Permalänk
Medlem

Installera Windows 7 på en GPT disk

Hej,
Jag testar en laptop, som tyvär kom med Windows 8.1. Gav upp efter att ha kämpat med UIn i ett par timmar och tänkte lägga in Windows 7. Gjorde en 500 GB parition och stoppade i det USB-minne jag har Windows 7 på och startade om. Då kom första problemet, datorn känner inte vid sig att det går att boota från USB-minnet, och det visar sig att man är tvungen att sätta "UEFI-boot" till "Disabled" och starta om.

Då kommer jag till Windows 7 installationsprogrammet, och det går bra ända fram tills att jag ska installera, då går det inte att göra det på någon av diskpartionerna, och den ger mig ett felmedelande som säger att "Den valda disken är en GPT disk" eller något i den stilen, och nu har jag helt enkelt kört fast.

En lösning jag fick fram vid lite sökande på nätet är att man ska tömma hela disken, men det är jag inte säker på att jag vill, då jag inte är 100% på att laptopen ska behållas. Så helt enkelt:

Vad gör jag nu?

Windows 7 vs Windows 8 diskutioner undanbedes.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla denna guide, Guide: Installera Windows 7 i (U)EFI mode med en usb sticka : http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Edit: Och programmet Rufus skall klara av att installera Windows 7 med GPT och i UEFI mode http://rufus.akeo.ie/

Edit 2: Och om du vill ha möjlighet att köra dualboot med W8 så behöver du kanske fixa detta med EasyBCD http://www.softpedia.com/progDownload/EasyBCD-Download-45820....

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Som sagt så vill jag undvika att tömma disken.

Skrivet av janee:

Du kan även kolla denna guide, Guide: Installera Windows 7 i (U)EFI mode med en usb sticka : http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Edit: Och programmet Rufus skall klara av att installera Windows 7 med GPT och i UEFI mode http://rufus.akeo.ie/

Tyvär så fungerade det inte. Gav något konstigt fel-placerat error om någon fil den inte kunde läsa.

Edit själv: Rufus? Testar...

Edit 2: Nepp. Gick inte det heller, exakt samma felmedelande som från början. USBminnet hittas inte i UEFI-mode, och med det avstängt så klagar den på att disken är i GPT. Vilken "Parition scheme and target system type" ska man ha? Jag satte den på "GPT partition scheme for UEFI computer" och formaterade i FAT32.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Som sagt så vill jag undvika att tömma disken.

Tyvär så fungerade det inte. Gav något konstigt fel-placerat error om någon fil den inte kunde läsa.

Edit själv: Rufus? Testar...

Edit 2: Nepp. Gick inte det heller, exakt samma felmedelande som från början. USBminnet hittas inte i UEFI-mode, och med det avstängt så klagar den på att disken är i GPT.

Vilket USB minne använder du? datorn hittar inte mitt Sandisk USB 3 minne med programmet Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool så jag använder Universal USB Installer.

Och man måste ha USB minnet formaterat med FAT 32 när man installerar i UEFI mode.

Edit: Valde du "GPT partitionsschema för datorer med UEFI" i Rufus?

Edit 2: Om du har tillgång till en dator med Windows 7 så kan du testa om det fungerar att skapa ett bootbart USB minne med Rufus.

Edit 3. Ja "GPT partition scheme for UEFI computer" är rätt inställning men jag vet ej om man bör disable Secureboot i BIOS/UEFI för att det skall fungera.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Vilket USB minne använder du? datorn hittar inte mitt Sandisk USB 3 minne med programmet Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool så jag använder Universal USB Installer.

Och man måste ha USB minnet formaterat med FAT 32 när man installerar i UEFI mode.

Edit: Valde du "GPT partitionsschema för datorer med UEFI" i Rufus?

Edit 2: Om du har tillgång till en dator med Windows 7 så kan du testa om det fungerar att skapa ett bootbart USB minne med Rufus.

Edit 3. Ja "GPT partition scheme for UEFI computer" är rätt inställning men jag vet ej om man bör disable Secureboot i BIOS/UEFI för att det skall fungera.

