Ska bygga nätverk åt förening - hjälp!

Permalänk

Ska bygga nätverk åt förening - hjälp!

Tjena!
Har fått i uppdrag att fixa nätverk i en stor lokal åt en förening. De har nyligen fått in fiber i lokalen och de vill nu dra nätverkskabel till 2-3 väggdosor som ska placeras ut i lokalen. Nu undrar jag om det behövs en patchpanel till detta eller om det är onödigt, man kan väll trots allt sätta rj45 kontakter i ena änden av kabeln och bara sätta dem direkt i fiberswitchen?
Tack på förhand!

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk

Patchpanel till 2-3 vägg dosor verkar lite overkill?
Använd en dymo och märk ut kablar och uttag bara så blir det lättöverskådligt

Skrivet av sufferdoom:

Tjena!
Har fått i uppdrag att fixa nätverk i en stor lokal åt en förening. De har nyligen fått in fiber i lokalen och de vill nu dra nätverkskabel till 2-3 väggdosor som ska placeras ut i lokalen. Nu undrar jag om det behövs en patchpanel till detta eller om det är onödigt, man kan väll trots allt sätta rj45 kontakter i ena änden av kabeln och bara sätta dem direkt i fiberswitchen?
Tack på förhand!

Visa signatur

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |

Permalänk
Skrivet av OlleBolleBus:

Patchpanel till 2-3 vägg dosor verkar lite overkill?
Använd en dymo och märk ut kablar och uttag bara så blir det lättöverskådligt

Ja jag tycker också att det hade varit lite overkill så det blir nog att jag kör dymo eller liknande.

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sufferdoom:

Tjena!
Har fått i uppdrag att fixa nätverk i en stor lokal åt en förening. De har nyligen fått in fiber i lokalen och de vill nu dra nätverkskabel till 2-3 väggdosor som ska placeras ut i lokalen. Nu undrar jag om det behövs en patchpanel till detta eller om det är onödigt, man kan väll trots allt sätta rj45 kontakter i ena änden av kabeln och bara sätta dem direkt i fiberswitchen?
Tack på förhand!

Vad hade du tänkt använda för kabel?
Installationskabel lämpar sig inte för att klämma RJ45 eller för att hänga och slänga.
Patchkabel lämpar sig inte för att ansluta i ett fast uttag.

Det proffsiga sättet att göra det är att använda installationskabel och någon forma av patchpanel.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Vad hade du tänkt använda för kabel?
Installationskabel lämpar sig inte för att klämma RJ45 eller för att hänga och slänga.
Patchkabel lämpar sig inte för att ansluta i ett fast uttag.

Det proffsiga sättet att göra det är att använda installationskabel och någon forma av patchpanel.

Jo det är sant, man vill ju gärna göra det på "fackmannamässigt" vis.

Annars hade jag tänkt att bara använda installationskabel då jag har märkt att just den installationskabel jag använder funkar väldigt bra att klämma RJ45 på, har inte haft några problem här hemma iaf.

Men om man ända skulle bestämma sig för att ha en patchpanel, hur ska man isåfall fästa den? Jag har för mig att sådana där ställningar som finns i serverrum är väldigt dyra. Kan man bara fästa upp panelen på en vägg eller måste man ha någon typ av ställning?

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk

Annars sätter du bara väggdosor i båda ändar och märker upp det.
Då behövs ingen panel, men det blir ändå proffsigt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av switch som fiber och koppar ska anslutas till.
Skulle ju räcka med något liknande hursom: http://direktronik.se/prod/item.asp?item=38-0645&lng=SE&caller=zoom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Annars sätter du bara väggdosor i båda ändar och märker upp det.
Då behövs ingen panel, men det blir ändå proffsigt.

Ja så skulle man ju kunna göra, tack för tipset!

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Medlem

köp en liten patchbox på Kjell&co, finns några olika, t ex denna för 250kr:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sufferdoom:

Jo det är sant, man vill ju gärna göra det på "fackmannamässigt" vis.

Annars hade jag tänkt att bara använda installationskabel då jag har märkt att just den installationskabel jag använder funkar väldigt bra att klämma RJ45 på, har inte haft några problem här hemma iaf.

Men om man ända skulle bestämma sig för att ha en patchpanel, hur ska man isåfall fästa den? Jag har för mig att sådana där ställningar som finns i serverrum är väldigt dyra. Kan man bara fästa upp panelen på en vägg eller måste man ha någon typ av ställning?

Väggfäste http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Patchpanel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Skruvar http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Är fiberswitchen avsedd för rackmontage blir detta en bra och billig lösning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av teejee:

köp en liten patchbox på Kjell&co, finns några olika, t ex denna för 250kr:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Skrivet av Hardware guy:

Båda era föslag såg väldigt bra ut! Hittade denna vilket verkar vara en "kombination" av era förslag http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/patchpanel/utp-patchbox-12-portar-p38932 dock så har den Dual Block-plint vilket jag aldrig hört talas om. Det kanske är värt att lägga till en hundralapp och få en panel med Krone plint eller är det någon stor skillnad på de två?

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sufferdoom:

Båda era föslag såg väldigt bra ut! Hittade denna vilket verkar vara en "kombination" av era förslag http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/patchpanel/utp-patchbox-12-portar-p38932 dock så har den Dual Block-plint vilket jag aldrig hört talas om. Det kanske är värt att lägga till en hundralapp och få en panel med Krone plint eller är det någon stor skillnad på de två?

Jo, kör på slitsplint! (krone)

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Jo, kör på slitsplint! (krone)

Yes, då kör jag på det!

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk

Uppdaterar tråden lite! Nu har jag kommit igång och börjat patcha upp uttag. Jag har valt att anpassa all utrustning för cat5e men en elektriker som drog alla kablar valde cat6. Nu har jag en kabel som är cat5e och 2 som är cat6. De två uttagen som använder cat6 sladd vill inte fungera medans det uttag som använder cat5e sladd fungerar klockrent. Cat6 ska väll dock vara fullt bakåtkompatibel med cat5e utrustning så det borde väll funka? Termineringarna som jag har gjort i patchpanelen och i uttagen tycker jag ser bra ut. Jag tog några bilder på termineringarna så ni får avgöra om de är godkända.

Terminering i uttag, får ursäkta för dåliga bilder!

Terminering i patchpanel.

Vad kan det vara för problem? Tack på förhand!

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sufferdoom:

Uppdaterar tråden lite! Nu har jag kommit igång och börjat patcha upp uttag. Jag har valt att anpassa all utrustning för cat5e men en elektriker som drog alla kablar valde cat6. Nu har jag en kabel som är cat5e och 2 som är cat6. De två uttagen som använder cat6 sladd vill inte fungera medans det uttag som använder cat5e sladd fungerar klockrent. Cat6 ska väll dock vara fullt bakåtkompatibel med cat5e utrustning så det borde väll funka? Termineringarna som jag har gjort i patchpanelen och i uttagen tycker jag ser bra ut. Jag tog några bilder på termineringarna så ni får avgöra om de är godkända.

http://imgur.com/flajX8U,fGOW2az#0

Terminering i uttag, får ursäkta för dåliga bilder!

http://i.imgur.com/fGOW2az

Terminering i patchpanel.

Vad kan det vara för problem? Tack på förhand!

Du länkar bilderna fel, du ska länka bilden och inte webbsidan.
Vad har du använt för verktyg för det där ? Kabeländarna verkar ju inte vara avklippta som de blir med ett riktigt verktyg, dessutom ser det ju ut som att alla kablar inte är riktigt nedpressade

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sufferdoom:

Vad kan det vara för problem? Tack på förhand!

Inte för att vara taskig men det där ser förjäv.. ut.
Skaffa ett riktigt verktyg och gör om.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du länkar bilderna fel, du ska länka bilden och inte webbsidan.
Vad har du använt för verktyg för det där ? Kabeländarna verkar ju inte vara avklippta som de blir med ett riktigt verktyg, dessutom ser det ju ut som att alla kablar inte är riktigt nedpressad.e

Skrivet av madtop:

Inte för att vara taskig men det där ser förjäv.. ut.
Skaffa ett riktigt verktyg och gör om.

Jag har använt den här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/verktyg/slitsverktyg-typ-krone-p40272 och jag tycker det känns som att den inte fungerar rikttigt som den ska. Har aldrig använt ett sånt här verktyg innan men sladdarna ska ju klippas av automatiskt, det händer väldigt sällan att jag lyckas med det med det här verktyget. Dessutom så ska väll den sidan av "kniven" som är längst klippa av sladdarna? det verkar vara tvärtom på detta verktyg. Kanske ska skaffa ett nytt verktyg då?

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sufferdoom:

Jag har använt den här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/verktyg/slitsverktyg-typ-krone-p40272 och jag tycker det känns som att den inte fungerar rikttigt som den ska. Har aldrig använt ett sånt här verktyg innan men sladdarna ska ju klippas av automatiskt, det händer väldigt sällan att jag lyckas med det med det här verktyget. Dessutom så ska väll den sidan av "kniven" som är längst klippa av sladdarna? det verkar vara tvärtom på detta verktyg. Kanske ska skaffa ett nytt verktyg då?

Har inte använt verktyg från Kjell men resultatet ser ju hursomhelst inte snyggt ut, kan du inte "öva" på en lös kontakt och se hur det blir, just nu ser det ju ut som du pressat dåligt iallafall, du kan ju resistansmäta kabeln om du inte har en nätverkstestare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har inte använt verktyg från Kjell men resultatet ser ju hursomhelst inte snyggt ut, kan du inte "öva" på en lös kontakt och se hur det blir, just nu ser det ju ut som du pressat dåligt iallafall, du kan ju resistansmäta kabeln om du inte har en nätverkstestare.

Tänkte att jag skulle köpa en nätverkstestare idag och kanske också ett annat slitsverktyg för att se om det gör någon skillnad. Ska testa att köra på en lös kontakt

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Medlem

Har kablarna tryckts ner ordentligt i plinten?
Har för mig att man ibland kan ställa in om verktyget ska klippa av de överblivna kablarna eller inte.
Ibland har jag fått vika upp kabelstumpen som ska klippas bort så att den inte pressas ner intill plinten.
Är du säker på att du kopplat de orangea och gröna kablarna rätt? Ibland ska några av de byta plats.

Är det en tråd eller flera trådar i varje kablar för cat 5 och cat 6?

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en liten spärr på sådana där verktyg, där man väljer huruvida den ska klippa av ledarna eller ej. Kika om du har en sådan spärr, och ställ den på att den ska klippa.

Man brukar få trycka till dem där rätt rejält för att de ska klippa också. Så håll inte tillbaka på krutet!

Visa signatur

---

Permalänk

Den enklaste är att med ett instrument mäta av anläggningen efter att man gjort klart allt. Då får man reda på eventuella fel och vilka par det gäller samt vilken typ av fel det är. Ser ju dock ut som skit på bilderna så är inte konstigt att det inte funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Sen ska du inte tvinna isär paren för mycket som du har på bilderna.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Kjell & CO har gått ner sig ganska rejält dom sista 2-3 åren, och vräker ut en jämra massa superbudget grejer mest numera tycker jag..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har själv installerat i just den där plinten och helt ärligt så var den lite besvärlig, fick ta om några gånger innan dom satt. Köpte allt på Kjell, kabel + vägguttag + plint + verktyg. Och som Gorian skriver får du trycka till lite för att få önskat resultat.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Hedersmedlem

Första uttaget är Krone (vinklade bleck, originalverktyg med sax funkar utmärkt), det andra är däremot Dual Block (eller vad det heter, raka bleck, helt annat verktyg för att det ska bli bra, har ett Fluke med kniv som skär av överskjutande kardel). Det går inte att använda krone med framgång till dual block, iaf om man är noggrann.

Båda verktygen i helbild, tyvärr lite suddig:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Har kablarna tryckts ner ordentligt i plinten?
Har för mig att man ibland kan ställa in om verktyget ska klippa av de överblivna kablarna eller inte.
Ibland har jag fått vika upp kabelstumpen som ska klippas bort så att den inte pressas ner intill plinten.
Är du säker på att du kopplat de orangea och gröna kablarna rätt? Ibland ska några av de byta plats.

Är det en tråd eller flera trådar i varje kablar för cat 5 och cat 6?

Skrivet av Gorian:

Det brukar finnas en liten spärr på sådana där verktyg, där man väljer huruvida den ska klippa av ledarna eller ej. Kika om du har en sådan spärr, och ställ den på att den ska klippa.

Man brukar få trycka till dem där rätt rejält för att de ska klippa också. Så håll inte tillbaka på krutet!

Skrivet av DasBoot_swe:

Den enklaste är att med ett instrument mäta av anläggningen efter att man gjort klart allt. Då får man reda på eventuella fel och vilka par det gäller samt vilken typ av fel det är. Ser ju dock ut som skit på bilderna så är inte konstigt att det inte funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JenzA:

Sen ska du inte tvinna isär paren för mycket som du har på bilderna.

Skrivet av ggustavsson:

Kjell & CO har gått ner sig ganska rejält dom sista 2-3 åren, och vräker ut en jämra massa superbudget grejer mest numera tycker jag..

Skrivet av deegan:

Jag har själv installerat i just den där plinten och helt ärligt så var den lite besvärlig, fick ta om några gånger innan dom satt. Köpte allt på Kjell, kabel + vägguttag + plint + verktyg. Och som Gorian skriver får du trycka till lite för att få önskat resultat.

Skrivet av MultiMan:

Första uttaget är Krone (vinklade bleck, originalverktyg med sax funkar utmärkt), det andra är däremot Dual Block (eller vad det heter, raka bleck, helt annat verktyg för att det ska bli bra, har ett Fluke med kniv som skär av överskjutande kardel). Det går inte att använda krone med framgång till dual block, iaf om man är noggrann.

Tack för tipsen allihopa! Det märkliga är att det funkade perfekt med det första uttaget, men det kanske är för att jag använde en mjukare cat5e kabel. Som vissa av er säger måste man trycka ganska hårt och även om man trycker riktigt hårt så klipps inte alltid sladdarna av. Ska testa imorgon att justera verktyget så att den trycker sladdarna längre in.

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |