska du ha en mic precis intill din mun, alt en shotgun 50cm från.
En mygga kanske kan passa. Spela in på en Zoom H1 och synca i post.

Sätt en klämma på stativet och fäst din nokia, sätt en spegel bakom så du ser dig själv. Eller duger framkameran?
Kanske har den hdmi-ut så kan du köra in en dataskärm.

Tycker dessa kameror för 2k borde utrotas pga dess sorgliga kvalité. Är ljud viktigare än bild så hade jag satsat på en bra inspelningsanläggning
och använt kanske mobilen som kamera, alt. som jag skrev, använda headsettet som mic. Testa innan du dömmer och prova med spegel.

// A

Håller med.
En Panasonic G6 för 2490 kr + kanske ett Sigma 30/2.8 för 1000 kr skulle spöa de flesta (läs alla) videokameror under 5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Håller med.
En Panasonic G6 för 2490 kr + kanske ett Sigma 30/2.8 för 1000 kr skulle spöa de flesta (läs alla) videokameror under 5000 kr.

Utan att jag själv kikat efter frågar jag om G6 har mic-in ?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Utan att jag själv kikat efter frågar jag om G6 har mic-in ?

// A

Ja, med manuella nivåer.
Det är i princip en GH3 med GH2s sensor + peaking.

Permalänk
Medlem

En kamera som i princip är gjord för att filma sig sälv är Canon Legria Mini X. Om den är bra kan jag svara på om ett tag, fick precis ett mail om att jag blivit utvald som "testpilot" av en sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

En kamera som i princip är gjord för att filma sig sälv är Canon Legria Mini X. Om den är bra kan jag svara på om ett tag, fick precis ett mail om att jag blivit utvald som "testpilot" av en sån

Den verkar ju onekligen intressant för just sådant som trådskaparen avser. Det vore intressant att höra mer om den när du testat

Länk till produktsidan här

FAST.. den är inte helt gratis... så med tanke på att den egentligen inte har några andra användningsområden så vill det till att det görs många instruktionsfilmer

Test och prisuppgift här

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Den verkar ju onekligen intressant för just sådant som trådskaparen avser. Det vore intressant att höra mer om den när du testat

Länk till produktsidan här

FAST.. den är inte helt gratis... så med tanke på att den egentligen inte har några andra användningsområden så vill det till att det görs många instruktionsfilmer

Test och prisuppgift här

ja spontant kan jag ju säga att jag inte skulle ha den som enda kamera, men om man bara gör instruktioner eller bloggar så kan den kanske va fin.
men jag vet inte eftersom jag inte ens sett den i verkligheten ännu. Tror den kommer redan i nästa vecka.