Permalänk
Medlem

Sony Z1 root

Hej!
Jag är en super nybörjare på egentligen allt vad teknik är, men jag är väldigt nyfiken och vill självklart lära mig.
Nu till min fråga, jag har köpt en Sony xperia Z1 och det är en väldigt bra telefon, men jag tycker att batteritiden är för kort samt att det finns många program som jag helt enkelt inte använder. Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska göra. Men jag har läst på flera ställen och fått olika information om hur man ska göra samt läste om en kille vars telefon slutade att fungera helt och även om andra vars telefoner krånglat och slutat att fungera, och med det sagt så vågar jag helt enkelt inte att pröva utan fått hjälp av någon som vet vad dom pratar om.

Det jag vill ha svar på.
1. Vilket program ska jag använda?
2. Vad ska jag tänka på?
3. Hur gör jag steg för steg, som sagt, jag kan verkligen ingenting om teknik.

Slutligen, jag är verkligen tacksam för svar.
Vänligen Adde

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om du kan låsa upp bootloadern genom att knappa in *#*#7378423#*#* i telefonappen. Det står där någonstans.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad är telefonappen?
Jag slog in där man ringer, då stod det först ussd kod körs, sen att den var ogiltig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_69:

Vad är telefonappen?
Jag slog in där man ringer, då stod det först ussd kod körs, sen att den var ogiltig....

Siffrorna ska bilda ordet SERVICE. Är du säker på att du slog rätt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ja, jag kopierade det du skrev. Det står anslutningsproblem eller felaktig MMI-kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_69:

Ja, jag kopierade det du skrev. Det står anslutningsproblem eller felaktig MMI-kod

Testa att trycka in det istället för att kopiera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det. Tack! Under configuration står bootloader. Sen står det att allowed: yes

Permalänk
Avstängd

Man kan säga så här att är den låst till någon operatör så funkar det inte att låsa upp bootloadern i den för att kunna roota den

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_69:

Nu fungerar det. Tack! Under configuration står bootloader. Sen står det att allowed: yes

Bra. Nu behöver du ta reda på vilken firmware-version du har. Det ska stå i inställningar under "Om telefonen".
Den borde se ut något i stil med 10.4.1.B.0.101.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om det är version jag ska titta under så står det 14.3.A.0.757

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_69:

Om det är version jag ska titta under så står det 14.3.A.0.757

Japp, det är rätt. Nu är problemet att ta backup på TA-partitionen och dina DRM-keys. Om man inte gör det kan man inte återställa telefonen och få full funktionalitet igen. (exempelvis bravia engine behöver DRM-nycklarna) Om man gör det kan man låsa upp bootloadern utan att förlora något.

Annars finns det ett annat sätt att göra det på, som kanske är bättre eftersom man inte behöver låsa upp bootloadern. Här är lite instruktioner (post #2). Du kommer dock behöva leta upp bättre guider på hur man använder flashtool (fanns i mega collection).
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2717294

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för allt!!!!
Vi får se om jag vågar

Permalänk
Medlem

Läs allt du kommer över först. Läs om när det har gått fel och vad som då har gjort.

Det är helt jävla värdelöst att göra vad du vill om något går fel och du inte begriper dig på vad du ska ställa för frågor eller söka efter.
Förstå terminologin först, tillvägagångssätt sen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.