Ny SSD Disk, Datorn fryser sig

Permalänk
Medlem

Ny SSD Disk, Datorn fryser sig

Hej sweclockare! Jag har nyligen köpt en ssd disk(Corsair Force 3) och har fått lite problem.
Jag tror att problemet uppstår då jag skriver/läser en lite större mängd data, tex installerar ett spel. Datorn fryser sig och är okantaktbar i 20-25sek och sen kontaktbar i 1/2sek, fram och tillbaka. Musen, tangentbordet, allt låser sig.
Har läst att vissa hävdar att en ska ändra från AHCI till IDE för att bli av med problemet. Men vad jag har förstått så stödjer inte mitt moderkort AHCI(eller?).
Jag har provat att koppla ur min andra hdd men utan framgång.
Jag har kört memtest utan error.
Jag har kört test i HD tuner pro utan error.
Hoppas någon där ute kan hjälpa mig:) Stort tack!

Datorspecifikationer:
MSI K9N NEO
Amd athlon x2 4600+
ATI Radeon HD 3870
Corsair Value select 2x 2gb
1 Corsair force 3, ssd 120gb
1 samsung hdd, 320gb

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware på SSDn och byt till AHCI (för prestandaboosten). Har en likadan SSD och den blåskärmade ständigt tills jag uppdaterade f/w.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

EDIT: Moderkortet är senaste bios och ssd disken (tror) jag har senaste firmware. Körde deras program Corsair toolbox och den sa det

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Men som jag skrev så tror jag mitt moderkort är för gammalt för att ens stödja AHCI vilket innebär att den automatiskt borde köra på IDE. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag hittar heller inga sådanna inställningar i bios.

Permalänk
Skrivet av holewa:

Tack för snabbt svar! Men som jag skrev så tror jag mitt moderkort är för gammalt för att ens stödja AHCI vilket innebär att den automatiskt borde köra på IDE. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag hittar heller inga sådanna inställningar i bios.

Uppdatera BIOS o kolla.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag börjar misstänka att det är firmware till min ssd disk. Om jag lyckas få ner rätta firmware (tre .vic filer). Kan jag bara lägga de på en cd och boota från den när jag startar om? tack igen

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla nVidia moderkortskretsar tillhör det mest okompatibla som finns. Jag avråder att köpa senaste tekniken till ett sådant kort, speciellt sandforcebaserade SSD som haft sina egna kompatibilitetsproblem.

Edit: Alltså tror jag inte att ny firmware till disken löser problemet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

så ett nytt moderkort alltså, hmm det innebär ju nya minnen och ny cpu också :/. Om jag nu vill prova, vet du om det jag sa funkar? Lägga .vic filerna på en cd bara och boota från den? tack igen!