Problem med partitioner, SSD och HDD

Permalänk

Problem med partitioner, SSD och HDD

Tjenare Sweclockers!

För några timmar sedan köpte jag och min far en ny laptop till honom, modellen är ASUS Zenbook UX32A-R. I den ingår det en 24 GB SSD och en 500 GB HDD, SSD:en ska såklart användas för OS medans hårddisken ska användas för övrig lagring.

Nu till problemet, när vi går in i datorn visas en C: drive och en D: drive. C: driven är på 186 GB och D: driven på 258 GB, nånting var uppenbart fel och jag gick in i lagringsinställningar för att se hur det såg ut. Tydligen är hårddisken indelat i två partitioner, en 186 GB och en 258, det är dessa vi kan se vid lagringsenheterna som två separata hårddiskar. Detta innebär att vi inte kommer åt SSD:en och saknar ungefär 50 GB från Hårddisken. Är det någon vänlig själ här på forumet som kan hjälpa till med att göra SSD:en användarmöjlig samt göra så att Hårddisken inte syns som två separata partitioner?

Windows var för övrigt förinstallerat på en av Hårddiskens partitioner vilket gör att jag undrar huruvida det går att att flytta den till SSD:en på ett smidigt sätt.

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk

Det är ingen SSD i datorn utan en SSHD, En Hårddisk med SSD cache, Så allt är som det ska

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Det är ingen SSD i datorn utan en SSHD, En Hårddisk med SSD cache, Så allt är som det ska

Jaha, då förstår jag. Men varför kan jag inte komma åt SSD:en då? Enbart HDD:en syns ju i "Dator".
Här är en bild från diskhanteraren som visar att enbart HDD:ens partitioner används.
http://imgur.com/vXYtS8C

Tack!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det är ingen SSD i datorn utan en SSHD, En Hårddisk med SSD cache, Så allt är som det ska

Var köper man en sshd med 24 gig cache ??

Den vill jag ha

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en och samma enhet och disken sköter sig själv och flyttar de filer som ofta används till ssd delen automatisk, den lär sig användningsmönstret och kommer att upplevas som snabbare efter ett tags användande då vissa filer börjat ligga på ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är nog en separat SSD disk/SSD kort, men den är inkopplad/inställd som cache disk till den vanliga hårddisken.

Du ser inte den disken, utan den kommer att spegla den mest använda datan på den vanliga hårddisken, för snabbare åtkomst.
Med tiden kommer alltså de mest använda delarna av windows och de mest använda programmen att hamna på den disken, av sig självt. Detta kommer du inte att se på något annat sätt än att windows och några program startar snabbare, än de skulle gjort annars.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är en och samma enhet och disken sköter sig själv och flyttar de filer som ofta används till ssd delen automatisk, den lär sig användningsmönstret och kommer att upplevas som snabbare efter ett tags användande då vissa filer börjat ligga på ssdn.

Jahaa, jag börjar förstå! Så du menar att den kommer flytta de viktigaste programmen och filerna till SSD:en, t.ex. Windows för att skapa maximal prestanda?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Var köper man en sshd med 24 gig cache ??

Den vill jag ha

Kanske är en "Riktig" SSD + HDD i datorn men 24GB disken måste väl ändå vara konfiguerad att användas som cache? Annars ser jag inte vitsen med det.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Fillelito:

Jahaa, jag börjar förstå! Så du menar att den kommer flytta de viktigaste programmen och filerna till SSD:en, t.ex. Windows för att skapa maximal prestanda?

Filer som används ofta kommer att cachelagras på SSDn, Uppstartstider och liknande är mkt snabbare än med bara en vanlig hårddisk

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har 3 kompisar med liknande Asus datorer, i iafl 2 av dem så är ssd'n fast på moderkortet och inte integrerad i hårddisken. Detta syns klart om man stoppar in en ssd istället för hårddisken (och installerar nytt OS) , då de dyker upp som två enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Jahaa, jag börjar förstå! Så du menar att den kommer flytta de viktigaste programmen och filerna till SSD:en, t.ex. Windows för att skapa maximal prestanda?

ja, det var ju det han skrev?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fillelito:

Jahaa, jag börjar förstå! Så du menar att den kommer flytta de viktigaste programmen och filerna till SSD:en, t.ex. Windows för att skapa maximal prestanda?

De filer som oftast används kommer att flyttas till ssd delen, det är inte nödvändigtvis alla win filerna men det bör sköta sig själv eftersom det är en hybriddisk och kontrollern kommer att föra statistik och styra upp det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av in4me:

ja, det var ju det han skrev?

Jo det var det han skrev, men han sa att filer skulle flyttas, inte program. Windows är ju inte en fil direkt och därför undrade jag om hela windows som ett program skulle flyttas. Kanske onödig fråga men jag tror att lite feedback och respons är trevligt.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Jo det var det han skrev, men han sa att filer skulle flyttas, inte program. Windows är ju inte en fil direkt och därför undrade jag om hela windows som ett program skulle flyttas. Kanske onödig fråga men jag tror att lite feedback och respons är trevligt.

Nej, windows är inte EN fil utan MÅNGA filer. Windows är inte ett program

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fillelito:

Jo det var det han skrev, men han sa att filer skulle flyttas, inte program. Windows är ju inte en fil direkt och därför undrade jag om hela windows som ett program skulle flyttas. Kanske onödig fråga men jag tror att lite feedback och respons är trevligt.

Win är tiotusentals småfiler, inte en stor (jag kollade min installation och den var på 85 000 filer) och alla filer används inte heller av alla användare så det är mest slöseri med utrymme att flytta hela installationen till ssddelen om den är liten, därför bör man låta kontrollern sköta om sånt för att optimera utrymmet till det som verkligen används ofta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk