är hybrider bättre

Permalänk
Medlem

är hybrider bättre

hejsan
jag har tänkt att bygga en liten lan gaming dator och undrar om jag ska köpa SSHD (hybrid mellan SSD och HDD) eller en SSD och en HDD (det är dyrare tror jag) jag har sett att SSHD har lägre buffertminne än SSD och undrar om det är något speciel med det? läshastigheten är också låg och jag undrar om det också?

Permalänk
Skrivet av Fr3dd3g:

hejsan
jag har tänkt att bygga en liten lan gaming dator och undrar om jag ska köpa SSHD (hybrid mellan SSD och HDD) eller en SSD och en HDD (det är dyrare tror jag) jag har sett att SSHD har lägre buffertminne än SSD och undrar om det är något speciel med det? läshastigheten är också låg och jag undrar om det också?

Det har vart lite si å så med dom. Jonas och Emil verkar ha ett relativt bra koncept om dem men vissa verkar bättre än andra så alla är inte så bra. bäst är å googla och se om någon får bra betyg nog för att passa dig. För ett minilan bygge så hade jag nog kört på det men flr ett hemma bygge då hade jag stannat med en ssd å en hårdisk. :-3

Permalänk
Medlem

Man vill såklart ha 1x ssd för windows+program och 1x ssd för spel

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fr3dd3g:

hejsan
jag har tänkt att bygga en liten lan gaming dator och undrar om jag ska köpa SSHD (hybrid mellan SSD och HDD) eller en SSD och en HDD (det är dyrare tror jag) jag har sett att SSHD har lägre buffertminne än SSD och undrar om det är något speciel med det? läshastigheten är också låg och jag undrar om det också?

En SSHD är avesvärt mycket snabbare än att endast köra en HDD.
Med det sagt så är det en hybrid, och en hybrid är oftast just ett mellanting mellan båda världar.

För absolut bästa prestanda så är det definitivt 1 SSD + 1 HDD som gäller, med det sagt så blir man nog inte missnöjd med en SSHD om man inte har höga krav

Skrivet av dulingen:

Man vill såklart ha 1x ssd för windows+program och 1x ssd för spel

Vad skulle det göra för skillnad?

Mest logiskt och med exakt samma prestanda vore 1 SSD för Windows/program/spel och 1 HDD för lagring.

Permalänk
Entusiast

Hur bra prestanda du får ut från en hybrid beror på hur många olika program du kör och hur mycket NAND den har. Det tar ett litet tag för enheten att komma fram till vilka filer du kör ofta så OS och en del program du ofta kör kommer blir snabbare. Program du kör sällan kommer bete sig som de låg på en hårddisk. Om du kör många olika stora spel så är risken att de konkurrerar ut varandra ur flashdelen på hybriddisken också. De tester jag har sett med ett mindre antal program brukar ge hybrider prestanda som ligger någonstans mittemellan HDD och SSD.

Angående priset så beror det lite på vilka enheter du tittar på. Det finns de på 1 TB med 8 GB NAND för 900 kr och då är det billigare med en sån. Annars kan du få tag på 120 GB SSD för 600-700 kr idag och en 3,5" HDD på 1 TB kostar något liknande och 2 TB går på strax över 800 kr. Så kan du lägga på 400 kr på priset på en SSHD så får du 120 GB SSD istället för 8 GB. Personligen skulle jag säga att det är värt att lägga de pengarna extra. Som det ser ut idag skulle jag säga att hybrider mest är intressanta om man bara har plats med en enhet samtidigt som man behöver mycket lagringsutrymme. Alternativt om budgeten är väldigt hård.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Man vill såklart ha 1x ssd för windows+program och 1x ssd för spel

Skrivet av Allexz:

Vad skulle det göra för skillnad?

Mest logiskt och med exakt samma prestanda vore 1 SSD för Windows/program/spel och 1 HDD för lagring.

Är väl att SSD har vart små ganska länge så spel har knappt fått plats.. men nu börjar ju 500GB bli överkomliga.
Även om det också är litet sett från perspektivet att du får en 4TB HDD för samma prislapp.

Permalänk
Medlem

Hybrid i en laptop kan jag förstå om man har en begränsad budget. Men i en stationär? Näh lägg ner halvmesyrer och satsa direkt på ren SSD prestanda med extra HDD för lagring av data. 250GB SSD (tex Samsung 840 Evo) för OS, program och några spel och alla mediafiler på mekaniska 2-4TB diskar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hjälpsam

Jag har en 2TB Hybrid som systemdisk till min nuvarande dator och är helnöjd med den.
Det blir som sagt lite av mellanting mellan SSD och en hårddisk.
Nämnas bör också att själva hårddisken är en bra hårddisk.

Här finns ett test.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |