Diskutera: Hur får man mycket internet på sin mobil nu när 4G finns?

Permalänk
Medlem

Diskutera: Hur får man mycket internet på sin mobil nu när 4G finns?

Bolagen skojar med oss. Det är extremt dyrt att ha internet på sin mobiltelefon. Extremt dyrt.

Jag har Tele2 med 1 GB just nu för det är ett skämt att betala 200.- extra för 9 GB till.

10 GB är ett skämt, det är så otroligt lite.

Jag antar att det går att komplettera med trådlöst bredband - till sitt mobila bredband. Vad Tele 2 hade att erbjuda var 60 GB för 799.- /mån...

Seriöst?

Jag vill ha minst [mer än 60, det är ju bara 2 GB om dagen] och det ÄR rimligt att betala ganska lite för det. Jag förstår att maffiabolagen tjänar grova pengar på detta och att internet är det dom måste lura folk på just nu men hur kommer jag undan billigast?

Hemma har man givetvis Wifi och allt sådant. Hemma är det även väldigt billigt att ha snabba hastigheter och oändlig surf.

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man använda upp 2GB på en dag?

Och om du nu tror att det är så billigt att leverera mobilt nätverk till en miljon personer över hela landet kanske du ska grunda en ny operatör.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Priset är ett skämt, ändå. Det har inte gått åt det håll det borde med tanke på vart i tiden vi ligger.
2 GB är inte mycket på en dag. Twitch i 2 timmar med bästa kvalité.

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, jag behöver hjälp med hur jag ska få tag på 50 eller flera GB för ett pris på 500 eller mindre kronor.

Om det är möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmap:

Bolagen skojar med oss. Det är extremt dyrt att ha internet på sin mobiltelefon. Extremt dyrt.

Jag har Tele2 med 1 GB just nu för det är ett skämt att betala 200.- extra för 9 GB till.

10 GB är ett skämt, det är så otroligt lite.

Jag antar att det går att komplettera med trådlöst bredband - till sitt mobila bredband. Vad Tele 2 hade att erbjuda var 60 GB för 799.- /mån...

Seriöst?

Jag vill ha minst [mer än 60, det är ju bara 2 GB om dagen] och det ÄR rimligt att betala ganska lite för det. Jag förstår att maffiabolagen tjänar grova pengar på detta och att internet är det dom måste lura folk på just nu men hur kommer jag undan billigast?

Hemma har man givetvis Wifi och allt sådant. Hemma är det även väldigt billigt att ha snabba hastigheter och oändlig surf.

Självklart vill man ha så mycket trafik inkluderat i sitt abonnemang som möjligt och helt helt fritt. Dock förstår jag poängen att ha tak från operatörens sida. Men jag är också nyfiken vad du gör med din telefon som 'kräver' minst 2GB om dagen; menar du just i telefonen eller använder du den som modem till dator eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmap:

Hemma har man givetvis Wifi och allt sådant. Hemma är det även väldigt billigt att ha snabba hastigheter och oändlig surf.

Finns kanske en förklaring till det beroende bl.a. på det faktum att internet levereras trådbundet till bostaden, vad folk väljer att göra sedan är upp till dom, Wi-Fi eller ej.

I allmänhet har väldigt många blivit otroligt bortskämda, det ska vara extremt snabbt, och utan begränsningar, var helst de befinner sig, på rörlig fot. Till viss del har företagen bidragit till detta genom att locka med olika paket. Men när man tar med sig sina surfvanor från bostaden eller kontoret så måste man besinna att det nu handlar om mobila nätverk, som ursprungligen inte var tänkta för de löjliga volymer som folk nu konsumerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmap:

Priset är ett skämt, ändå. Det har inte gått åt det håll det borde med tanke på vart i tiden vi ligger.
2 GB är inte mycket på en dag. Twitch i 2 timmar med bästa kvalité.

Du inser inte att du är grunden till problemet? Belastningen på basstationerna blir enorm om alla ska envisas med att streama twitch med bästa kvalitet hela dagen. Om folk hade surfat med måtta istället hade inte det inte kostat lika mycket.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köp trådlöst bredband och ha mottagaren i en annan ficka. Vips så får du 15-20GB för 200kr i månaden.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Har 10GB surf och har varit över 9GB två gånger. Första gången tankade jag ner en windows 7 iso två gånger för jag råkade tanka 64bitars när jag behövde 32bitars. Andra gången delade jag surf till min bärbara och laddade ner nåt spel och kollade på streams. Har haft abonnemanget i två år. Normalt använder jag 3-6GB per månad, det beror på hur mycket spotify jag lyssnar på och om jag kollar på streams eller delar internet till min bärbara.

Anledningen att vi har "datacaps" idag beror på att vi ringer mycket mindre men vi använder internet mycket mer. För några år sen hade jag 1Mbit/s fritt internet för 99kr i månaden men jag kunde inte ringa så mycket. I dag är det tvärt om, obegränsade samtal och sms men begränsad surf. De tjänar helt enkelt mer på det.

Nu är då frågan: Vad är det du gör som tar så mycket bandbredd?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

du kanske får sluta streama twich på mobilt internet då? jag har 5gb surf i mitt abonnemang och brukar göra av med runt 800mb i månaden..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmap:

Priset är ett skämt, ändå. Det har inte gått åt det håll det borde med tanke på vart i tiden vi ligger.
2 GB är inte mycket på en dag. Twitch i 2 timmar med bästa kvalité.

Vad sägs om att inte sitta timmar per dag och titta på när andra spelar datorspel.. ;S

Barnuppfostran och fritidsintressen har också tydligen gått åt helt fel håll.. ><

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur lyckas man använda upp 2GB på en dag?

Och om du nu tror att det är så billigt att leverera mobilt nätverk till en miljon personer över hela landet kanske du ska grunda en ny operatör.

2GB går ju att använda utan problem på typ en timme vid streaming av högupplöst film..

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

2GB går ju att använda utan problem på typ en timme vid streaming av högupplöst film..

Man behöver ju inte streama högupplöst på bussen...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använder mer än runt 500Mb/månaden är när det är strömavbrott och jag kollar på netflix i mobilen. Kollar jag på streams så har jag en tv, laptop och en stationär att använda. vem vill kolla på en fjuttig 5" skärm i flera timmar när det finns bra alternativ?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv

Wifog har fri surf och är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Man behöver ju inte streama högupplöst på bussen...

Permalänk
Rekordmedlem

I samma takt som man marknadsfört 4g som ersättare till fast uppkoppling så har priserna stigit och kollar man tillbaka 2 år så har priserna mer än fördubblats hos de flesta operatörer för abb med rätt lite trafik och ingen har längre något abb med anständig datamängd, mobilt bredband är numera ett dåligt oanvändbart skämt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Man behöver ju inte streama högupplöst på bussen...

Varför inte?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Varför inte?

För att din avsaknad av självbehärskning går ut över dina medmänniskor?
#14577676

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Osprey:

I allmänhet har väldigt många blivit otroligt bortskämda, det ska vara extremt snabbt, och utan begränsningar, var helst de befinner sig, på rörlig fot. Till viss del har företagen bidragit till detta genom att locka med olika paket. Men när man tar med sig sina surfvanor från bostaden eller kontoret så måste man besinna att det nu handlar om mobila nätverk, som ursprungligen inte var tänkta för de löjliga volymer som folk nu konsumerar.

Skrivet av LemonIllusion:

Du inser inte att du är grunden till problemet? Belastningen på basstationerna blir enorm om alla ska envisas med att streama twitch med bästa kvalitet hela dagen. Om folk hade surfat med måtta istället hade inte det inte kostat lika mycket.

Ni säger samma som jag tänkte.

Trådskaparen måste förstå att (bortsett från en kartell) hade det kunnat vara så pass mycket billigare som han vill ha det och samtidigt lönsamt så hade de genomfört det.

