TP-link dual band USB adapter, problem med 5ghz

Permalänk
Medlem

TP-link dual band USB adapter, problem med 5ghz

Hej!

Vet ej om detta ska ligga under kategori eller bärbara datorer men jag skriver här så får ni gärna rätta mig om det är fel.

Jag har en Acer Aspire E1-522 med windows 8(.1) utan cd-rom och har inskaffat mig en TP-link dual band USB adapter för att kunna köra med 5ghz då det är ett par apparater som delar 2,4ghz-nätverket.

Mitt problem är följande, jag kan inte ansluta (inte ens få fram nätverket i listan av wifi). Adaptern fungerar på en andra datorer, så det är inte den som är felet och 5 ghz fungerar även för min ihpone och ipad. Jag antar att det är något fel på drivrutinerna då jag inte kan installera dem med skivan,utan har försökt installera dem manuellt via deras hemsida men trots det så fungerar det inte.

Uppskattar alla svar jag kan få, och om ni saknar information så säg till!

** edit ** det är en TL-wdn4200 adapter.

/Jonathan

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket viktigt att du har rätt land valt eftersom det annars blir "hål" i kanaltäckningen på 5GHz och då kan det bli så att nätverkskortet och APn inte kan kommunicera så driver för rätt land är relativt viktigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är detta något som jag justerar på datorn? Det konstiga är ju att med samma inställningar så fungerar adaptern på en annan dator, dock med w7.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka kanaler som aktiveras bestäms av drivern och eftersom du inte verkar fått in den på din dator så kan det hänga ihop, men den enhet som bestämmer vilken kanal som används är accesspunkten och den sitter ofta inbyggd i en hemmarouter.
Att du får in rätt driver borde vara prio ett om det inte fungerar för det kan ju ställa till det på andra sätt också om det inte är rätt driver.
Har du provat att avinstallera drivern och starta om och försökt installera igen ?
Exakt vilka felmeddelanden får du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilka kanaler som aktiveras bestäms av drivern och eftersom du inte verkar fått in den på din dator så kan det hänga ihop, men den enhet som bestämmer vilken kanal som används är accesspunkten och den sitter ofta inbyggd i en hemmarouter.
Att du får in rätt driver borde vara prio ett om det inte fungerar för det kan ju ställa till det på andra sätt också om det inte är rätt driver.
Har du provat att avinstallera drivern och starta om och försökt installera igen ?
Exakt vilka felmeddelanden får du ?

Har testat att avinstallera, ominstallera och installera manuellt. Menar du felmeddelande när jag försöker installera manuellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Ja alla felmeddelanden är intressanta och du kunde även köra "ipconfig /all | clip" i en kommandotolk och klistra in det här i en post så kanske det syns nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja alla felmeddelanden är intressanta och du kunde även köra "ipconfig /all | clip" i en kommandotolk och klistra in det här i en post så kanske det syns nått.

Adaptern heter "802.11n USB Wireless LAN Card" i enhetshanteraren, vilket är konstigt då den på min andra dator heter

Felmeddelande vid försök av att installera rätt drivrutin som är hämtat från tillverkarens hemsida;

"Drivrutinen har inte signerats digitalt."

"Ett fel påträffades när drivrutiner för enheten skulle installeras. En drivrutin för enheten hittades, men ett fel uppstod när drivrutinen skulle installeras.

***TP-LINK Wireless USB Adapter***

Det finns inget hashvärde för filen i den angivna katalogfilen. Filen är troligen skadad eller har manipulerats.

Om du vet vem som tillverkade enheten kan du besöka tillverkarens webbsida och söka efter en passande drivrutin."

Installerar istället deras "Utility-verktyg" och då får jag upp rätt program, men kan endast välja mellan de nätverk som är 2,4ghz och har kanaler mellan 1-11. Jag kan dvs inte välja mitt 5 ghz nätverk som i skrivande stund har kanal 40.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\Jonathan>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Wahie
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter Wi-Fi 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : 802.11n USB Wireless LAN Card
Physical Address. . . . . . . . . : C0-4A-00-1A-7F-17
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 4:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Hosted Network Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 56-DB-30-F5-91-E4
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 16-DB-30-F5-91-E4
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network
Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : A4-DB-30-F5-91-E4
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d032:ccb6:1bbd:e022%5(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.16(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 3 maj 2014 22:17:09
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 4 maj 2014 22:17:13
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 94690096
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-32-84-BF-30-65-EC-29-D6-07

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.255.245.11
193.150.193.150
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros AR8171/8175 PCI-E Gigabi
t Ethernet Controller (NDIS 6.30)
Physical Address. . . . . . . . . : 30-65-EC-29-D6-07
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{DB360C00-E4D6-4B00-9519-928B165F595B}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:843:3d1d:2aa6:3363(Prefe
rred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::843:3d1d:2aa6:3363%10(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 469762048
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-32-84-BF-30-65-EC-29-D6-07

NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

C:\Users\Jonathan>

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju ingen installera i drivrutinspaketet från hemsidan, använder du enhetshanteraren för att läsa in rätt driver eller hur gör du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju ingen installera i drivrutinspaketet från hemsidan, använder du enhetshanteraren för att läsa in rätt driver eller hur gör du ?

Ja, jag använder mig av enhetshanteraren och får detta;

"Drivrutinen har inte signerats digitalt."

"Ett fel påträffades när drivrutiner för enheten skulle installeras. En drivrutin för enheten hittades, men ett fel uppstod när drivrutinen skulle installeras.

***TP-LINK Wireless USB Adapter***

Det finns inget hashvärde för filen i den angivna katalogfilen. Filen är troligen skadad eller har manipulerats.

Om du vet vem som tillverkade enheten kan du besöka tillverkarens webbsida och söka efter en passande drivrutin."

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill kan du nog tvinga in drivern genom att stänga av uac kontrollen av om den är signerad eller inte. Men det är ju uselt att det inte funkar direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill kan du nog tvinga in drivern genom att stänga av uac kontrollen av om den är signerad eller inte. Men det är ju uselt att det inte funkar direkt.

Ja det är riktigt uselt.. Hur stänger jag av uac-kontrollen då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neaty:

Ja det är riktigt uselt.. Hur stänger jag av uac-kontrollen då?

http://www.techspot.com/community/topics/how-to-install-use-u...
Prova det annars får du leta nån annan guide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.