Retur av grafikkort med fel som märks periodvis.

Permalänk
Medlem

Retur av grafikkort med fel som märks periodvis.

Startade en tråd tidigare om ett grafikkort som ger ifrån sig oljud ibland. Nyckelordet här är ibland. Någon kommer antagligen testa kortet mot min felbeskrivning och skulle inte felet bekräftas vid det tillfället kanske jag åker på en administrativ avgift på 300kr och får tillbaka ett trasigt kort.

Har fått retursedel men är skeptisk till att skicka in. Vad bör man göra i en sån här situation?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabbsmo:

Startade en tråd tidigare om ett grafikkort som ger ifrån sig oljud ibland. Nyckelordet här är ibland. Någon kommer antagligen testa kortet mot min felbeskrivning och skulle inte felet bekräftas vid det tillfället kanske jag åker på en administrativ avgift på 300kr och får tillbaka ett trasigt kort.

Har fått retursedel men är skeptisk till att skicka in. Vad bör man göra i en sån här situation?

Om du talar om när du felanmäler att felet är sporadiskt samt ger lite hintar om hur länge de måste köra för att det ska uppträda eller liknande så är det lugnt. Får du ändå en faktura så kan du kontra med att du hade talat om att felet var sporadiskt.

Om du lyckas framkalla felet kan du ju även filma det med mobilen och skicka med filmen så att de ser.

Kom ihåg att om de skickar tillbaka kortet utan åtgärd så räknas det som ett försök att reparera. Tredje gången du reklamerar med samma fel så har du rätt att häva köpet eller få ett nytt kort. Kan vara bra att veta om de slarvar med undersökningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du talar om när du felanmäler att felet är sporadiskt samt ger lite hintar om hur länge de måste köra för att det ska uppträda eller liknande så är det lugnt. Får du ändå en faktura så kan du kontra med att du hade talat om att felet var sporadiskt.

Det friskriver honom inte mot fakturan för felsökningen. Enklast är att ringa till Dustin och prata med dem, sen avgöra om det är värt ev. 300 kr.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Det friskriver honom inte mot fakturan för felsökningen. Enklast är att ringa till Dustin och prata med dem, sen avgöra om det är värt ev. 300 kr.

Nej, det är klart att det inte gör. Det finns fortfarande en risk att de inte hittar något fel. Men det hindrar i alla fall leverantören från att göra ett 5min test och sedan skicka tillbaka varan.

Detta skulle kunna handla om coil whine, och då är det inte alls säkert att de över huvud taget kan få fram ljudet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Försök att spela in ljudet och skicka det till återförsäljaren innan så du får ett godkännande för det.

Vad jag har brukar Dustin vara schyssta, men har du otur sköts felsökningen av en tredje part.
Där om du har otur de bara kommer att koppla in och kolla om du får bild "ok, det fungerar", oavsett om du har beskrivit att felet bara uppstår under långvarig användning och slumpmässigt.

Då är det bra att ha mail på att det du reklamerar för är godkänt, innan du får undersökningsavgifter för saker som inte ens testat det felet du rapporterat.

Permalänk
Medlem

Vart är kortet köpt?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Vart är kortet köpt?

Genom att läsa tidigare tråd som han länkat i första inlägget, står det Dustin.