Permalänk
Medlem

BankID

Hej!

Har fått i stort sett alla program att fungera bra på windows 8.
Nu undrar jag, är det någon som har lyckats installera BankID?

Deras sida hävdar att det inte är kompatibelt men jag är rätt säker på att det borde gå bara man får tag i installationsfilen.

Permalänk
Medlem

En kompis hittade följande installationsfil: http://www.speedyshare.com/files/30386762/BankID_installation...

Den fungerar utmärkt hittills.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och den är då 100% ren och inte modifierad på nåt sätt eftersom den kommer från speedyshare och troligen ickekänd utgivare?

Permalänk
Medlem

Det kan jag självklart inte garantera men den digitala signeringen verkar fungera. Nu är det säkert inte någon garanti men det duger för mig just nu. Om man är paranoid får man väl helt enkelt låta bli.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur nya BankID fungerar, är det möjligt att göra backup på BankID filerna?

Har gjort backup av C:\Users\User\AppData\Roaming\BankID som inehåller .ngp filer i IDs mappen. Efter ominstallation av Windows och BankID så kopierar jag tillbaka filerna och dom syns i BankID men får upp något felmeddelande när jag försker logga in på nån hemsida. Kanske något mer man måste göra backup på eller är man tvungen att hämta nytt BankID från internetbanken varje gång man installerar om Windows?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Du måste importera och exportera genom programmet för att det ska funka, går inte att bara kopiera.
Förutsatt att det är som förut, har inte använt det på något år eller två då jag har kort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Du måste importera och exportera genom programmet för att det ska funka, går inte att bara kopiera.
Förutsatt att det är som förut, har inte använt det på något år eller två då jag har kort nu.

Går inte att exportera längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av =)(=:

Går inte att exportera längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du ju svaret själv. Ny installation är det som gäller.

Jag (har Handelsbanken) skaffade BankID-kort med dosa som jag loggar in via, med 6-siffrig kod. Vid ominstallation går man bara till HB-sidan och installerar deras program och det fungerar direkt. Har även kopplat BankID i mobilen som är supersmidigt.

Jag tror inte ens HB har kvar mjukvaru-ID och det var därför jag fick gå över till kort och dosa på PC, men det är antagligen olika mellan banker. HB har ju helt egenutvecklad IT-miljö (mycket välfungerande f.ö) och gör på sitt eget sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Om du har en smartphone så skulle jag rekommendera Mobilt BankID, jag installerade det inför deklarationen och det är SÅ mycket smidigare. Kan logga in från vilken dator du vill, fungerar på bank, skatteverket och många andra ställen och man behöver inga dosor eller filer eller nått, bara välja bankid, det ploppar upp i appen ocg du frå ange din kod du valt där, så kommer man in.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

KOnstigt.. Provade precis att exportera och gick alldeles jävla utmärkt.

Skrivet av =)(=:

Går inte att exportera längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

för övrigt.. Har du gått in på www.bankid.se och installerat det därifrån? För det gjorde jag och det funkar på min windows 8 maskin

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tråden är från 2011. Fungerar i Win 8 precis som vanligt idag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

KOnstigt.. Provade precis att exportera och gick alldeles jävla utmärkt.

Vad har du för version?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Exporten fungerar väl, men man måste exportera till ett usbminne har jag för mig. Jag har gjort det några ggr utan problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kopierar jag mitt BankID till en annan dator? (Linux)

Du kopierar ett BankID genom att använda funktionerna Export och Import i BankID säkerhetsprogram. För att göra detta behöver du ett USB-minne. Observera att du inte kan kopiera BankID via filhanterare.

Citat:

Hur kopierar jag mitt BankID till en annan dator? (Windows/Mac)
Från och med version 5.0 av BankID säkerhetsprogram är funktionen som beskrivs här borttagen.

http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/fragorsvar/Tekn...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Någon som har några tips för hur jag ska få BankID att funka på min dator med Win8.1?

Mitt problem är att om jag går in på bankID:s hemsida och laddar ner och kör installationsprogrammet, så får jag när jag startar applikationen felmeddelandet "Uppdatering krävs. Din version av BankID säkerhetsprogram är för gammal och behöver uppdateras. Klicka på OK för att gå vidare med uppdateringen" vilket är helt befängt när jag laddade ner installationsfilen från deras hemsida fem minuter tidigare.

Att "gå vidare med uppdateringen" hjälper förstås inte heller då det enbart tar mig tillbaka till den sida där jag alldeles nyss laddade ner bankID-installationsfilen.

