Transmission 2.82 på ReadyNAS Ultra 4 (4.2.26) slutat fungera efter uppgradering

Permalänk
Medlem

Transmission 2.82 på ReadyNAS Ultra 4 (4.2.26) slutat fungera efter uppgradering

Hej,

Jag har precis uppgraderat till Transmission 2.82.00 (hade tididgare 2.77 tror jag) samt ReadyNAS 4.2.26 (hade tidigare 4.2.24). Till min fasa har nu Transmission slutat fungera/den laddar inte hem några torrents. Med tidigare versioner har det fungerat klockrent i ungefär ett år sedan jag köpte NASen.
För att förtydliga så verkar det inte vara några problem med Transmission-tjänsten, eftersom den lyser grön när jag loggar på NASen och kontrollerar tilläggsprogram som är installerade. Det fungerar även bra att lägga in en torrent-fil i den mapp jag angett i settings.json --> torrent-filen sugs upp nästan direkt och får .added. Problemet är sedan att själva nerladdningen aldrig börjar, vilket är väldigt frustrerande.

Detta felmeddelande får jag i "daemon.log":

Apr 6 22:50:48 AlbansNAS transmission-daemon[7222]: blocklist skipped invalid address at line 1 (blocklist.c:367)
Apr 6 22:50:48 AlbansNAS transmission-daemon[7222]: blocklist skipped invalid address at line 2 (blocklist.c:367)
Apr 6 22:53:48 AlbansNAS chronyd[2616]: Selected source 209.249.181.52
Apr 6 23:00:39 AlbansNAS transmission-daemon[7222]: Closing session
Apr 6 23:02:42 AlbansNAS transmission-daemon[9352]: blocklist skipped invalid address at line 1 (blocklist.c:367)
Apr 6 23:02:42 AlbansNAS transmission-daemon[9352]: blocklist skipped invalid address at line 2 (blocklist.c:367)
Apr 6 23:17:23 AlbansNAS transmission-daemon[9352]: Closing session
Apr 6 23:18:59 AlbansNAS transmission-daemon[11657]: blocklist skipped invalid address at line 1 (blocklist.c:367)
Apr 6 23:18:59 AlbansNAS transmission-daemon[11657]: blocklist skipped invalid address at line 2 (blocklist.c:367)
Apr 6 23:26:19 AlbansNAS transmission-daemon[11657]: Closing session
Apr 6 23:27:15 AlbansNAS transmission-daemon[12745]: blocklist skipped invalid address at line 1 (blocklist.c:367)
Apr 6 23:27:15 AlbansNAS transmission-daemon[12745]: blocklist skipped invalid address at line 2 (blocklist.c:367)

Detta har jag själv felsökt/provat:
- Filen 'blocklist.log' innehåller detta:
localhost:8181/transmission/rpc/ responded: "success"

Det säger mig inte så mycket iofs, men samtidigt känns det inte som att det ngt fel heller..?

- Installerat om Transmission samt tagit bort alla mappar/filer som ligger kvar på NASen och sedan installerat tillbaka Transmission igen. Har provat att installera till både version 2.77 och 2.82, men får samma fel hela tiden.
- Kontrollerat 'admin' och 'password' i filerna 'blocklist.sh', 'transtart.sh' samt 'transtop.sh'. Alla har samma inställning (default)
- Dubbelkollat inställningar för 'download-dir', 'incomplete-dir' samt 'watch-dir' i filen 'settings.json'. Mapparna i fråga har jag lagt till manuellt på NASen
- Inställningen 'use port forwarding from my router' är ibockad i inställningen man kan göra i Transmission. Porten 51413 står även som 'open'
- Har även manuellt öppnat porterna 51413 och 8181 i routern mot min NAS
- Har bockat i inställningen 'Ange ägarskap och behörighet för befintliga filer och mappar på den här utdelningen enligt inställningarna ovan. Det här alternativet är praktiskt om du ändrar säkerhetsnivåer och får problem med filåtkomsten som måste kringgås.' som finns under 'Utdelningar/Avancerade alternativ' för min media-mapp på NASen.
- Exakt samma torrent-filer jag försökt med på NASen fungerar utmärkt att ladda hem med utorrent direkt till min dator.

