Permalänk
Medlem

Dator luktar bränt

Hej. Under en lång tid har min dator luktat lite smått bränt efter att ha varit igång ett tag, men det kunde jag stå ut med. Dock för några dagar sedan har det börjat lukta väldigt bränt, tillräckligt mycket så jag behövt stänga av datorn efter max en halvtimme. Vad kommer lukten ifrån? Jag misstänker nätaggregatet men är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

Om du vill att vi ska komma hem till dig och lukta i din dator får du nog skriva din adress också.
Alternativet är ju att du använder din egen näsa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget?

Ah trodde tråden låg i stationära datorer... men hur gammal är din bärbara dator?

Permalänk
Skrivet av Onyx:

Hur gammalt är nätagget?

Ah trodde tråden låg i stationära datorer... men hur gammal är din bärbara dator?

flertalet av alla bärbara kan plockas isär så mycket att man kan se moderkortet på under 15min.
inte mycket svårare än stationära bara mindre skruvar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är datorn gammal så är den nästan garanterat igensatt med en massa damm. Det kan brännas.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av SCsina:

Hej. Under en lång tid har min dator luktat lite smått bränt efter att ha varit igång ett tag, men det kunde jag stå ut med. Dock för några dagar sedan har det börjat lukta väldigt bränt, tillräckligt mycket så jag behövt stänga av datorn efter max en halvtimme. Vad kommer lukten ifrån? Jag misstänker nätaggregatet men är inte helt säker.

Som killen innan mig sa så är det nog en massa damm som luktar. Rengörelse på ingång!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Hur gammalt är nätagget?

Ah trodde tråden låg i stationära datorer... men hur gammal är din bärbara dator?

Datorn är inte mycket äldre än ett år, men jag tror iallafall att en hel del damm har samlats, så jag får göra rent den med tryckluft.

Permalänk
Skrivet av SCsina:

Datorn är inte mycket äldre än ett år, men jag tror iallafall att en hel del damm har samlats, så jag får göra rent den med tryckluft.

stoppa/håll i fläkten annars bränner du sönder Glidlagret den kan lätt komma upp i 10,000 rpm

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

stoppa/håll i fläkten annars bränner du sönder Glidlagret den kan lätt komma upp i 10,000 rpm

Föstår inte hur du menar. Om du stananr fläkten så kan inte enegin ta vägen någon stans och då brinner spolarna i el motorn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Föstår inte hur du menar. Om du stananr fläkten så kan inte enegin ta vägen någon stans och då brinner spolarna i el motorn.

När han ska göra rent laptopen med tryckluft så måste han se till att fläkten inte snurrar. För då kan han skada glidlagren i fläkten.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCsina:

Hej. Under en lång tid har min dator luktat lite smått bränt efter att ha varit igång ett tag, men det kunde jag stå ut med. Dock för några dagar sedan har det börjat lukta väldigt bränt, tillräckligt mycket så jag behövt stänga av datorn efter max en halvtimme. Vad kommer lukten ifrån? Jag misstänker nätaggregatet men är inte helt säker.

om det ryker från motorn på bilen, fortsätter du köra då? eller lyfter du på huven och kollar vad som orsakar felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Föstår inte hur du menar. Om du stananr fläkten så kan inte enegin ta vägen någon stans och då brinner spolarna i el motorn.

Jag tror du tänkte väldigt fel där.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Föstår inte hur du menar. Om du stananr fläkten så kan inte enegin ta vägen någon stans och då brinner spolarna i el motorn.

brukar du blåsa rent datorn när den är igång ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hacman trodde väl han menade att han skulle stoppa fläkten när den var igång, vart inte så tydligt där.

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Hacman trodde väl han menade att han skulle stoppa fläkten när den var igång, vart inte så tydligt där.

ja förutsatte att TS vet att datorn ska vara avstängd om den ska blåsas rent med tryckluft.
däremot kan ja inte garantera att alla vet detta,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

brukar du blåsa rent datorn när den är igång ?

Hur menar du? Nej jag brukar iallafall inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

stoppa/håll i fläkten annars bränner du sönder Glidlagret den kan lätt komma upp i 10,000 rpm

Tack, det kan vara bra att veta.

Permalänk
Skrivet av SCsina:

Hur menar du? Nej jag brukar iallafall inte göra det.

fast ja citerade inte dig

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644