Permalänk

IP-Telefoni?

Hej

Jag har fiber och har länge tänkt skaffa IP-telefoni men det har bara inte blivit av. Nu fick jag senaste Telia räkningen och för en gångs skull gick jag igenom den och kollade vad det var som kostade, fy f...n vad de tar betalt för nästan ingenting... 645 kronor (215 kr/mån), mer än halva fakturan, var fasta avgifter!!!

Har kollat runt lite och fastnat för Affinity och Phonzo. Är det nån som har nån erfarenhet av dessa? Kan inte riktigt bestämma mig. För och nackdelar?

Tack på förhand!

//Robban

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten... Telia är ena riktiga utsugare, som en annan tyvärr inte kan vara utan.

Har dock ingen koll på de bolag du är intresserad av..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rbrostrom:

Hej

Jag har fiber och har länge tänkt skaffa IP-telefoni men det har bara inte blivit av. Nu fick jag senaste Telia räkningen och för en gångs skull gick jag igenom den och kollade vad det var som kostade, fy f...n vad de tar betalt för nästan ingenting... 645 kronor (215 kr/mån), mer än halva fakturan, var fasta avgifter!!!

Har kollat runt lite och fastnat för Affinity och Phonzo. Är det nån som har nån erfarenhet av dessa? Kan inte riktigt bestämma mig. För och nackdelar?

Tack på förhand!

//Robban

vem f*n ringer från en vanlig telefon? skaffa ett bra mobil abonnemang så ringer du gratis till alla. Så varför ska du ha IP telefoni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vem f*n ringer från en vanlig telefon? skaffa ett bra mobil abonnemang så ringer du gratis till alla. Så varför ska du ha IP telefoni?

Mest äldre människor och platser där mottagningen på mobilen är dålig (vilket inte alls är så ovanligt, även nära städer).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mytos:

Mest äldre människor och platser där mottagningen på mobilen är dålig (vilket inte alls är så ovanligt, även nära städer).

och med städer menar du minst 50000 invånare? För där jag är uppväxt, bor det 500 personer, aldrig något problem med internet/mobil täckning.
men visst det kan ju skilja.

Men vad är fördelen med ip telefoni? inte har man fiber i mindre "orter" eller?

Permalänk

Hahaha nu får ni lugna ner er... Jo det finns fiber i till och med mindre byar (min svärfar bor i ett samhälle med kanske 3-400 pers och de har fiber) själv bor jag i en mindre stad med ca 40000 pers och har fiber men vill gärna använda en "vanlig" telefon oxå... mitt (och familjens) val och ingen annans...

Åter till frågan, är det nån som har erfarenhet av Affinity eller Phonzo?

Permalänk
Rekordmedlem

Har ingen erfarenhet av de bolagen men Telia ger dig paketpris så skillnaden med och utan iptele är väldigt liten, jag tror det är under 20 kr/månad men du kan väl kolla med deras kundtjänst.
Datorbaserad ip tele är billigt så har du datorn igång och kan ringa med den så kan samtalen bli billiga, kolla på Skypes prislista, den är trevligare än Telias om du nu ska ringa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hallå där,

Har ingen erfarenhet av de företag du nämner, däremot har jag haft ett ip-telefoniabonnemang hos Teletek sedan 2006 (http://teletek.se/privat/index.htm). Det abonnemanget kostar 30 kr per månad och har alltid fungerat perfekt. Lätt att komma igång också. Behöver du mer än en fast telefon hemma är ett tips att du sätter upp en egen Asterisk-server (t.ex. FreePBX).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vem f*n ringer från en vanlig telefon? skaffa ett bra mobil abonnemang så ringer du gratis till alla. Så varför ska du ha IP telefoni?

Skrivet av Mytos:

Mest äldre människor och platser där mottagningen på mobilen är dålig (vilket inte alls är så ovanligt, även nära städer).

Dessa äldre får det ännu tråkigare när deras barn och barnbarn byter till enbart mobilabonnemang i någon för dem elegant paketlösning inom familjen för att få pengar över till livets nödtorft i form av Thailandsresor eller vad det nu kan röra sig om; de äldre utan mobil får plötsligt betala mellan 1,5 och 2,5 kronor i minuten till dessa mobiler från sin fasta telefon om de inte har något särskilt avtal.

Ja, instämmer i att det har blivit allt dyrare i fasta avgifter för fast telefon (över något decennium sjönk minutavgiften dock en bit vill jag minnas), men så vitt jag har för mig är den fasta runt 165 per månad (Telia Bas), plus diverse annat man kan förse sig med (Olika avtal med lägre pris etc. För t.ex. 30 kr ringer man närmast gratis kvällar och helger.).

Ett av flera skäl för fast telefoni är redundans, vid sidan av låga priser till andra fasta; vid strömavbrott ryker ofta både Internet och tele vid IP-telefoni, och har man otur så fungerar inte mobilen heller, då är man helt plötsligt förflyttad mer än hundra år tillbaka i tiden. Så IP-telefoni är att lägga alla ägg i en korg. (Sedan kan man eventuellt också diskutera säkerhet, kvalité etc. Men den har säkert blivit långt bättre.)

(Tråden, och de om mobiltele, påminner mig om den här Berglin-strippen, som inte återfinns hos SvD som det verkar, men fann ett ex. på någon blogg. Det är allmän mobilisering på många håll ... )

Permalänk
Medlem

Gjorde som du och valde cellip, fungera bra! http://www.cellip.com/fast-telefoni-privat/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rbrostrom:

Hahaha nu får ni lugna ner er... Jo det finns fiber i till och med mindre byar (min svärfar bor i ett samhälle med kanske 3-400 pers och de har fiber) själv bor jag i en mindre stad med ca 40000 pers och har fiber men vill gärna använda en "vanlig" telefon oxå... mitt (och familjens) val och ingen annans...

Åter till frågan, är det nån som har erfarenhet av Affinity eller Phonzo?

Jag har använt Affinitys tjänster gällande både IP-telefoni (via 4G, i grunden fiber) och telefoni via telejacket i lite mer än sex månader.

Tjänsten och bemötandet lever upp till namnet de bär. Iallafall för mig.

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

och med städer menar du minst 50000 invånare? För där jag är uppväxt, bor det 500 personer, aldrig något problem med internet/mobil täckning.
men visst det kan ju skilja.

Men vad är fördelen med ip telefoni? inte har man fiber i mindre "orter" eller?

Ja, det förekommer. Ibland säger inte antal invånare så mycket. Där jag bor nu (ca 33 000 invånare) är det jävligt illa täckning på vissa ställen och där jag är uppväxt, ute i skogarna i Östergötland med en befolkning på 900 invånare, var det helt felfritt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]