Använder ett jag har som permanent Win7 installationsminne, fungerat utan problem överallt annars.

Ja. FAT32.

Japp.

Var det inte det du tipsade om?

Hm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Använder ett jag har som permanent Win7 installationsminne, fungerat utan problem överallt annars.

Ja. FAT32.

Japp.

Var det inte det du tipsade om?

Hm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om du försöker skapa det bootbara USB minnet med en dator som har W8.1 eller W7.

Edit: Du kan kolla länken i mrqaffe inlägg så får du kanske några tips på hur man gör.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ska du installera om en dator som du kanske ska lämna tillbaka? Känns ju inte så smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ska du installera om en dator som du kanske ska lämna tillbaka? Känns ju inte så smart

Nej, det är ju det jag inte ska göra. Jag gör en partition vid sidan av Windows 8 som jag lägger Windows 7 på så slipper jag just rensa disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Tips.. spara det du vill ha på en extern disk. Formatera hela hdd med FreeDos å vips MBR på disken.. funka för mig, men å andra sidan kanske inte för alla.

Orka spara grejer som inte är kompatibla med det man vill.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon8870:

Tips.. spara det du vill ha på en extern disk. Formatera hela hdd med FreeDos å vips MBR på disken.. funka för mig, men å andra sidan kanske inte för alla.

Orka spara grejer som inte är kompatibla med det man vill.

Man måste partitionera om disken för att byta mellan MBR och GPT, formatering har inte med det att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men har inte Win7 stöd numera för GPT?

Enligt : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn64...

Skrivet av Q/A:

Can Windows 7, Windows Vista, and Windows Server 2008 read, write, and boot from GPT disks?

Yes, all versions can use GPT partitioned disks for data. Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems.

D.v.s. problemet här är att du inte bootar upp stickan i UEFI mode. Om du har formaterat och installerat rätt på stickan testa att få upp bootmenyn och se om du har möjlighet att boota med UEFI mode. Har du inte det får du kolla igen på hur du skall skapa en UEFI kompatibel boot sticka för Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej,
Jag testar en laptop, som tyvär kom med Windows 8.1. Gav upp efter att ha kämpat med UIn i ett par timmar och tänkte lägga in Windows 7. Gjorde en 500 GB parition och stoppade i det USB-minne jag har Windows 7 på och startade om. Då kom första problemet, datorn känner inte vid sig att det går att boota från USB-minnet, och det visar sig att man är tvungen att sätta "UEFI-boot" till "Disabled" och starta om.

Då kommer jag till Windows 7 installationsprogrammet, och det går bra ända fram tills att jag ska installera, då går det inte att göra det på någon av diskpartionerna, och den ger mig ett felmedelande som säger att "Den valda disken är en GPT disk" eller något i den stilen, och nu har jag helt enkelt kört fast.

En lösning jag fick fram vid lite sökande på nätet är att man ska tömma hela disken, men det är jag inte säker på att jag vill, då jag inte är 100% på att laptopen ska behållas. Så helt enkelt:

Vad gör jag nu?

Windows 7 vs Windows 8 diskutioner undanbedes.

Lägg in en startmeny? Problemet löst till augusti då den dyker upp av sig själv.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej,
Jag testar en laptop, som tyvär kom med Windows 8.1. Gav upp efter att ha kämpat med UIn i ett par timmar och tänkte lägga in Windows 7. Gjorde en 500 GB parition och stoppade i det USB-minne jag har Windows 7 på och startade om. Då kom första problemet, datorn känner inte vid sig att det går att boota från USB-minnet, och det visar sig att man är tvungen att sätta "UEFI-boot" till "Disabled" och starta om.

Då kommer jag till Windows 7 installationsprogrammet, och det går bra ända fram tills att jag ska installera, då går det inte att göra det på någon av diskpartionerna, och den ger mig ett felmedelande som säger att "Den valda disken är en GPT disk" eller något i den stilen, och nu har jag helt enkelt kört fast.

En lösning jag fick fram vid lite sökande på nätet är att man ska tömma hela disken, men det är jag inte säker på att jag vill, då jag inte är 100% på att laptopen ska behållas. Så helt enkelt:

Vad gör jag nu?

Windows 7 vs Windows 8 diskutioner undanbedes.

Hur tänkte du nu? du vill installera windows 7 med GPT, men du stänger av UEFI mode?

Det du behöver göra är att Enable UEFI mode. sedan formatera din USB i FAT32 , kopiera över Win 7 filerna med rufus eller något annat program, sen klart. >Kolla min guide i sign funkar också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Men har inte Win7 stöd numera för GPT?

Enligt : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn64...

D.v.s. problemet här är att du inte bootar upp stickan i UEFI mode. Om du har formaterat och installerat rätt på stickan testa att få upp bootmenyn och se om du har möjlighet att boota med UEFI mode. Har du inte det får du kolla igen på hur du skall skapa en UEFI kompatibel boot sticka för Windows.

Jo, jag har följt guiden ovan för att göra en UEFI-bootbat sticka. Går dock fortfarande inte. Kan det vara så att min .iso helt enkelt är gammal? Det vill säga att det kommit nya versioner av Windows 7 på disk/iso sedan den skapades?

Skrivet av strejf:

Lägg in en startmeny? Problemet löst till augusti då den dyker upp av sig själv.

Off topic.

Skrivet av Oneone:

Hur tänkte du nu? du vill installera windows 7 med GPT, men du stänger av UEFI mode?

Det du behöver göra är att Enable UEFI mode. sedan formatera din USB i FAT32 , kopiera över Win 7 filerna med rufus eller något annat program, sen klart. >Kolla min guide i sign funkar också.

Felsökning. Prova allt tills man hittar det som fungerar, finns det inget sådant, fråga SweClockers eller liknande.
Jag kikade på din guide, men den beskriver ett UEFI som är väldigt olikt mitt egna som är det gamla hederliga som endast styrs med tangentbord.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Följt andra guider som postats i tråden, alla ger exakt samma resultat, det vill säga den här skärmen: https://www.dropbox.com/s/d38id5j934hqhwj/20140503_215740.jpg Detta är alltså när jag säger åt datorn att boota USB minnet.

Jag har ej haft chansen att prova min Windows 7 DVD än, men det är helt enkelt för att den inte har använts på ett bra tag och visar sig vara svårhittad...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Följt andra guider som postats i tråden, alla ger exakt samma resultat, det vill säga den här skärmen: https://www.dropbox.com/s/d38id5j934hqhwj/20140503_215740.jpg Detta är alltså när jag säger åt datorn att boota USB minnet.

Jag har ej haft chansen att prova min Windows 7 DVD än, men det är helt enkelt för att den inte har använts på ett bra tag och visar sig vara svårhittad...

Där försöker den boota från datorn och inte från USB stickan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Där försöker den boota från datorn och inte från USB stickan.

Jo, det ser ju ut som det. Märkligt, och ändå har jag lagt USB stickan först (Och felet kommer endast om stickan sitter i).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo, det ser ju ut som det. Märkligt, och ändå har jag lagt USB stickan först (Och felet kommer endast om stickan sitter i).

Har du testat att få upp boot menyn F8 eller vad ditt moderkort har och testa välja USBn där?. När jag installerade Arch via UEFI fick jag först ha UEFI kompatibel installation sedan vid boot ta upp boot menyn där jag fick välja två alternativ på stickan. "Vanlig USB" samt "UEFI USB" där den senare startade i UEFI läge för installationen. (USB var inte namnet men valde göra det enklare, riktiga namnet var ArchLinux2013.......).

Detta var på en UEFI Laptop och jag har ännu inte konverterat min installation till UEFI på desktop men kan vara något liknande skulle jag gissa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Men uppfattas usbstickan som ett usbminne, har du kollat om den finns som en disk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Har du testat att få upp boot menyn F8 eller vad ditt moderkort har och testa välja USBn där?. När jag installerade Arch via UEFI fick jag först ha UEFI kompatibel installation sedan vid boot ta upp boot menyn där jag fick välja två alternativ på stickan. "Vanlig USB" samt "UEFI USB" där den senare startade i UEFI läge för installationen. (USB var inte namnet men valde göra det enklare, riktiga namnet var ArchLinux2013.......).