Själv har jag sett mobilt internet som nåt man kollar buss o tågtider på samt skickar SMS via (kan man göra via Comviq t.ex).
Det trådskaparen vill ha kanske kommer i framtiden men idag får han helt enkelt anpassa sig efter vad som finns.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Vad sägs om att inte sitta timmar per dag och titta på när andra spelar datorspel.. ;S

Barnuppfostran och fritidsintressen har också tydligen gått åt helt fel håll.. ><

Ja jisses, nu när jag tog reda på vad detta Twitch är för något (a live streaming video platform focused on e-sports and video gaming), så framstår frågeställningen ännu mer som ett skämt; seriöst lägga 2 GB mobilt per dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du inser inte att du är grunden till problemet? Belastningen på basstationerna blir enorm om alla ska envisas med att streama twitch med bästa kvalitet hela dagen. Om folk hade surfat med måtta istället hade inte det inte kostat lika mycket.

Men det va det dummaste jag har hört. Belastningen på basstationerna blir enorm om alla ska använda dem?! Men de finns ju till för att folk ska använda dem, eller hur? Vi betalar ju för att använda dem!

Har du sett någon reklam de senaste åren för mobilt bredband och 4G i telefonen? De visar ofta hur folk streamar film, till t.ex sommarstugan, ute i skogen, mm. Operatörerna säljer en produkt, men vill inte leverera det som behövs för att man ska kunna utnyttja det fullt ut. Tycker marknadsföringen är helt fel, de säljer en helt annan upplevelse i reklamen och sen räcker det bara till att surfa utan att streama saker är ungefär vad man kan göra på några GB i månaden. Då tycker jag inte att de ska marknadsföra streaming, eftersom att det inte går att använda till det.
Kolla vad streaming kräver:
T.ex
https://help.netflix.com/en/node/87

3 GB i timmen för HD streaming! Då räcker 10 GB i 3,5 timmar!

Så skärpning från operatörerna, kunde förstå om året var 2005. Men det är 2014 nu då vi är beroende av att vi kan vara uppkopplade överallt och ta del av media överallt.

Edit1:

Kolla även in detta: http://www.macpro.se/2014/01/jakten-pa-bandbredden/

Telia tar bort delar av sitt fasta nät och ersätter med 4G, men om du jämför ADSL med 4G så är det en väldig skillnad i kostnad för kunden. Du får 10 GB för 399 kr i månaden, jämfört med t.ex 24 Mbit ADSL med i stort sett obegränsad mängd data.

Jag tycker inte att bolag ska kunna använda dessa maffia metoder mot sina kunder. PTS borde ta i med hårdhandskarna, det är faktiskt inte dyrare att leverera mobilt bredband idag jämfört med för 10 år sedan.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Om det är bara surf du är ute efter på 4g och du ringer inte ofta, så är kontant nog den billigaste lösningen för dig.
Ladda surf kontant på Telia kostar 50:- för 1GB per månad. De har också olika halv års och års paket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av cyzed:

Men det va det dummaste jag har hört. Belastningen på basstationerna blir enorm om alla ska använda dem?! Men de finns ju till för att folk ska använda dem, eller hur? Vi betalar ju för att använda dem!

Har du sett någon reklam de senaste åren för mobilt bredband och 4G i telefonen? De visar ofta hur folk streamar film, till t.ex sommarstugan, ute i skogen, mm. Operatörerna säljer en produkt, men vill inte leverera det som behövs för att man ska kunna utnyttja det fullt ut. Tycker marknadsföringen är helt fel, de säljer en helt annan upplevelse i reklamen och sen räcker det bara till att surfa utan att streama saker är ungefär vad man kan göra på några GB i månaden. Då tycker jag inte att de ska marknadsföra streaming, eftersom att det inte går att använda till det.
Kolla vad streaming kräver:
T.ex
https://help.netflix.com/en/node/87

3 GB i timmen för HD streaming! Då räcker 10 GB i 3,5 timmar!

Så skärpning från operatörerna, kunde förstå om året var 2005. Men det är 2014 nu då vi är beroende av att vi kan vara uppkopplade överallt och ta del av media överallt.

