Universal telecom 1Mbit/s, klarar man sig på det?

Permalänk
Medlem

Universal telecom 1Mbit/s, klarar man sig på det?

Jag undrarhur långt klarar man sig på 1Mbit/s och obegränsad datamängd.
det jag använder mest är väll spotify och sedan lite aftonbladet. det är väll det.

allt för 137kr och då ingår 5000sms
0.18kr/min för samtal

Universal telecom kör just nu 6 månader gratis första 6månaderna så tänkte hoppa på det då mitt från TRE går ut om en månad.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

1Mbit/s är som mest ~125kb/s om allt är optimalt och perfekt, vilket det aldrig är.

Brukar du streama din musik till mobilen?
För gör du det, så är det kört redan där.

Dock, du kan surfa lite långsammare bara med den hastigheten om det är mobilanpassade sidor.

Jag personligen hade rekommenderat dig att skaffa en snabbare hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar ganska bra. Stora nedladdningar tar så klart tid, och strömmad video kan du nog mer eller mindre glömma, men för vanlig slösurfning är det inga problem och strömmat ljud lär inte heller vara några problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det funkar ganska bra. Stora nedladdningar tar så klart tid, och strömmad video kan du nog mer eller mindre glömma, men för vanlig slösurfning är det inga problem och strömmat ljud lär inte heller vara några problem.

Som jag skrev här ovanför så kan han i princip glömma att streama musik med t.ex spotify med den hastigheten
1Mbit/s är i runda slängor ~125kb/s, dvs det är verkligen inget att hurra över.

Klart det "går", men enligt Mina personliga krav, så går det inget vidare.

Permalänk
Medlem

Musik lär inte vara nåt problem alls. Film däremot kan bli lite problematiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Spotify har funkat utan problem för mig med 0,5Mbit

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha några problem med t.ex Spotify. Möjligtvis att första låten tar nån sekund att börja spela, men sen ska det flyta på som vanligt.
Video kan som sagt vara lite jobbigt, men Youtubeappar och dylikt brukar anpassa kvaliteten på videon efter hastigheten på anslutningen.

Med andra ord, du kommer klara dig på 1mbit så länge du kan leva med att det går lite segare

Annars skulle jag vilja slå ett slag för Halebop Rubbet Liten
Prislista: https://www.halebop.se/content/prislistor/Abonnemang-Halebop-...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Som jag skrev här ovanför så kan han i princip glömma att streama musik med t.ex spotify med den hastigheten
1Mbit/s är i runda slängor ~125kb/s, dvs det är verkligen inget att hurra över.

Klart det "går", men enligt Mina personliga krav, så går det inget vidare.

Vad snackar du om? Spotifys bästa streamkvalitet ligger på 320kbps, alltså mindre än en tredjedel av en 1Mbit/s uppkoppling. Spotify kommer fungera utan problem. Det är troligtvis inte heller några problem att se på youtube på lägre kvalitetsinställningar.

Förövrigt är 1Mbit/s = 125kB/s. Notera skillnaden på kB = kilobyte och kb = kilobit.

Skrivet av johanruda:

Annars skulle jag vilja slå ett slag för Halebop Rubbet Liten
Prislista: https://www.halebop.se/content/prislistor/Abonnemang-Halebop-...

Det ingår ju bara en GB data vilket inte känns så kul. Det är ju det som är grejen med Universals abonnemang att det är obegränsad datamängd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Det räcker absolut för spotify, kommer gå att titta på youtube också (i ca 360p)! Har med tidigare abonnemang fått nöja mig med 88kbit/s (eller om det kanske tom va 125kbit) då surfen tog slut, jag kunde fortfarande lyssna på spotify (dock på lägre ljudkvalité)

På mobilen fungerar den hastigheten hyfsat bra faktiskt!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Som jag skrev här ovanför så kan han i princip glömma att streama musik med t.ex spotify med den hastigheten
1Mbit/s är i runda slängor ~125kb/s, dvs det är verkligen inget att hurra över.

Nej. 1Mbit/s är precis 1024Kbit/s. Spotifys bästa kvalitet streamar i 320Kbit/s, så 1Mbit/s räcker fint för Spotify.

Vad du vill säga är att 1Mbit/s är ~125KByte/s. Spotify bästa kvalitet är ca 40KByte/s.

1Mbit/s räcker ganska bra om användandet är websurf/spotify, FB, Twitter osv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har suttit och räknat på samtals kostader osv vad ja hamnar på för pris och är 60-80kr extra jag får betala för att komma upp till deras 288kr månaden med 4 GB surf (snittar 3GB i månaden hos tre nu) så får väll prova deras billigaste för å sen byta, är ju bara 1 månads uppsägningstid nu för tiden ju så är ju bra.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att prova att strypa farten till 1Mbit och se hur det fungerar med befintlig uppkoppling och sedan bestämma sig
http://seriousbit.com/netbalancer/
http://www.netlimiter.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krilleoh:

Som jag skrev här ovanför så kan han i princip glömma att streama musik med t.ex spotify med den hastigheten
1Mbit/s är i runda slängor ~125kb/s, dvs det är verkligen inget att hurra över.

Klart det "går", men enligt Mina personliga krav, så går det inget vidare.

Jag tror du är helt ute och cyklar här. Mitt första bredband var 512kbit/s. Enligt dig skulle det vara värdelöst. 1Mbit/s är helt ok så länge man inte använder sitt bredband till att strömma film.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att prova att strypa farten till 1Mbit och se hur det fungerar med befintlig uppkoppling och sedan bestämma sig
http://seriousbit.com/netbalancer/
http://www.netlimiter.com/

Vart hittar ja till mobil?

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kruxz:

Vart hittar ja till mobil?

Det var en bra fråga om du vill köra det i mobilen, men du kan dela ut wifi från pcn med bandbreddsbegränsning till mobilen och prova, det funkar för test om man vill även om det krävs lite jobb att göra det så är det ju ett sätt att prova hur det blir i verkligheten med olika hastigheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxz:

Tack för alla svar, har suttit och räknat på samtals kostader osv vad ja hamnar på för pris och är 60-80kr extra jag får betala för att komma upp till deras 288kr månaden med 4 GB surf (snittar 3GB i månaden hos tre nu) så får väll prova deras billigaste för å sen byta, är ju bara 1 månads uppsägningstid nu för tiden ju så är ju bra.

Kom dock ihåg att dem nya uppsägningstiderna bara gäller dem nya abonnemangen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kom dock ihåg att dem nya uppsägningstiderna bara gäller dem nya abonnemangen

Yes mitt tre går ut nästa månad så får ja 6 månader är det lika bra å säga upp tre, om de inte kommer med något bra erbjudande.
hoppas bara universals nät fungerar bra(telia)

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Nej. 1Mbit/s är precis 1024Kbit/s. Spotifys bästa kvalitet streamar i 320Kbit/s, så 1Mbit/s räcker fint för Spotify.

Vad du vill säga är att 1Mbit/s är ~125KByte/s. Spotify bästa kvalitet är ca 40KByte/s.

1Mbit/s räcker ganska bra om användandet är websurf/spotify, FB, Twitter osv.

Fast sitter man t ex i bilen och lyssnar på Spotify tror jag inte att man kommer kunna lyssna på högsta kvalitet. Ibland hackar det till för mig (har de flesta låtar lokalt dock), senast igår från en iPhone4 med Telia som operatör. Och då utan hastighetsbegränsning. Körningen var även inom Stockholm.

Det kanske fungerar vid optimala förhållanden men jag tvivlar att man har 1 mbit/s hela tiden, även om den är strypt där.