Detta var på en UEFI Laptop och jag har ännu inte konverterat min installation till UEFI på desktop men kan vara något liknande skulle jag gissa.

Det ger samma skärm som i Dropbox-länken ovan.

Skrivet av mrqaffe:

Men uppfattas usbstickan som ett usbminne, har du kollat om den finns som en disk ?

Osäker. Det enda som står är
https://www.dropbox.com/s/co1oya74lasmynf/20140504_101251.jpg

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det ger samma skärm som i Dropbox-länken ovan.

Osäker. Det enda som står är
https://www.dropbox.com/s/co1oya74lasmynf/20140504_101251.jpg

Stäng av nästa boot moment, gissar att den inte kan boota från stickan och fortsätter till nästa som är Windows Boot enligt din bild.
Något är fel med USB installationen ser det ut som.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om något som hände mig. En totalvägran att bota från USB, även om allt var rätt gjort.
Problemet löstes med en Bios-uppdatering. Så kontrollera om det finns någon sådan att tanka ned.
(Det fungerade dock aldeles utmärkt att installera ett nytt bios från usb-stickan.. =P )

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Stäng av nästa boot moment, gissar att den inte kan boota från stickan och fortsätter till nästa som är Windows Boot enligt din bild.
Något är fel med USB installationen ser det ut som.

Samma error. Verkar heller inte vara något fel på stickan, den gick fint att boota med en annan dator som även den är UEFI (Även om det inte gick att installera något där heller, men det var för att hårddisken var inställd på MBR).

Skrivet av grynnan:

Ser ut som om något som hände mig. En totalvägran att bota från USB, även om allt var rätt gjort.
Problemet löstes med en Bios-uppdatering. Så kontrollera om det finns någon sådan att tanka ned.
(Det fungerade dock aldeles utmärkt att installera ett nytt bios från usb-stickan.. =P )

Det rör sig om en Clevo-laptop, och det verkar helt omöjligt att hitta UEFI/BIOS uppdateringar till den. Hittar den visserligen på Clevo's hemsida, men det enda som står där bland alla nedladdningar är:
"Newer version of BIOS includes feature and bug fix of all the previous versions. Unless specified in description or readme file, you just need to download and upgrade to the latest version.
You can not and should not use them on other vendor's products."

Men ingen länk alls till något BIOS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo, jag har följt guiden ovan för att göra en UEFI-bootbat sticka. Går dock fortfarande inte. Kan det vara så att min .iso helt enkelt är gammal? Det vill säga att det kommit nya versioner av Windows 7 på disk/iso sedan den skapades?

Off topic.

Felsökning. Prova allt tills man hittar det som fungerar, finns det inget sådant, fråga SweClockers eller liknande.
Jag kikade på din guide, men den beskriver ett UEFI som är väldigt olikt mitt egna som är det gamla hederliga som endast styrs med tangentbord.

Sålänge det är SP1 iso så ska det fungera.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sålänge det är SP1 iso så ska det fungera.

Och det är det inte. Kanske det är här problemet är då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och det är det inte. Kanske det är här problemet är då?

Skickades från m.sweclockers.com

om du tittar på din usb har du någon efi mapp i rooten?
du skulle kunna testa detta, http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=209045

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag vet inte om du försöker skapa det bootbara USB minnet med en dator som har W8.1 eller W7.

Edit: Du kan kolla länken i mrqaffe inlägg så får du kanske några tips på hur man gör.

Jag skapar aldrig ett boot-bart usb... jag formaterar i fat 32 sen koppar jag över filerna! funkar till 99.9%

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

om du tittar på din usb har du någon efi mapp i rooten?
du skulle kunna testa detta, http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=209045

Sett den guiden och testat, fungerar tyvär inte.

Och ja, det finns en mapp som heter "efi" på minnet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841