Nu har jag helt slut på idéer. Jag är varken nätverks- eller NAS-expert, men är van med att använda datorer så efter googling brukar jag hänga på med på grunderna i alla fall. I detta fall verkar det inte finnas ngt mer jag kan göra (jag har googlat omkring i över 2 timmar nu..).
Jag kan tycka att det verkar vara problem med den senaste ReadyNas-versionen (4.2.26) som inte verkar klara av Transmission. Det känns som det enda jag inte gjort är att nedgradera ReadyNas-versionen. Jag hittar inte hur man kan göra det i GUI:t för NASen, och vill helst slippa pilla med det då jag inte vill riskera ngt med själva NASen..

Oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med detta! Jag hoppas och tror att någon annan har de senaste programvarorna och använder ReadyNas Ultra 4 tillsammans med Transmission, vilket ju borde innebära att flera ställts inför samma problem.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag försökte köra den versionen på OmniOS, slutade med att jag gick tillbaka till 2.77, då det fanns färdigt paket.
Nu var det nån månad sedan jag stångades med det, men tydligen var det flera som har fått samma problem med 2.82. Hjälper dig iofs inte på vägen...

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr hjälper det väl inte mig.. =(

Bara för att: Vad menar du med "färdigt paket" av version 2.77? Och vad är OmniOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllert:

Nej tyvärr hjälper det väl inte mig.. =(

Bara för att: Vad menar du med "färdigt paket" av version 2.77? Och vad är OmniOS?

OmniOS är ett operativsystem forkat från OpenSolaris (http://omnios.omniti.com/), jag kör det som en virtuell NAS tillsammans med Napp-it (http://www.napp-it.org/). Det finns en del program som är färdigpaketer på olika håll, jämför med APT på t.ex Debian eller annan linux-distribution.
iaf, jag gjorde ett tappert försök att kompilera version 2.82 men fick samma fel som du fick, så jag tog den lätta vägen och körde in ett färdig paket med 2.77.
Skumt att du inte kan få igång version 2.77 igen. Nu har jag ingen erfarenhet av Netgears NAS tyvärr.
Har du kollat på Readynas-forumet ?

Permalänk
Medlem

Jag antar att problemet ligger i ReadyNAS versionen 4.2.26, eftersom problemet blir exakt samma om jag kör med Transmission 2.77..
Ja, jag har kollat runt på ReadyNAS-forumet, utan framgång. Har lagt in i princip samma inlägg där också (på engelska), men har inte fått något svar än =(

Permalänk
Medlem

Ingen med samma problem!!?

Är det ingen annan som haft samma problem som mig? Detta är sjukt störande, skulle verkligen uppskatta hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du korntrollerat din blocklists och uppdaterat dom?
https://trac.transmissionbt.com/wiki/Blocklists

Permalänk
Medlem

Jag testade nu att uppdatera min blocklist, sedan starta om NAS:en. Testade även att avaktivera blocklisten med både parametern i settings.json samt i inställningen i GUI:t för Transmission. Inget hjälper dock, exakt samma problem som innan =(
Har du någon annan idé?

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet är ju ganska otvetydigt, så exakt vad innehåller din(a) blocklist fil(er)?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har ingen aning vad mina blocklist-filer innehåller faktiskt. Filen är krypterad..? Transmission hämtar ju den automatiskt / att jag manuellt trycker på en knapp. Men jag testade ju också att avaktivera hela den funktionen samt att ta bort hela blocklist-filen, men inget har gjort någon skillnad.

Detta är (standard)parametrarna i settings.json som jag använder just nu:

"blocklist-enabled": true,
"blocklist-url": "http://list.iblocklist.com/?list=bt_level1",

Permalänk
Medlem

Jaha, nu blir jag snart galen.
Har nu nedgraderat NAS:en till 4.2.24 samt Transmission 2.77 (samma kombo som det fungerade för mig tidigare med). Får dock exakt samma problem! Jag fattar verkligen inte varför, då ingenting ska ha ändrats enligt min mening.. Vad kan det då vara?!? Har ju testat att delete:a blocklisten samt att avaktivera den..
Jag laddar för övrigt mest från torrentleach

Permalänk
Medlem

Bara jag?

Är det verkligen ingen annan som har detta problem, alternativt kan hjälpa mig?