Nexus 5 eller oneplus one? -_-

Permalänk
Medlem

Nexus 5 eller oneplus one? -_-

tjena nu såg jag att det kommer komma en ny mobil som kommer kosta ungefär som nexus 5....

vet inte riktigt vilken jag ska välja?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

asså, ingen vet ju något om one plus one förrän det kommti recensioner, så du får ge dig tåls tills dess

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta på Oneplus One. Är väl ungefär samma pris som Nexus 5, fast med bättre specifikationer och enligt mig bättre mjukvara. Alternativt LG G3, se vad den bjuder på.

Om du vill ha lite första intryck av Oneplus One så finns:
https://www.youtube.com/watch?v=evEiekq_Di8

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Jag skulle vänta på Oneplus One. Är väl ungefär samma pris som Nexus 5, fast med bättre specifikationer och enligt mig bättre mjukvara. Alternativt LG G3, se vad den bjuder på.

Om du vill ha lite första intryck av Oneplus One så finns:
https://www.youtube.com/watch?v=evEiekq_Di8

Verkade lagga lite, inte samma flyt som Nexus 5. Sen är den ful som stryk också.

Jag skulle valt Nexus 5.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Verkade lagga lite, inte samma flyt som Nexus 5. Sen är den ful som stryk också.

Jag skulle valt Nexus 5.

/hulle.

Skulle inte döma systemet på en ofärdig build.
Cyanogenmod flyter ju på som fan, det är ju stock på steroider.

Angående det estetiska...smaken är som baken, jag gillar 1+1 mer

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag tycker OnePlus One verkar sjukt intressant. Mycket p.g.a priset. Men det har en lite större bord nertill jag är lite tveksam till.
Nexus 5 är en sjukt bra telefon. Så om du behöver den nu så köp den. One kommer inte förrens Juni/Juli om jag inte minns fel.
Och sen vet vi inte så mycket om One, tex stöd för OTG, MHL/Slimport eller liknande.
Om du kan vänta så vänta på en recension av One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Verkade lagga lite, inte samma flyt som Nexus 5. Sen är den ful som stryk också.

Jag skulle valt Nexus 5.

Lagget kan bero på massor med saker. Bara att se det i person, snarare än genom en video på webben kan ge dig ett annorlunda intryck, så jag tycker det vore dumt att säga att den är laggig med den extremt begränsade erfarenhet du har av mobilen.

Skrivet av Hephox:

tjena nu såg jag att det kommer komma en ny mobil som kommer kosta ungefär som nexus 5....

vet inte riktigt vilken jag ska välja?

Först måste du bestämma dig på om du vill ha en ny mobil nu eller om du är okej med att vänta några månader på Oneplus One.

Är du villig att vänta och klarar av riktigt stora mobiler så är 1+1 nog det bättre alternativet. Nexus 5 har några designmässiga fördelar, men de är av mindre vikt jämfört med den uppgraderade hårdvaran i 1+1. Jag äger själv en N5 och den är precis vad jag klarar med tajta byxor. Större än N5 klarar jag nog inte av personligen.
Så i slutändan så är det nog storleken som kommer bestämma ditt val. Ta en titt här för att jämföra dem:
http://www.phonearena.com/phones/size/Motorola-Moto-G,HTC-One...
Lägg till den telefonen du har och kalibrera storlekarna så de matcher verkligheten så får du en exakt bild av hur stor den kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Verkade lagga lite, inte samma flyt som Nexus 5. Sen är den ful som stryk också.

Jag skulle valt Nexus 5.

/hulle.

Tidigt skede av OS, bra att jämföra då Cyano är det snabbaste du kan komma inom android os så tror knappast det lär vara problem med nyare builds.
Och den är löjligt mycket bättre än nexus5 gällande precis alla punkter
Design är en smaksak, tycker designen är rätt normal.

Jag avskyr nexus5 designen personligen, och gummiskiten är skräp imo.

One+One över utdaterade nexus5 alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Oneplus one har jag läst att det kräver en invite för att kunna få köpa en. Sitter själv och suktar efter den men det är svårt att veta hur svårt det kommet bli att få tag i en

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta Nexus 5. Hårdvara på N5 är nästan samma som på oneplus one men mjukvara är säkert bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Oneplus one har jag läst att det kräver en invite för att kunna få köpa en. Sitter själv och suktar efter den men det är svårt att veta hur svårt det kommet bli att få tag i en

Ja, det kommer krävas en inbjudan. Vilket inte kommer vara något problem. Varje person som får en inbjudan får 3st att ge bort. Alla kommer typ ha invites efter att den första har getts ut.

Skrivet av muki91:

Jag skulle ta Nexus 5. Hårdvara på N5 är nästan samma som på oneplus one men mjukvara är säkert bättre.

Hårdvaran är ju avsevärt bättre i 1+1.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hephox:

tjena nu såg jag att det kommer komma en ny mobil som kommer kosta ungefär som nexus 5....

vet inte riktigt vilken jag ska välja?

varför frågar du om en mobil som inte går att köpa? hur tänkte du nu? vem vet hur den mobilen är?

Typ som att jag skulle fråga, Det kommer komma en samsung galaxy 10 om tre år, ska jag välja den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Hårdvaran är ju avsevärt bättre i 1+1.

Snapdragon 800 vs 801. Vad jag har lyckats läsa mig till är 801 enbart aningen högre klockad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Snapdragon 800 vs 801. Vad jag har lyckats läsa mig till är 801 enbart aningen högre klockad...

Större batteri, vad som verkar vara en bra kamerasensor från Sony(de bilder som finna verkar VÄLDIGT bra), 64GB internminne.
Detta är BILLIGARE än Nexus 5an.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Oneplus one utan tvekan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Större batteri, vad som verkar vara en bra kamerasensor från Sony(de bilder som finna verkar VÄLDIGT bra), 64GB internminne.
Detta är BILLIGARE än Nexus 5an.

Inte 64GB internminne dock... utan lagring.

Aja, fair enough. Kan dock vara bra att specifiera det då jag tror många på swec, inklusive mig själv, automatiskt tänker på CPU, GPU etc när du enbart nämner "hårdvara".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Inte 64GB internminne dock... utan lagring.

Aja, fair enough. Kan dock vara bra att specifiera det då jag tror många på swec, inklusive mig själv, automatiskt tänker på CPU, GPU etc när du enbart nämner "hårdvara".

Woops, lagring såklart. Lätt fel när man är trött ^^

Tror snarare tvärtom. Många på SweClockers vet nog att hårdvara i en telefon omfattar mer än SoCen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Entusiast

Grafikkretsen är väl 28% snabbare i 801 också va? Jag skulle vänta på recensioner, men rent specifikationsmässigt så är Oneplus One det självklara valet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Verkade lagga lite, inte samma flyt som Nexus 5. Sen är den ful som stryk också.

Jag skulle valt Nexus 5.

/hulle.

Det går inte att bedömma flyt på en telefon mha en video tagen med kamera som är osynkad med telefonens display och sedan konverterad till annan framerate vid uppladdning till Youtube. Du får småhack pga av detta.

Permalänk
Inaktiv

Ni som har en nexus 5, vad tycker ni om den när det kommer till batteritid?
Jag har läst att den har ett mindre batteri och därför kortare taltid än telefoner släppte nyligen men hur är det i praktiken? Kan man klara sig en dag på en laddning eller är det tvunget att nödladda emellan? Kommer byta telefon från en 2 år gammal iphone 4s. Var mycket nöjd med batteritiden på den fram tills nyligen då jag tror att det börjar dö.

Och sist. 16 eller 32 gigsversionen? 32an vad jag sett går endast att beställas från google, vet inte om det skulle finnas några nackdelar med det förutom avsaknaden av just fysiskbutik?

Jag förstår att både batteri och lagring beror helt på vad man själv använder på sin telefon men jag var nyfiken på era egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Ni som har en nexus 5, vad tycker ni om den när det kommer till batteritid?
Jag har läst att den har ett mindre batteri och därför kortare taltid än telefoner släppte nyligen men hur är det i praktiken? Kan man klara sig en dag på en laddning eller är det tvunget att nödladda emellan? Kommer byta telefon från en 2 år gammal iphone 4s. Var mycket nöjd med batteritiden på den fram tills nyligen då jag tror att det börjar dö.

Och sist. 16 eller 32 gigsversionen? 32an vad jag sett går endast att beställas från google, vet inte om det skulle finnas några nackdelar med det förutom avsaknaden av just fysiskbutik?

Jag förstår att både batteri och lagring beror helt på vad man själv använder på sin telefon men jag var nyfiken på era egna erfarenheter.

Min förre detta vän har en N5 och när jag pratade med han (vilket är 2 månader sedan) så hade han inga problem med att klara sig 1 dag utan att stödladda den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Större batteri, vad som verkar vara en bra kamerasensor från Sony(de bilder som finna verkar VÄLDIGT bra), 64GB internminne.
Detta är BILLIGARE än Nexus 5an.

De går väl t o m att byta / ta ut batteriet i en oneplus one, om jag har läst specen rätt på gsmarena.com. Ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

De går väl t o m att byta / ta ut batteriet i en oneplus one, om jag har läst specen rätt på gsmarena.com. Ett stort plus.

Det är officiellt icke utbytbart. Däremot, som med många telefoner kanske det går att lösa ändå. Sen hur enkelt det är...det är en annan femma Det går i alla fall att komma åt då baksidan kan tas bort/bytas ut.
Jag vet inte hur det är monterat men såhär ser det ut:

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070