Permalänk
Medlem

Bygga egen bärbarhögtalare Hjälp.

Planerar att bygga en bärbar högtalare till sommaren men behöver lite hjälp kring vad jag behöver köpa.
Har aldrig gjort något liknande innan, dock har jag lite kunskap inom ämnet.

Har sett lite trådar om sådana här projekt innan men de flesta är gamla så lika bra att göra en ny för mer aktuella priser o utrustning.

Det jag söker är hjälp om vad jag ska köpa för utrustning och någon sorts guide på hur den ska byggas.

*Hade tänkt mig runt 3-4k, helst inte mer men gärna mindre

*Bärbar, runt 20-30kg

*Helt ok ljud och nivå

*Vattenavstötande (om möjligt?)

Hoppas att ni fattar vad jag är ute efter, tack på förhand :)!

Permalänk
Medlem

det du är ute efter är definitivt en boominator.
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1098584-boominator-t...
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-anot...

säljs även som kit: http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogtalare-s82106/hogtalarby...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut, sjukt snygg. Svår att bygga? är ljudet nice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Ser riktigt nice ut, sjukt snygg. Svår att bygga? är ljudet nice?

boominatorn är mycket välkänd inom bärbart ljud, så det finns gott om filmer på youtube, trådar på forum där du kan läsa i flera dagar.
men för att sammanfatta så spelar den otroligt högt och även väldigt länge. ljudkvaliten är ungefär som ett par vanliga PA-högtalare, dvs inte audiofil-nivå, men räcker gott och väl till det man använder den till.
rekommenderar att du läser tråden av Saturnus (han som kom på iden från början) på diyaudio som jag länkade tidigare.

EDIT: värt att notera är att du kan halvera kostnaden genom att bara ha element på en sida, istället för två. du får lite lägra ljud, och det blir bara riktat åt ett hål, men samtidigt får dubblerad batteritid och halverad kostnad.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

boominatorn är mycket välkänd inom bärbart ljud, så det finns gott om filmer på youtube, trådar på forum där du kan läsa i flera dagar.
men för att sammanfatta så spelar den otroligt högt och även väldigt länge. ljudkvaliten är ungefär som ett par vanliga PA-högtalare, dvs inte audiofil-nivå, men räcker gott och väl till det man använder den till.
rekommenderar att du läser tråden av Saturnus (han som kom på iden från början) på diyaudio som jag länkade tidigare.

Dock är tråden 501 sidor Men ska allt ta o skumma igenom det mesta.

Citat:

EDIT: värt att notera är att du kan halvera kostnaden genom att bara ha element på en sida, istället för två. du får lite lägra ljud, och det blir bara riktat åt ett hål, men samtidigt får dubblerad batteritid och halverad kostnad.

Dum fråga kanske, men blir den mycket lättare då också? Anser du att det är värt att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Dock är tråden 501 sidor Men ska allt ta o skumma igenom det mesta.

Dum fråga kanske, men blir den mycket lättare då också? Anser du att det är värt att göra det?

ja, räkna med att en tredjedel i vikt försvinner ungefär. jag tycker det är värt att endast ha element på en sida. oftast vill man ändå bara rikta ljudet åt ett håll, inte 360 grader. som sagt så blir batteritiden dubblerad, kostnaden halverad, vikten lägre, så jag tycker du ska köra på endast en sida.

du kan ju även lägga till element på andra sidan senare om du tycker det behövs, så det är ju ändå inte hela världen om du blir missnöjd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hur blir batteritiden dubblerad?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Hur blir batteritiden dubblerad?

när du har hälften så många högtalare får man dubblerad batteritid?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Måste jag ha en annan "låda" när jag bara har ett element?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Måste jag ha en annan "låda" när jag bara har ett element?

*4 element. på varje sida har du två HP-10:or och två diskanter.
nej du ska ha exakt samma låda även med element på en sida.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

*4 element. på varje sida har du två HP-10:or och två diskanter.
nej du ska ha exakt samma låda även med element på en sida.

Ahja okaj! Ska nog fan köra på denna :)!

Edit.
Fattade precis vad du menade med element på en sida... Låter vettigare nu när jag förstod det, sättet som jag tänkte mig skulle ge mig en ljudbild åt helvete:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Ahja okaj! Ska nog fan köra på denna :)!

Edit.
Fattade precis vad du menade med element på en sida... Låter vettigare nu när jag förstod det, sättet som jag tänkte mig skulle ge mig en ljudbild åt helvete:)

jaha, ja, det kanske inte var så lätt att förstå att det sitter element på båda sidor av boominatorn när man bara ser bild på ena sidan
att bara köra med ett element skulle bli lite skumt

EDIT: för säkerhets skull så lägger jag upp en till bild som visar hur det ser ut med element på båda sidorna:

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaha, ja, det kanske inte var så lätt att förstå att det sitter element på båda sidor av boominatorn när man bara ser bild på ena sidan
att bara köra med ett element skulle bli lite skumt

EDIT: för säkerhets skull så lägger jag upp en till bild som visar hur det ser ut med element på båda sidorna:
http://img-2013.tapatalk.com/d/13/02/22/yrypequ4.jpg

Borde man inte kunna ta en större strömkälla, typ ett MC/bil-batteri? Eller blir den för tung då, även om man kör med två element?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Borde man inte kunna ta en större strömkälla, typ ett MC/bil-batteri? Eller blir den för tung då, även om man kör med två element?

det är ju det man brukar ha?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det är ju det man brukar ha?

Jaha, är som sagt ny inom hemmabyggen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaha, ja, det kanske inte var så lätt att förstå att det sitter element på båda sidor av boominatorn när man bara ser bild på ena sidan
att bara köra med ett element skulle bli lite skumt

EDIT: för säkerhets skull så lägger jag upp en till bild som visar hur det ser ut med element på båda sidorna:
http://img-2013.tapatalk.com/d/13/02/22/yrypequ4.jpg

Varför har man en platta med hål i mellan elementen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Jaha, är som sagt ny inom hemmabyggen:)

Var tänkte du köpa elementen?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Var tänkte du köpa elementen?

Håller på och kollar runt! Några tips :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Varför har man en platta med hål i mellan elementen?

för att elementen ska jobba med varandra för att bilda högre tryck i lådan och i ljudet. hade man inte haft hål hade de jobbat individuellt.

Skrivet av Lifooz:

Var tänkte du köpa elementen?

ljudia hoppas jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli ljudia, vet dock ännu inte om jag ska ha 4 eller 2 element.

Hur viktigt är det att lådan är en bra storlek, fördelar med mindre/större läder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Kommer nog bli ljudia, vet dock ännu inte om jag ska ha 4 eller 2 element.

Hur viktigt är det att lådan är en bra storlek, fördelar med mindre/större läder?

fördelar med mindre låda: lättare, mindre.
nackdelar med mindre låda: sämre ljud.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kom precis på att min bil inte är jätte stor, så blir ganska jobbigt att ha en högtalare som tar upp halv bagaget. Finns det någon som har förslag på någon mindre modell som endå har "ok" ljud?

Skulle det funka att bara bygga halva boominator eller bli det konstig med ljudbilden? (http://i.imgur.com/TOTIVBk.png)

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Kom precis på att min bil inte är jätte stor, så blir ganska jobbigt att ha en högtalare som tar upp halv bagaget. Finns det någon som har förslag på någon mindre modell som endå har "ok" ljud?

Skulle det funka att bara bygga halva boominator eller bli det konstig med ljudbilden? (http://i.imgur.com/TOTIVBk.png)

jo, visst fungerar det att göra så, men fördelen med boominatorn är ju att det är en väldigt genomtänkt och beprövad design som har byggts tusentals gånger av tusentals personer.

men om du vill ha en halv boominator, tänk på att du inte kommer få stereo-ljud, samt att ljudet kommer bli ganska mycket svagare.

annars kan du ju helt enkelt bygga ett eget litet hemmabygge som jag gjorde för ett år sedan i brist av pengar.
dock rekommenderar jag inte att du använder bilhögtalare som jag har gjort, då dom är väldigt tungdrivna och spelar inte ens i närheten lika högt som PA-element gör.

just den på bilden drivs av ett vanligt MC-batteri (gel) och kunde spela i ca 10h på full volym. dock har förstärkaren pajjat nu, så jag funderar på att bygga någonting helt nytt i sommar.
fördelen var dock som sagt priset. totalkostnaden för den där blev ca 3-400kr, och den spelade bättre än den var värd kan jag lova.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det finns någon boominator-mini ? Annars kör jag nog på boominator
Btw, finns allt jag behöver utom lådan i det litet ifrån ljudia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

när du har hälften så många högtalare får man dubblerad batteritid?

Nej.

När du halverar antalet högtalare minskar lådans känslighet. Dvs du kommer behöva pressa förstärkaren mer för att nå samma ljudnivå. Så mig veterligen kommer snarare batteritiden minska ganska kraftigt vid ett givet ljudtryck.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Nej.

När du halverar antalet högtalare minskar lådans känslighet. Dvs du kommer behöva pressa förstärkaren mer för att nå samma ljudnivå. Så mig veterligen kommer snarare batteritiden minska ganska kraftigt vid ett givet ljudtryck.

nu är inte jag någon expert på elkunskap, men låter det inte väldigt logiskt att hälften så mycket att driva ger dubbelt så lång drifttid?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag är också långt ifrån någon expert. Men mig veterligen så kommer det du sparar i last ätas upp av det du förlorar i ljudtryck.

Alltså: 2 parallellkopplade högtalare kommer medför betydligt högre ljudstyrka i förhållande till strömförbrukningen.

För övrigt. Vill man ha en mindre billigare design ska man tydligen kolla upp Qubinator som är anpassad för detta ändamål.

Citat:
Citat:

q:what other pros and cons has the qubinator vs the halfinator?

Saturnus: Besides being lighter, smaller, cheaper, easier to build and having roughly the same performance?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Angående antal högtalare vs drifttid.

De högtalarna som är riktade bort gör nog inte mycket för ljudtrycket på 'framsidan', så man behöver knappast kompensera genom att vrida upp volymen till dubbla effekten.

Detta resonemang gäller om lyssnarna finns samlade på samma sida.
Om lyssnarna finns utspridda runtomkring så är det en fördel med högtalare riktade åt mer än ett håll.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Känner dock att jag har en jävla hybris just nu efter jag läst trådar om att bygga en boominator så kanske kör på en vanlig endå

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här igår istället, betydligt smidigare.