Det är fult om de gör så (har ej sett reklamen) men det står väl inget om mängderna?

Det feta: Då får man bryta beroendet helt enkelt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om det är bara surf du är ute efter på 4g och du ringer inte ofta, så är kontant nog den billigaste lösningen för dig.
Ladda surf kontant på Telia kostar 50:- för 1GB per månad. De har också olika halv års och års paket.

Men vänta nu? Läste du ens TS inlägg? Det är ju sjukt dyrt, 1 GB för 50 kr. Om du ska streama så kanske man behöver minst 50 GB i månaden, alltså 2500 kr. Det tycker iaf jag är väldigt dyrt.

Edit1:

Skrivet av Campaigner:

Det är fult om de gör så (har ej sett reklamen) men det står väl inget om mängderna?

Det spelar väl ingen roll om det skriver ut mängderna, om de har en vilseledande reklam. Poängen är att de gör reklam för att man kan streama och titta på film överallt, och det stämmer fast bara i 3,5 timmar per månad. Hur mycket tittar du på "valfri rörlig bild och ljud" i månaden? Genomsnittet är betydligt mer än 3,5 timmar.

Skrivet av Campaigner:

Det feta: Då får man bryta beroendet helt enkelt.

Bryta beroendet? Hur gör man det? Hela samhället går ju över till digital, alltid online. Menar du att "internet är bara en fluga"?

Tror inte att vi kommer att lägga ner internet inom den närmaste framtiden.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Men snälla söta rara lilla du, har du någon som helst jäkla aning om vad det faktiskt kostar operatören att dels driva och betala för underhåll av stationerna, ta hand om okunniga dumma kunder osv.? Har du en aning om hur lätt det är att bara smälla upp fler telestationer? Hur mycket det kostar?

NEJ.

Kamma dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Men vänta nu? Läste du ens TS inlägg? Det är ju sjukt dyrt, 1 GB för 50 kr. Om du ska streama så kanske man behöver minst 50 GB i månaden, alltså 2500 kr. Det tycker iaf jag är väldigt dyrt.

Läste lite fel, trodde han var ute efter 10gb för under 500:- såg nu att han skrev 50gb. oh well.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Har du sett någon reklam de senaste åren för mobilt bredband och 4G i telefonen? De visar ofta hur folk streamar film, till t.ex sommarstugan, ute i skogen, mm. Operatörerna säljer en produkt, men vill inte leverera det som behövs för att man ska kunna utnyttja det fullt ut.

Sen när har företag talat klarspråk om de exakta förutsättningarna? Som jag sade ovan har de förvisso, hela tiden, lockat med olika erbjudanden.

Skrivet av cyzed:

Så skärpning från operatörerna, kunde förstå om året var 2005. Men det är 2014 nu då vi är beroende av att vi kan vara uppkopplade överallt och ta del av media överallt.

Det lär knappast bli billigare om folk ska ta med sig sina surfvanor från fasta linor. Enastående många tycks ha blivit komplett beroende av strömmad film var helst de befinner sig.

Ja, man kan nu nästan säga att vi nu har ett behov av uppkopplad förbindelse med Internet, men det är inte liktydigt med full fart utan begränsningar oavsett plats till samma pris som fasta förbindelser. Det behov av uppkopplad förbindelse som nu nästan är universellt berör sådant som enklare kommunikation, inte HD-film två veckor i sommarstugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Men snälla söta rara lilla du, har du någon som helst jäkla aning om vad det faktiskt kostar operatören att dels driva och underhålla telenätet, ta hand om okunniga dumma kunder osv.? Har du en aning om hur lätt det är att bara smälla upp fler telestationer? Hur mycket det kostar?

NEJ.

Kamma dig.

Då kan man fråga dig. Har du en aning hur mycket det kostar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro