Konstig grafik med AMD drivare

Permalänk
Medlem

Konstig grafik med AMD drivare

skruvar ihop en dator å bonus ungen, stoppat i ett Gigabyte HD5770 Passive kylning men har en 120mm fläkt snurrandes på den på 7v för lite extra kylning utan att det låter så mycket mer...

MEN, så fort jag installerar AMD drivarna Catalsyst, har prövat 3st olika versioner, 2 äldre och den senaste, men så fort AMD drivarna är installerade och igång blir bilden så här! (se bild nedan) utan AMD drivare med Windows standard drivare är bilen som den skall.

http://postimg.org/image/73oa0rltp/

vad är det för fel? kollat kortet å det är varken under eller över klockat...

tacksam för all tips å hjälp jag kan få.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

skruvar ihop en dator å bonus ungen, stoppat i ett Gigabyte HD5770 Passive kylning men har en 120mm fläkt snurrandes på den på 7v för lite extra kylning utan att det låter så mycket mer...

MEN, så fort jag installerar AMD drivarna Catalsyst, har prövat 3st olika versioner, 2 äldre och den senaste, men så fort AMD drivarna är installerade och igång blir bilden så här! (se bild nedan) utan AMD drivare med Windows standard drivare är bilen som den skall.

http://postimg.org/image/73oa0rltp/

http://postimg.org/image/73oa0rltp/

vad är det för fel? kollat kortet å det är varken under eller över klockat...

tacksam för all tips å hjälp jag kan få.

Kortet har blivit gammalt, och någon tennlödning har gett upp. (Skulle jag gissa på)

Testa att baka kortet i ugnen!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Kortet håller nog på att ge upp ser det ut som.

Eller testa med en ännu äldre version t.ex Catalyst 12.8
Hade liknande problem med mitt kort förut men det löste sig till slut.
Kom ihåg att rensa bort alla andra Catalyst versioner också.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Kortet håller nog på att ge upp ser det ut som.

Eller testa med en ännu äldre version t.ex Catalyst 12.8
Hade liknande problem med mitt kort förut men det löste sig till slut.
Kom ihåg att rensa bort alla andra Catalyst versioner också.

Att det är old osv det köper jag, men reagerade på att bilden blev kass just när AMD drivarna installerades. med PytteMjuks egna "Default" drivare så får jag inte
detta betende bild mässigt. Tänkte då att det är mujkvaru relaterat problem.

Har andra HD5xxx HD6xxx kort att byta ut med, men tyckte detta passade bra med passivkylning å så

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

Att det är old osv det köper jag, men reagerade på att bilden blev kass just när AMD drivarna installerades. med PytteMjuks egna "Default" drivare så får jag inte
detta betende bild mässigt. Tänkte då att det är mujkvaru relaterat problem.

Har andra HD5xxx HD6xxx kort att byta ut med, men tyckte detta passade bra med passivkylning å så

Jag hade samma problem, någon sa att man kan baka det å jag säger detsamma. Att den blir sådan när du installerar drivrutinerna är för att grafikkorterts processer arbetar effektivare (mjukvaran vet hur den ska använda kortet etc) Baka kan hjälpa men du ska absolut felsöka först om det är så att du vill prova annan väg. kanske testa i en annan dator tex?

Permalänk

haft liknande problem, dock med xp och Geforce kort fick installera andra drivrutiner och problemet löst