BankID:s supportsajt ger inga relevanta förslag och för närvarande har jag inte den mentala styrkan att ringa min banks support utan att bli våldsam när de ska felsöka à la "har du kollat om sladden sitter i".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Då har du ju svaret själv. Ny installation är det som gäller.

Jag (har Handelsbanken) skaffade BankID-kort med dosa som jag loggar in via, med 6-siffrig kod. Vid ominstallation går man bara till HB-sidan och installerar deras program och det fungerar direkt. Har även kopplat BankID i mobilen som är supersmidigt.

Jag tror inte ens HB har kvar mjukvaru-ID och det var därför jag fick gå över till kort och dosa på PC, men det är antagligen olika mellan banker. HB har ju helt egenutvecklad IT-miljö (mycket välfungerande f.ö) och gör på sitt eget sätt.

Om du har HSB så bör du ju ha internetbank? och det är ju den dosan och det kortet som medföljde plus kabeln som utgör E-ID, utan sladd så är det som en vanlig bankdosa.

Hur menar du att de har en miljö som särskiljer sig?

Ingen bank har vad jag vet en ren mjukvarubaserad ID-tjänst, man måste verifiera och signera med sin dosa.

Skrivet av aziru:

Hej,

Någon som har några tips för hur jag ska få BankID att funka på min dator med Win8.1?

Mitt problem är att om jag går in på bankID:s hemsida och laddar ner och kör installationsprogrammet, så får jag när jag startar applikationen felmeddelandet "Uppdatering krävs. Din version av BankID säkerhetsprogram är för gammal och behöver uppdateras. Klicka på OK för att gå vidare med uppdateringen" vilket är helt befängt när jag laddade ner installationsfilen från deras hemsida fem minuter tidigare.

Att "gå vidare med uppdateringen" hjälper förstås inte heller då det enbart tar mig tillbaka till den sida där jag alldeles nyss laddade ner bankID-installationsfilen.

BankID:s supportsajt ger inga relevanta förslag och för närvarande har jag inte den mentala styrkan att ringa min banks support utan att bli våldsam när de ska felsöka à la "har du kollat om sladden sitter i".

Känner igen det där. Jag insåg till slut att det var min webbläsare som strulade, för du har olika installationssätt på IE, Chrome och FF. Chrome brukar strula, IE är smidigt.

Tanka ner själva säkerhetsprogrammet, idag är versionen 6.0.1, men gå in här https://install.bankid.com/ så finns rätt version. Starta om datorn, det blir inte sämre av det.

Sedan går du in på din internetbank och hämtar själva bank-ID där, olika banker har olika system. Men du behöver bara hämta hem den och när den känner av säk-programmet så följer du anvisningarna. Egentligen behöver man inte det idag, då mobilt-id blivit så vedertaget.

Men det gå ju snabbare att logga in via Bank-id än mobilt, tycker jag. Slipper hålla i luren och starta appen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Om du har HSB så bör du ju ha internetbank? och det är ju den dosan och det kortet som medföljde plus kabeln som utgör E-ID, utan sladd så är det som en vanlig bankdosa.

Hur menar du att de har en miljö som särskiljer sig?

Ingen bank har vad jag vet en ren mjukvarubaserad ID-tjänst, man måste verifiera och signera med sin dosa.

Jag vet inte var du ser att jag påstod att Handelsbanken har mjukvarubaserat dag, jag tyckte jag skrev tvärtom.

Handelsbanken hade under flera/många år en mjukvarubaserad certifikatinloggning, det är först för några år sedan som dosan blev standard.

Gällande IT-miljön är det främst gamla artiklar jag hittar: http://techworld.idg.se/2.2524/1.132008

It-avdelningen har drygt 400 egenutvecklade och standardiserade it-system att hålla reda på. Många banksystem finns till exempel i en stordatormiljö. De största systemen är till för in-och utlåning. Hela driftmiljön finns i Handelsbankens egna datorhallar som rymmer drygt 1 000 servar.
Handelsbanken har tekniska plattformar som stordator, Iseries, Unix och Microsoft.

Det jag troligen tänkte på var att de driftar hela saken själva och har/hade stor andel egenutvecklade system jämfört med andra banker då kan kollade detta. Om det är så fortfarande har jag tyvärr ingen aning om. Åren går fort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, installera det inte från någon annan källa än deras.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Hedersmedlem

Många som inte har en aning här ser jag. Ta hem och installera från den bank du har. Uppdatera/logga in/använd med ditt lösen när du är igång med programmet. From version 5+ så kan man av säkerhetsskäl inte exportera till USB längre. Ska du klara en datorkrasch blir det till att köra det mobila ID.et också. Har du dosa är detta inget problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)