Köpa hörlurar för film/musik.

Permalänk
Medlem

Köpa hörlurar för film/musik.

Hej, jag ska köpa ett par hörlurar för film och musik. Ljudkvalite går över "fet bas" alla dagar i veckan, vill ha kristallklart ljud av hög kvalite! Dock har jag inte en aning om vad jag bör köpa för hörlurar så kom gärna med något tips.
Är på jakt efter ett bra internt ljudkort med, så om någon har någe tips och råd om ett sådan så kom gärna med det..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för AKG om du söker "neutrala" lurar.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Fyndjägare

Öppna, slutna, in-ear, on-ear, over-ear, musiksmak, budget ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Slår ett slag för AKG om du söker "neutrala" lurar.

Tackar, ska kolla igenom deras sortiment!

Skrivet av Mumu55:

Öppna, slutna, in-ear, on-ear, over-ear, musiksmak, budget ?
Skickades från m.sweclockers.com

Som sakt är detta jag vill ha hjälp med! Visste inte ens att det fans saker innom hörlurar som heter så!
Efter lite googlande så vill jag ha halvöppna over-ear hörlurar.

Är total allätare av musik men skulle nog säga mest metal och country musik.

Kosta vad det kosta vill.. men säg allt under 5000 kr funkar fint.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Tackar, ska kolla igenom deras sortiment!

Som sakt är detta jag vill ha hjälp med! Visste inte ens att det fans saker innom hörlurar som heter så!
Efter lite googlande så vill jag ha halvöppna over-ear hörlurar.

Är total allätare av musik men skulle nog säga mest metal och country musik.

Kosta vad det kosta vill.. men säg allt under 5000 kr funkar fint.

Lugn musik som country är AKG Q701 ett bra kort med en DAC/AMP. Bara ett förslag. Sedan är modellen bekväm och kan spela väldigt bra med rätt utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Lugn musik som country är AKG Q701 ett bra kort med en DAC/AMP. Bara ett förslag. Sedan är modellen bekväm och kan spela väldigt bra med rätt utrustning.

Ahh, satt och kollade lite på den innan och läste mycket bra om den. Lyssnar dock mest på melodisk metal så funkar den bra till det med?

Vad för utrustning behöver man sen för att kunna spela bra med den?

Har även en Cowon S9 som jag köpt några år sedan.. (förvånandsvärt bra kvalite på den!) Hur pass orken den med att driva ett par lurar som AKG Q701? Kommer mest att lyssna via dator//ljudkort men kan va trevligt med lite musik medans man är ute och promenerar!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Personligen är jag väldigt förtjust i mina Sennheiser HD598. Luftiga med sin halvöppna konstruktion (man slipper svettiga öron). Bekväma även efter flera timmars användning. Åsså bra ljud naturligtvis.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Personligen är jag väldigt förtjust i mina Sennheiser HD598. Luftiga med sin halvöppna konstruktion (man slipper svettiga öron). Bekväma även efter flera timmars användning. Åsså bra ljud naturligtvis.

Absolut ett till alternativ, ska ner till STHLM här om dagarna.. vet någon vilken affär man kan gå in och testa dessa lurar? Känns som att dom inte fins på den närmsta elgiganten!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Ahh, satt och kollade lite på den innan och läste mycket bra om den. Lyssnar dock mest på melodisk metal så funkar den bra till det med?

Vad för utrustning behöver man sen för att kunna spela bra med den?

AKG har rätt så låg impendans vilket är vanligt för de dyrare AKG. Det jag menar är att den fungerar helt ok med kvalitetsutrustning och har mer korrekt bas än överdriven vilket gör att man uppfattar modellen för basfattig. Det är mer en finlyssningslur som kan plocka ut det bästa ur musiken. Jag drev mina med en Rega Ear2 som har en väldigt låg utimpendans fast å andra sidan var Rega Ear2 dåligt bygg på strömuttaget fast det var länge sedan jag lyssnade på hörlurarna. Ligger och dammar. Kör vanlig hederlig Stereo idag som snart kommer uppgraderas på vissa fronter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av azezl:

Absolut ett till alternativ, ska ner till STHLM här om dagarna.. vet någon vilken affär man kan gå in och testa dessa lurar? Känns som att dom inte fins på den närmsta elgiganten!

Bra ställen i Sthlm för att testa riktiga hörlurar.
- Ljudmakarn
- Lars Bengtsson (de bästa grejjerna finns på nedervåningen)
- DLX Music Fridhemsplan
- Reference Audio
- Hifiklubben om du är intresserad av Denon, B&W eller NAD
- 4Sound Götgatan men senast hade de inget jättesortiment framme

Eventuellt Pause och Best Sound. Vet inte hur mycket de har framme för provlyssning. Mediamarkt har ofta rätt bra lyssningsmöjligheter och inte bara skräplurar utan även lite dyrare Sennheiser ex HD598 HD600 mm. Beror dock på vilken MediaMarkt du besöker, har för mig Nacka är bättre än Gallerian.

Någon får gärna fylla på med mer tips. Har säkert glömt någon.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Bowers & Wilkins P7 är riktigt trevliga Funkar som portabla samt sitta vid datorn hörlurar.

Väldigt högupplöst diskant och varmt men ändå åt det neutralare hållet. Något blygsamt mellanregister kanske

Funkar utmärkt tillsammans med en Meridian Explorer DAC.

Permalänk
Medlem

Enligt mig låter Metal lite väl tråkigt och platt med ett par AKG lurar, har själv ett par AKG 242 HD. Men de spelar ju riktigt klart och fint ljud som kanske passar lite bättre till mer klassisk musik.
Sennheiser HD598 och HD650 har jag ej provat men tror det kan passa dig bättre.
Sedan finns HiFiMAN HE-400 som har fått bra omdömen.

Själv är jag grymt sugen på antingen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1326497 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245 fast de är rätt dyra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Enligt mig låter Metal lite väl tråkigt och platt med ett par AKG lurar, har själv ett par AKG 242 HD. Men de spelar ju riktigt klart och fint ljud som kanske passar lite bättre till mer klassisk musik.
Sennheiser HD598 och HD650 har jag ej provat men tror det kan passa dig bättre.
Sedan finns HiFiMAN HE-400 som har fått bra omdömen.

Själv är jag grymt sugen på antingen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1326497 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245 fast de är rätt dyra

Jag tror jag måste hålla med om alla punkter här.
För att börja min resa köpte jag mig ett par välrenommerade öppna kåpor: Sennheiser HD650 och ett par slutna: AKG K550.
Visst, smaken delar en viktig egenskap med klassiska korvbröd, men gemene man skulle nog hålla med om att AKG gör "basfattiga" hörlurar.

Sant är, i vart fall enligt mina egna erfarenheter, att AKG's hörlurar är mer lika... studiomonitorer än "vanliga högtalare", i syfte att återge musiken utan någon vidare färgning. Vill TS ha "kul ljud" bör du således leta på annat håll.

Avslutar med att önska TS god lycka i jakten på välljud!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Bowers & Wilkins P7 är riktigt trevliga Funkar som portabla samt sitta vid datorn hörlurar.

Väldigt högupplöst diskant och varmt men ändå åt det neutralare hållet. Något blygsamt mellanregister kanske

Funkar utmärkt tillsammans med en Meridian Explorer DAC.

Tackar för tipset, dock så tycker jag att dom inte var estetiskt tilltalande milt sakt Och när det når dessa summor att handla för så vill jag gärna ha design som tilltalar mig själv.

Skrivet av -ronz:

Enligt mig låter Metal lite väl tråkigt och platt med ett par AKG lurar, har själv ett par AKG 242 HD. Men de spelar ju riktigt klart och fint ljud som kanske passar lite bättre till mer klassisk musik.
Sennheiser HD598 och HD650 har jag ej provat men tror det kan passa dig bättre.
Sedan finns HiFiMAN HE-400 som har fått bra omdömen.

Själv är jag grymt sugen på antingen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1326497 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245 fast de är rätt dyra

Ska se om jag kan hitta något ställe att provlyssna alla tre på! Men är det stor skillnad för en "amatör" i ett par HD598 och HD650?

Har läst att många säger att man behöver hörlursförstärkare för att dom ska spela "bra", har du något tips på en sådan?
Har inget ljudkort i datorn just nu heller, är det värt att köpa ett riktigt ljudkort+hörlursförstärkare?

Och sista frågan Blev många men om man inte frågar så lär man sig inget
Har en Cowon S9 MP3 spelare, hur pass funderar hörlurar i denna kaliber med en sådan? Kommer mästadels att användas innomhus men är inte uteslutet att dom får hänga med ut i sommarvärmen!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Jag tror jag måste hålla med om alla punkter här.
För att börja min resa köpte jag mig ett par välrenommerade öppna kåpor: Sennheiser HD650 och ett par slutna: AKG K550.
Visst, smaken delar en viktig egenskap med klassiska korvbröd, men gemene man skulle nog hålla med om att AKG gör "basfattiga" hörlurar.

Sant är, i vart fall enligt mina egna erfarenheter, att AKG's hörlurar är mer lika... studiomonitorer än "vanliga högtalare", i syfte att återge musiken utan någon vidare färgning. Vill TS ha "kul ljud" bör du således leta på annat håll.

Avslutar med att önska TS god lycka i jakten på välljud!

Man får tacka för responsen. Har fått kännslan att AKGs hörlurar är otroligt bra för den musik den är tänkt att spela och sisådär på resten och eftersom jag lyssnar på musik jag tycker är bra oberoende av genre så är dom nog inget för mig!

Värkar vara en rejäl djungel med alla typer av hörlurar och förstärkare, men lägger jag ner nog mycket forskning så ska jag nog bli nöjd

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ronz:

Enligt mig låter Metal lite väl tråkigt och platt med ett par AKG lurar, har själv ett par AKG 242 HD. Men de spelar ju riktigt klart och fint ljud som kanske passar lite bättre till mer klassisk musik.
Sennheiser HD598 och HD650 har jag ej provat men tror det kan passa dig bättre.
Sedan finns HiFiMAN HE-400 som har fått bra omdömen.

Själv är jag grymt sugen på antingen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1326497 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245 fast de är rätt dyra

Ljudsignaturen hos HifiMAN HE-400 kan nog passa TS. De är rätt kristallklara och passar bra för rock tycker jag. Bra pris även i Sverige numera.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Man får tacka för responsen. Har fått kännslan att AKGs hörlurar är otroligt bra för den musik den är tänkt att spela och sisådär på resten och eftersom jag lyssnar på musik jag tycker är bra oberoende av genre så är dom nog inget för mig!

Värkar vara en rejäl djungel med alla typer av hörlurar och förstärkare, men lägger jag ner nog mycket forskning så ska jag nog bli nöjd

Jag tror du missförstod mig.
AKG spelar allt, ur alla genrer, lika bra men den genomgående karaktären på ljudet har ingen direkt "värme" eller vad man nu vill kalla det och därför skulle AKG inte vara mitt förstahandsval om jag letade efter hörlurar att lyssna på t.ex. rock/metal med. Visst låter de bra, men man blir lite trött i öronen efter ett tag. Huruvida detta är sant även när det gäller deras billigare, portabla modeller vet jag inte.
Den "varmaste" luren från AKG jag hittils provat är K601. Kostar aningen mindre (1200-1300:- nypris) och låter i mångt och mycket som en snällare variant av K701.

I ditt läge hade jag hellre kikat på tidigare nämnda HiFiMAN HE-400 eller Sennheisers HD600 / HD650.
Ha bara i åtanke att du kommer behöva en fin hörlursförstärkare för att få ut de mesta av dessa produkter.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II