Nvidia visar G-Sync på 4K-skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bojaka:

Jag säger bara AMD "Free" Sync... Gratis och finns i VESA-standarden. Bara för programmerare att implementera! Då slipper man betala skjortan och mer för ett chip som egentligen bara gör något som man kan göra med mjukvara!

Synd... För jag gillar verkligen Nvidia. Synd bara att de verkar så uppenbart kåta efter våra pengar! :'(

Hahah har du sett en skärm med G-Sync och en med Freesync? Nähä, nej men sluta spekulera innan du vet, tack.

När något är för bra för att vara sant så.....

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

"Det är ju i alla fall intressant att det är något på G"

Skrattade till lite

Permalänk
Medlem

Men herregud. Hur kan ni sitta och argumentera för något som i princip inte finns ännu? Vänta tills releasen innan ni börjar jämföra G-Sync med Free-Sync.

My god...

Hoppas personligen att båda *Sync blir bra, för det är det enda som gynnar mig som konsument. Om den ena smiskar den andra kommer det förmodligen inte bli någon konkurrens, men om båda hamnar i samma liga kommer antagligen nVidia behöva sänka priset på G-Sync, och AMD får jobba hårdare för att genom mjukvara kunna hålla jämna steg med det som nVidia kan göra med hårdvara.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Exempel på när mjukvarulösningar är bättre? Mjukvara är alltid beroende av en processor, och därför så kan man lika gärna skippa en mjukvarubaserad lösning om möjligheten finns. Det drar bara onödiga resurser som i stället hade kunnat användas för ändamålet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Exempel på när mjukvarulösningar är bättre? Mjukvara är alltid beroende av en processor, och därför så kan man lika gärna skippa en mjukvarubaserad lösning om möjligheten finns. Det drar bara onödiga resurser som i stället hade kunnat användas för ändamålet.

Som sagt, när man ska uppgradera system är det enklare och billigare att uppgradera mjukvara än dedikerad hårdvara. Så det är inte alls alltid bättre med hårdvara i praktiken. Varför har vi annars en processor i datorn som är gjord för att vara väldigt generell? Det vore ju bättre om den var hårdkodad i designen att göra allt eller hur?

Edit: Eller för att ta ett hyfsat aktuellt exempel med videoformat. Det finns massa mediaspelare som har hårdvara för avkodning av h.264. De kommer bli oanvändbara när folk går över till h.265 så då måste alla köpa nya mediaspelare. Gäller även saker som digitalboxar och om man ska streama film till en smart TV. Hade det suttit en mer generell processor i hade det räckt med en ny version firmware så hade det varit klart sen. Jag antar att du förstår konceptet.

Bör även nämnas att många stora system går mer mot mjukvara än hårdvara. Tittar vi på två svenska jättar som ABB och Ericsson så körde de länge med egen hårdvara för styrning av motorer och telenät. Nu köper man en server från HP eller Dell och slänger in deras mjukvara istället för det är så mycket enklare och billigare att hantera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken på hur så många här som säger att g-sync är bättre än free-sync. Det känns som att en hårdvarulösning borde vara bättre, men det är ju bara en gissning. Kan någon förklara varför g-sync är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Bara nyfiken på hur så många här som säger att g-sync är bättre än free-sync. Det känns som att en hårdvarulösning borde vara bättre, men det är ju bara en gissning. Kan någon förklara varför g-sync är bättre?

Ingen här vet, det är bara spekulationer än så länge. Sedan vet jag inte varför många säger att freesync är en mjukvarulösning, freesync består ju också av speciell hårdvara för att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Exempel på när mjukvarulösningar är bättre? Mjukvara är alltid beroende av en processor, och därför så kan man lika gärna skippa en mjukvarubaserad lösning om möjligheten finns. Det drar bara onödiga resurser som i stället hade kunnat användas för ändamålet.

Min invändning var mest på ordet _alltid_. Det finns tillfällen när mjukvarulösning är rätt väg att gå och det finns tillfälle när en ren hårdvarulösning är rätt väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, när man ska uppgradera system är det enklare och billigare att uppgradera mjukvara än dedikerad hårdvara. Så det är inte alls alltid bättre med hårdvara i praktiken. Varför har vi annars en processor i datorn som är gjord för att vara väldigt generell? Det vore ju bättre om den var hårdkodad i designen att göra allt eller hur?

Edit: Eller för att ta ett hyfsat aktuellt exempel med videoformat. Det finns massa mediaspelare som har hårdvara för avkodning av h.264. De kommer bli oanvändbara när folk går över till h.265 så då måste alla köpa nya mediaspelare. Gäller även saker som digitalboxar och om man ska streama film till en smart TV. Hade det suttit en mer generell processor i hade det räckt med en ny version firmware så hade det varit klart sen. Jag antar att du förstår konceptet.

