Frågor om kompakta tangentbord, ANSI och köp från asien.

Permalänk
Medlem

Frågor om kompakta tangentbord, ANSI och köp från asien.

Hej!

Jag är sugen på att köpa ett kompakt mekaniskt tangentbord att använda till min macbook. De jag har spanat mest på är Poker II och FC660. HHKB2 ser lite väl häftigt ut för min smak. Jag har ett fullstort Ducky g2pro med bruna brytare nu som jag gillar känslan av, dock skulle jag föredra ett mycket mindre för att kunna ha musplattan närmare händerna.

Jag har ett gäng frågor:
1. Det verkar som att de två brädorna jag är intresserad av bara kommer i ANSI-layout, finns det folk här som kör det och hur har ni löst det för att kunna skriva ÅÄÖ? Är omställningen jobbig?
2. Varifrån köper jag enklast de här brädorna? Om jag köper från Asien, kommer jag åka på tullavgifter? Är det Ebay som gäller?
3. Ni som äger ett Poker II eller FC660, vad tycker ni? Är ni nöjda med ert köp?
4. Finns det andra kompakta tangentbord jag borde kolla på? Vill helst ha ett "riktigt" 60% tangentbord, alltså inte bara tenkeyless.

Tacksam för svar

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Det finns Ducky Mini (svensk layout), de säljs på inet med olika switchar och backlit färger. Sitter själv med en mx brown som jag är nöjd med.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av tifius:

1. Det verkar som att de två brädorna jag är intresserad av bara kommer i ANSI-layout, finns det folk här som kör det och hur har ni löst det för att kunna skriva ÅÄÖ? Är omställningen jobbig?

Inget som behöver lösas, du har ju tangenterna där.
Inställningar i OS X.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Det finns Ducky Mini (svensk layout), de säljs på inet med olika switchar och backlit färger. Sitter själv med en mx brown som jag är nöjd med.

Ah nice! Det hade jag helt missat. Får kika på det.

Skrivet av Mr_no_one:

Inget som behöver lösas, du har ju tangenterna där.
Inställningar i OS X.

Ah ok. Tack!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD