Dra över OSet till SSD

Permalänk

Dra över OSet till SSD

Halloj där, har några små frågor om SSDs som ni säkert kan svara på enkelt. Hänvisa inte till google för jag litar mer på er

Så, som titeln säger så har jag i ett tag funderat på att dra in en SSD i datorn för att snabba upp den lite.
Eftersom priset sjunkar och jag har lite pengar att slösa så tänkte jag att nu är rätt läge.

Den första frågan, kan jag dra över OS:t till SSDn och spara all min data på den andra hårddisken? If yes, hurdå?

Jag har tappat kollen över vad som är bra och inte på marknaden nu så skulle uppskatta om ni kunde länka några bra SSDs.
Behöver inte så stora eftersom bara OSt å några mindre filer ska ligga på SSDn. Så, helst 64 men en billig 128 går nog också.
Sen så vill jag inte ha det bästa utav det bästa utan som en 15-årig kille så vill jag ha något som inte rensar mitt bankkonto, fast vill inte ha skitkvalite heller. Något i mitten passar perfekt.

Tack i förväg!

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns en bra guide på hur man gör för att migrera till en SSD.
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Titta på Samsung's SSD'er. De är ett säkert köp. Rekommenderar dig en 120GB. 64GB lär du fylla direkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Halloj där, har några små frågor om SSDs som ni säkert kan svara på enkelt. Hänvisa inte till google för jag litar mer på er

Så, som titeln säger så har jag i ett tag funderat på att dra in en SSD i datorn för att snabba upp den lite.
Eftersom priset sjunkar och jag har lite pengar att slösa så tänkte jag att nu är rätt läge.

Den första frågan, kan jag dra över OS:t till SSDn och spara all min data på den andra hårddisken? If yes, hurdå?

Jag har tappat kollen över vad som är bra och inte på marknaden nu så skulle uppskatta om ni kunde länka några bra SSDs.
Behöver inte så stora eftersom bara OSt å några mindre filer ska ligga på SSDn. Så, helst 64 men en billig 128 går nog också.
Sen så vill jag inte ha det bästa utav det bästa utan som en 15-årig kille så vill jag ha något som inte rensar mitt bankkonto, fast vill inte ha skitkvalite heller. Något i mitten passar perfekt.

Tack i förväg!

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/vriga-tillbehr/corsair-ssdhddcloningkit/188061.7252/

Fungerar utmärkt. Bara kopiera över allt du behöver

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/Crucial-M500240GB/187147.7963/

240 GB SSD, Crucial. Kanske inte den bästa, men väldigt prisvärd.

Satte in en 250GB Samsung SSD igår hos brorsan. Skillnaden är som natt och dag...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
99:e percentilen

Bry dig inte om att migrera eller klona din gamla installation.

Det du ska göra är att först ta backup på allt du vill spara och sedan koppla ur alla hårddiskar i datorn. (Dra ur alla SATA-kablar bara.) Gå sedan in i BIOS/UEFI och kolla att SATA-kontrollern körs i AHCI-läge.

Sedan kopplar du in SSD:n och installerar Windows på den precis som vanligt (med USB-minne eller DVD-skiva). När installationen är klar kopplar du in alla andra hårddiskar igen och tar bort alla partitoner på den som tidigare hade Windows på sig (sök efter hard disk partitions i Windows). Det är frivilligt, men jag tycker det är trevligt att ha lagringsdiskarna rena från tidigare installationer.

SSD:n du ska ha är Samsung 840 Evo 120GB eller möjligen Samsung 840 Evo 250GB. 64 GB är sjukt ovärt att köpa.

Användbara länkar för att installera Windows:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Bry dig inte om att migrera eller klona din gamla installation.

Det du ska göra är att först ta backup på allt du vill spara och sedan koppla ur alla hårddiskar i datorn. (Dra ur alla SATA-kablar bara.) Gå sedan in i BIOS/UEFI och kolla att SATA-kontrollern körs i AHCI-läge.

Sedan kopplar du in SSD:n och installerar Windows på den precis som vanligt (med USB-minne eller DVD-skiva). När installationen är klar kopplar du in alla andra hårddiskar igen och tar bort alla partitoner på den som tidigare hade Windows på sig (sök efter hard disk partitions i Windows). Det är frivilligt, men jag tycker det är trevligt att ha lagringsdiskarna rena från tidigare installationer.

SSD:n du ska ha är Samsung 840 Evo 120GB eller möjligen Samsung 840 Evo 250GB. 64 GB är sjukt ovärt att köpa.

Användbara länkar för att installera Windows:

Jag kanske förstod dig fel eller så förstod du mig fel men metoden som du skriver drar in ett nytt färskt Windows? vilket jag inte vill ha, utan vill bara dra över OSet till SSDn och spara alla filer, spel, program etcetc på min 1TB HDD.

Ska kolla in alla länkar du hade med, cheers för det.

Till alla andra, efter det ni skrev och det jag läst lite här å där så blirre en 120gb+ Samsung SSD. Det kan man checka av nu-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ILTotoRiina:

Jag kanske förstod dig fel eller så förstod du mig fel men metoden som du skriver drar in ett nytt färskt Windows? vilket jag inte vill ha, utan vill bara dra över OSet till SSDn och spara alla filer, spel, program etcetc på min 1TB HDD.

Ska kolla in alla länkar du hade med, cheers för det.

Till alla andra, efter det ni skrev och det jag läst lite här å där så blirre en 120gb+ Samsung SSD. Det kan man checka av nu-

Du förstod mig korrekt: Börja inte med att försöka flytta över en gammal installation och sånt. Installera rent. Det är värt det alla gånger.