Bör även nämnas att många stora system går mer mot mjukvara än hårdvara. Tittar vi på två svenska jättar som ABB och Ericsson så körde de länge med egen hårdvara för styrning av motorer och telenät. Nu köper man en server från HP eller Dell och slänger in deras mjukvara istället för det är så mycket enklare och billigare att hantera.

Ur ett ekonomiskt perspektiv så kan det finnas fördelar, detta ser man ju bara på brandväggar, RAID-lösningar m.m., men då är det mer en fråga om prisvärdhet. Får jag välja mellan en hårdvarulösning för 1000kr och en mjukvarulösning för 1000kr så väljer jag utan tvekan hårdvarulösningen då mjukvarulösningen automatiskt kommer att tappa prestanda och öka risken för fel då allt den egentligen gör är att emulera hårdvarulösningen.

Man kan väl säga att hårdvara åldras betydligt snabbare än mjukvara, men att under tiden som hårdvaran är aktuell så det en oslagbar men i flesta fall dyrare lösning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Ur ett ekonomiskt perspektiv så kan det finnas fördelar, detta ser man ju bara på brandväggar, RAID-lösningar m.m., men då är det mer en fråga om prisvärdhet. Får jag välja mellan en hårdvarulösning för 1000kr och en mjukvarulösning för 1000kr så väljer jag utan tvekan hårdvarulösningen då mjukvarulösningen automatiskt kommer att tappa prestanda och öka risken för fel då allt den egentligen gör är att emulera hårdvarulösningen.

Man kan väl säga att hårdvara åldras betydligt snabbare än mjukvara, men att under tiden som hårdvaran är aktuell så det en oslagbar men i flesta fall dyrare lösning.

Fast nu gör du en orättvis jämförelse eftersom du tittar på ett väldigt smalt tidsperspektiv. Säg att ett system kostar 1000 kr att installera oavsett om det är hårdvara eller mjukvara. Vad kostar det då att uppgradera nästa steg? Vad kostar det att ändra något? Du tar ett specialfall och försöker säga att det alltid gäller vilket är fel. Det finns tillfällen där det är bättre med dedikerad hårdvara och det finns tillfällen när det är bättre med mjukvara. Att säga att hårdvara alltid är önskvärt är bara fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Sitt du där med ditt input lag i CS då.

G-sync är mycket bättre än free sync och därav en anledning varför det kostar.

Du är inte tvungen att köpa G-sync skärm med Nvidia korten, så sluta klaga på det kostar pengar.

Jag är jävligt glad att chansen finns och förstår självklart att de ska kosta då de faktiskt sätter in en HÅRDVARA i din skärm.

Jag gillar hur du sitter och skriver att det är mycket bättre när i princip ingen vet hur de presterar...

Såg någon text om hur tripplebuffering kan fungera väldigt bra om man implementerar det på rätt sett, hur man nu gör det och hur bra det stämmer vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Ingen här vet, det är bara spekulationer än så länge. Sedan vet jag inte varför många säger att freesync är en mjukvarulösning, freesync består ju också av speciell hårdvara för att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha då är jag med. Så förespråkarna ifrån båda sidor vet egentligen inte vad dom pratar om, för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu gör du en orättvis jämförelse eftersom du tittar på ett väldigt smalt tidsperspektiv. Säg att ett system kostar 1000 kr att installera oavsett om det är hårdvara eller mjukvara. Vad kostar det då att uppgradera nästa steg? Vad kostar det att ändra något? Du tar ett specialfall och försöker säga att det alltid gäller vilket är fel. Det finns tillfällen där det är bättre med dedikerad hårdvara och det finns tillfällen när det är bättre med mjukvara. Att säga att hårdvara alltid är önskvärt är bara fel.

Det är fortfarande en kostnadsfråga som är det avgörande enligt dig, och det är den jag ser förbi när jag avgör vad som är bäst, dock är det inte alltid man kan välja hårdvarubaserade lösningar pga kostnader.

Tar man G-Sync som exempel så kan man ju välja att fortsätta med Adaptive V-Sync helt gratis. Med andra ord det rätta valet för många där ekonomin styr. Eller så låter man sig inte begränsas av kostnader och tar det bästa alternativet, vilket då är G-Sync.

Att ABB och Ericsson valde en ny lösning styrdes garanterat helt och hållet av ekonomin, att få ut det mesta av pengarna. Det kan jämföras med när Sony skulle göra en mjukvarubaserad lösning av Emotion Engine för att kunna spela PS2 spel på PS3. Bästa valet för dom rent ekonomiskt, men resultatet blev katastrofalt dåligt i slutändan för konsumenten. Nu blev det säkert inte lika dåligt för ABB och Ericsson, men jag tror ändå att det uppstår fel oftare för dom nu än vad det gjorde förr men att det vägs upp rent ekonomiskt med att det är billigare och att det går snabbare för dom att underhålla när problem väl uppstår.

