Telenor - Slut på surf, kommer inte åt internet

Permalänk
Medlem

Telenor - Slut på surf, kommer inte åt internet

Hej, skall försöka beskriva mitt "problem" så gott jag kan.

I julas inköptes ett nytt abonnemang, samt mobil från telenor, detta abonnemang var Familjeflex M (medium) som innehåller 6 gb surf per månad, detta är också uppdelat på 3 personer.
Problemet började när jag märkte att surfen var slut, fick ett sms som också intygade detta ytterligare. Efter att ha läst runt lite på telenors hemsida, samt att ha ringt till kundservice så får jag reda på att internet fortfarande ska fungera, men väldigt segt (32kb/s). Även om detta hade varit sant så fungerar det inte för mig, laddade upp en htmlfil på min FTP server, denna hade storleken 4 byte och enda meddelandet jag fick av min iPhone var "Safari kan inte öppna sidan eftersom nätverksanslutningen förlorades"
Ärligt talat, är telenor såhär sketna att dom bara ljuger och ljuger konstant? Jag menar.. Det står ju för fasen att jag inte ens är uppkopplad till internet (trots 4G ikonen i vänstra hörnet)

Tack för mig.

Permalänk
Avstängd

hur tänkte du när du valde 6 gig på 3 personer, räcker att 2 använder spotify någorlunda ofta så är surfen nästan slut direkt...

Permalänk
Medlem

Jag är mycket medveten om detta, inte så mycket jag kan göra åt saken dock. Min morsa står nämligen på abonnemanget och hon är en snål jävel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Jag är mycket medveten om detta, inte så mycket jag kan göra åt saken dock. Min morsa står nämligen på abonnemanget och hon är en snål jävel.

säger han som surfar gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

säger han som surfar gratis...

Menmen, ingen som vet vad som kan vara felet? Jag menar.. Internet skall ju egentligen fortfarande funka fast extremt segt? Det gör inte det för mig och jag vet inte vad som kanske kan vara fel..

Permalänk
Medlem

De sa inte "upp till 32kb/s" då?
Operatörer brukar köra sådana knep.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cALLEE-:

Menmen, ingen som vet vad som kan vara felet? Jag menar.. Internet skall ju egentligen fortfarande funka fast extremt segt? Det gör inte det för mig och jag vet inte vad som kanske kan vara fel..

Beror helt på vad avtalet säger och vilken policy de har. Kan ju vara så att minimum hastigheten efter att taket är nått är så pass lågt att det inte fungerar ordentligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

De sa inte "upp till 32kb/s" då?
Operatörer brukar köra sådana knep.

Möjligtvis, snubben jag pratade med på telenor sa iallafall siffran 32kb/s kommer jag ihåg, but still, borde jag inte kunna använda internet över huvudtaget isåfall? Oavsett om det är en låg hastighet?

Permalänk
Medlem

Om all surf är slut för er 3, så delar ni fortfarande på dessa ~32kbits.
Med andra ord, det är "omöjligt" för dig att använda dessa ~32kbits delat på 3 mobiler.
Det är illa nog med den hastigheten på En mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Om all surf är slut för er 3, så delar ni fortfarande på dessa ~32kbits.
Med andra ord, det är "omöjligt" för dig att använda dessa ~32kbits delat på 3 mobiler.
Det är illa nog med den hastigheten på En mobil.

Grejen är det att jag inte kommer åt internet över huvudtaget, oavsett vad det än gäller, får inte ens push-meddelanden.

Permalänk
Medlem

Vart samma på frugans Tele2 abbonemang (Volym). Internet stängs av helt efter att GB som man köpt är slut. Ingen lägre hastighet, bara att pröjsa om man vill ha internet. Sa upp skiten på en gång.
Byt operatör, Comviq fortsätter att fungera helt ok även efter volymen man betalat för är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Grejen är det att jag inte kommer åt internet över huvudtaget, oavsett vad det än gäller, får inte ens push-meddelanden.

Nej, men lite det jag menade med att det inte kommer fungera.
Ni kommer endast få time-out, att internet inte fungerar etc.

Det är helt enkelt för långsam hastighet för att något ska fungera.

Annars, starta om mobilen, stäng av allting som kan tänkas använda mobilsurfen automatiskt, och försök sen igen.

Permalänk
Medlem

Du kan kanske testa att dela internet till din dator och kolla om du ens kan pinga. Vet inte hur Android fungerar, men jag har Windows Phone och den jävlas ofta med en i stil med "om internet är långsammare än 56 Kbps så kommer upplevelsen att vara dålig, så därför får du ingen upplevelse alls", dvs att den ger timeout när man försöker ladda webbsidor.

Permalänk
Medlem

Nej du har fungerande Internet på Telenor även efter du använt ditt tak.

Dock går det så fruktansvärt långsamt att inget ändå lyckas fungera felfritt.
Men har man bara tålamod så går det att skicka ett meddelande i ex whatsapp eller liknande.

Men man väljer hellre ett wifi i det läget.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Du kan kanske testa att dela internet till din dator och kolla om du ens kan pinga. Vet inte hur Android fungerar, men jag har Windows Phone och den jävlas ofta med en i stil med "om internet är långsammare än 56 Kbps så kommer upplevelsen att vara dålig, så därför får du ingen upplevelse alls", dvs att den ger timeout när man försöker ladda webbsidor.

Inte ens med 1 byte....

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det är inte så att ni fördelat surfen mellan er? Isåfall spärras den helt när din del är slut.
Med fördelat menas att ni själva bestämt hur mycket var och en ska få ha, tex 2gb var.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är inte så att ni fördelat surfen mellan er? Isåfall spärras den helt när din del är slut.
Med fördelat menas att ni själva bestämt hur mycket var och en ska få ha, tex 2gb var.

Jo vi har delat upp det så att var och en har 2gb.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cALLEE-:

Jo vi har delat upp det så att var och en har 2gb.

Kolla med deras kundtjänst, tror den spärras helt då men är inte säker

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det funkar med Telenor, men dom gånger som jag lyckats förbruka min surf så får jag ett sms som jag svarar på. Vanligtvis med bara siffran 1 och inget mer och 5sek senare så fungerar allting som vanligt igen, dvs. köp extra surf tillfälligt.
Är detta inte ett alternativ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Batman:

Vet inte hur det funkar med Telenor, men dom gånger som jag lyckats förbruka min surf så får jag ett sms som jag svarar på. Vanligtvis med bara siffran 1 och inget mer och 5sek senare så fungerar allting som vanligt igen, dvs. köp extra surf tillfälligt.
Är detta inte ett alternativ?

Hjälper nog inte honom. Jag gissar på att det endast är ägaren (modern) som kan beställa extra surf. Sen om man lagt på en manuell spärr på surfen så är den fortfarande spärrad. Ägaren (modern) måste nog häva spärren först.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord