Windows 98: Hur kan jag använda uSB som nätverksport?

Permalänk

Windows 98: Hur kan jag använda uSB som nätverksport?

Hej!

Om jag kopplar in min telefon via USB på denna dator och slår på något som heter hotspot. Då kan jag använda min USB som ett nätverksport.

Men hur gör jag det på Windows 98?
Den har stöd för USB.

Permalänk

Jag betvivlar start att det skulle finnas drivrutiner för det. Betänk att i princip alla telefoner med denna funktionalitet skapats och lanserats långt efter att Windows 98 slutade vara aktuellt.

Problemet här är att du på allvar använder Windows 98.

Permalänk

Okej, tackar.

Men moderna datorer verkar kunna använda USB som nätverksport, eller det kanske har med kärnan? I Linux och modernt windows går det.

Tänkte om det var en standard i hårdvaran eller något nytt?

Permalänk
Medlem

Hårdvaran finns där. Men mjukvaran måste hantera det också.

Och det gör inte windows 98

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

En dator med Win98 har med stor sannolikhet USB1 som i princip enbart duger till mus/tangentbord med sina maximala 12Mbit/s, till skillnad mot USB2 med 480Mbit/s. Man brukar få ut runt hälften praktiskt, så att köra moderna enheter med moderna hastighetskrav över USB1 är sömnpiller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går men tror du behöver updatera till windows 98 b eller c för att få ordentligt usb stöd.
Sen hitta något som har en drivrutin till usb 1.1 (tror inte den stöder 2.0) som kan agera nätverkskort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

att folk ens använder windows 98 fortfarande är skrämmande, man har ju nyss dumpat xp

Uppgradera dig till windows 7 eller windows 8, är datorn för gammal för en uppgradering (vilket jag tror att den är eftersom du kör 98) så köp en ny dator så har du inga problem sen.

Skrivet av hACmAn:

Vet inte om det går men tror du behöver updatera till windows 98 b eller c för att få ordentligt usb stöd.
Sen hitta något som har en drivrutin till usb 1.1 (tror inte den stöder 2.0) som kan agera nätverkskort.