Vi har väl helt enkelt olika uppfattningar om vad som är bäst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant såvida det blir en 16:10 skärm.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Jag säger bara AMD "Free" Sync... Gratis och finns i VESA-standarden. Bara för programmerare att implementera! Då slipper man betala skjortan och mer för ett chip som egentligen bara gör något som man kan göra med mjukvara!

Synd... För jag gillar verkligen Nvidia. Synd bara att de verkar så uppenbart kåta efter våra pengar! :'(

Freesync måste också ha stöd i skärmarna men jag antar att folk bara läser AMD och Free för att sedan bli helt till sig.

Sen så är båda företagen efter våran pengar, det är inte så som vissa tror att AMD helst av allt vill ge bort allt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Varför inte bara trippel buffra?

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt ointressant så länge det bara fungerar på TN-paneler. Ge oss en oled-skärm med G-sync så kan vi snacka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testa på DH, G-SYNC är som natt och dag

låter finfint, väntar på asus då

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk

Det kommer krävas sjuka grafikkort för att driva dessa pixelmonster. 4k, allt på fullt.... GTX 800 -series?!

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Skrivet av tobbe_hitman:

Det kommer krävas sjuka grafikkort för att driva dessa pixelmonster. 4k, allt på fullt.... GTX 800 -series?!

3-4 Titaner gör jobbet

Visa signatur

GPU 4x EVGA GTX Titan SC 4-Way SLI 1176MHz Moderkort Asus Rampage IV Extreme CPU 4960x 5.2 GHz VCore 1.54 v Minne Dominator 32GB 2476 Mhz CL 8-12-8-27 Nätagg 2x Corsair AX1200 Chassi 900D Custom Paint Job Skärm 3x Dell U3011 in Portrait Mode Hårddisk OS: 2x Corsair Force GT 120GB SSD RAID-0 Spel/program 8x Vertex 4 128GB SSD RAID-0 Kylning 480+360+240 EK Blocks + BitsPower kopplingar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Freesync måste också ha stöd i skärmarna men jag antar att folk bara läser AMD och Free för att sedan bli helt till sig.

Sen så är båda företagen efter våran pengar, det är inte så som vissa tror att AMD helst av allt vill ge bort allt.

Men oj du tyckte ju i en tidigare tråd att mantle inte skulle bli tillgängligt på flera år?
Oj vad konstigt?

http://www.sweclockers.com/nyhet/18702-amd-oppnar-beta-progra...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Men oj du tyckte ju i en tidigare tråd att mantle inte skulle bli tillgängligt på flera år?
Oj vad konstigt?

http://www.sweclockers.com/nyhet/18702-amd-oppnar-beta-progra...

Nej, Mantle är nu "öppet" för spelutvecklare inte hårdvaru tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Intressant såvida det blir en 16:10 skärm.

16:10 och en bra panel.
Fast jag undrar om inte G-sync och Freesync ger mest nytta för de som spelar first person shooters och jag är så kass på fps, att jag slaktas som en gris på julafton varje gång jag försöker gå en match.

edit matsch kändes inte riktigt rätt, tack Orici.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

16:10 och en bra panel.
Fast jag undrar om inte G-sync och Freesync ger mest nytta för de som spelar fps och jag är så kass på fps, att jag slaktas som en gris på julafton varje gång jag försöker gå en match.

Ja det vore drömmen. 16:10, bra IPS panel, G-Sync, bra färgåtergivning, >350 cd/m^2 och runt 24".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Tycker det är helt ointressant så länge det bara fungerar på TN-paneler. Ge oss en oled-skärm med G-sync så kan vi snacka.

Det har lovats IPS skärmar med g-sync, får väl se när dom dyker upp

Permalänk
Medlem

Hej
Adaptive sync (som AMD behöver för sitt FreeSync) är vad VESA kallar variabel refresh rate protokoll som lades till i DP1.2a speccen. Detta protokoll är ej mandatory. Det kommer att kräva att både grafikkorts tillverkaren och skärmtillverkaren implementerar stöd. Idag finns inga skärmar med stöd för detta. Som alla standarder kommer det att dröja innan hela ekosystemet har anpassat sig.
G-sync finns idag, både som DYI kits och som färdig moddade skärmar. Och under 2014 kommer det att släppas skärmar med fabriks support. see lista
http://www.blurbusters.com/gsync/list-of-gsync-monitors/

Permalänk
Avstängd

Skärmar i all ära, det är grafikkort som fixar skyffla tillräckligt med pixlar vi vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torvie:

[...] G-sync finns idag, både som DYI kits och som färdig moddade skärmar. Och under 2014 kommer det att släppas skärmar med fabriks support. see lista
http://www.blurbusters.com/gsync/list-of-gsync-monitors/

Fast DIY-kitet funkar ENDAST till ASUS VG248 QE säger nVidia. Finns det något annat universal-kit nånstans?