När du är klar med installationen kan du förstås använda din mekaniska disk som lagringsdisk (för allt, inklusive spel) precis som du har tänkt dig. Lägg inga program som inte är spel på den mekaniska disken; de tar ändå inte så mycket plats.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har klonat systempartitioner till både HDD å SSD utan problem. Vem f..n vill sitta 3 dagar å ominstallera alla appar + aktiveringar + uppdateringar + konfa

Permalänk

Jag installerade en Samsung 840 EVO, använde medföljande programvara till att migrera med, bara välja vilken partition du vill migrera från till vilken enhet du vill ha den nya på .... sen gör den allt.... det var skitenkelt, otroligt att det funkade men det var otroligt enkelt.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Du förstod mig korrekt: Börja inte med att försöka flytta över en gammal installation och sånt. Installera rent. Det är värt det alla gånger.

När du är klar med installationen kan du förstås använda din mekaniska disk som lagringsdisk (för allt, inklusive spel) precis som du har tänkt dig. Lägg inga program som inte är spel på den mekaniska disken; de tar ändå inte så mycket plats.

Blir la att köra nytt OS ändå. Tack för hjälpen.

Skrivet av jookeer:

Har klonat systempartitioner till både HDD å SSD utan problem. Vem f..n vill sitta 3 dagar å ominstallera alla appar + aktiveringar + uppdateringar + konfa

Vill inte dra över hela partitionen..

Skrivet av Rinsewood:

Jag installerade en Samsung 840 EVO, använde medföljande programvara till att migrera med, bara välja vilken partition du vill migrera från till vilken enhet du vill ha den nya på .... sen gör den allt.... det var skitenkelt, otroligt att det funkade men det var otroligt enkelt.

Jag har allt på en partition, dumt va? Jag vet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ILTotoRiina:

Blir la att köra nytt OS ändå. Tack för hjälpen.

Inte helt säker på vad du menar här men du ska inte köpa ett nytt exemplar av Windows, utan bara installera det igen med den licensnyckel du redan har.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Inte helt säker på vad du menar här men du ska inte köpa ett nytt exemplar av Windows, utan bara installera det igen med den licensnyckel du redan har.

Ja, såklart.

Så korkad e jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har klonat systempartitioner till både HDD å SSD utan problem. Vem f..n vill sitta 3 dagar å ominstallera alla appar + aktiveringar + uppdateringar + konfa

Instämmer med föregående talare. Har man inga problem med aktuell installation varför i hela fridens namn ska man lägga ner en massa tid på att installera om OS, program och Windows Update i onödan. HUR kan det vara "värt alla gånger" beror väl ändå på vad man värdesätter?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Jag har allt på en partition, dumt va? Jag vet.

Inte alls dumt. Ett arv från tiden då hårddiskar var relativt små och att utöka partitioner var ett mindre företag. Har du inga problem så kan du med gott samvete klona din hårddisk. Det medföljer (troligen) programvara när du köper din SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man inga problem med aktuell installation varför i hela fridens namn ska man lägga ner en massa tid på att installera om OS, program och Windows Update i onödan.

1, Man får en färsk installation som oftas är märkbart snabbare
2, Ts har ju ALLT installerat på C: nu dvs även spelen och större prg (finns ju ett par som tar stor plats) och i en del fall så kan det vara svårt att flytta dessa till tex D: utan att avinstallera/installera (heller pilla en massa i registret) om dom (och då kan man ju lika gärna installera windows på nytt istället då det nästan blir samma jobb).

Se bara till att du tar backup på allt som tex allt man har i mina dokument och sparade spel filer som kan finnas lite överallt.
Några ställen dom kan finnas i är spelets mapp/ nånstans i steam mapparna/ mina dokument/ saved games/ heller under "appdata" i användar mappen (och då i både local och roaming mapparna) och man behöver då slå på att windows ska visa gömda/dolda/system filer för att se dom.

Själva installationen av windows går ganska fort med en ssd och ännu fortare om man gör ett usb minne med windows på att installera ifrån http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... tar troligen inte mer än 15-20min.

Sen är https://ninite.com/ ett bra tips där många vanliga program finns och man väljer då vilka prg man vill ha sen gör sidan en installations fil där alla dessa prg installeras på en och samma gång.
Det bästa är att ninite använder sig av "rena" filer, dvs utan reklam/sökbars/startsides ändrare/osv (som man behöver använda custom install för att kunna välja bort/osv) vilket finns i många av dessa prg om man laddar ner dessa från deras hemsida.
Med andra ord så behöver man inte sitta och välja custom install och klicka bort 3+ olika reklam/start/bars/etc för varje prg utan ninite installerar allt automatiskt och "rent".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

1, Man får en färsk installation som oftas är märkbart snabbare
2, Ts har ju ALLT installerat på C: nu dvs även spelen och större prg (finns ju ett par som tar stor plats) och i en del fall så kan det vara svårt att flytta dessa till tex D: utan att avinstallera/installera (heller pilla en massa i registret) om dom (och då kan man ju lika gärna installera windows på nytt istället då det nästan blir samma jobb).

1. Nej, det stämmer inte alls - utöver det själva övergången från HDD till SSD ger.
2. Köp en tillräckligt stor SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

1. Varför ominstallera ett problemfritt OS - om inte lös problemen innan kloning.
2. Om du tror ominstallation till SSD löser prestandaproblemen på din HDD har du troligen inte förstått prestandafördelarna med SSD. En surseg systempartition på HDD beror mestadels på att den är överfull och/eller fragmenterad, därtill en massa skit i systempartitionen som inte har där att göra. Åtgärda detta innan kloning.