Inte nöjd med hastigheten på ssd disk

Permalänk

Inte nöjd med hastigheten på ssd disk

Hejsan.

Har 2st Corsair Force GT 240GB. Kör dem inte i raid. Ena är systemdisk och den andra lagring.

Jag har testat 2-3 olika hårddiskstest och kommer inte upp i mer än 350mb/s på Read och knappt 300mb/s på write.

Jag har uppgraderat firmwaren till den senaste som fanns via Corsair SSD Toolbox. Kör med ACHI mode på.
Kollade om TRIM är igång som videon nedan visar och den verkar vara på då den står på 0 hos mig.

Videon:
https://www.youtube.com/watch?v=fWPjFZv_eII

SSD diskarna är kopplade till dem svarta portarna på moderkortet (intel portar?). Moderkortet är ett Asus Rampage IV Extreme.

Vad är det jag har missat?

Det enda jag kan tänka på är om det har med "controller" att göra? Hur kollar man vilken controller man har samt hur styr man den? Vad är det i så fall som ska styras.

Jag lyssnar på alla era förslag för det känns väldigt tråkigt att inte få ut åtminstone 450mb i read/write.

Med vänlig hälsning
Kim

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Hejsan.

Har 2st Corsair Force GT 240GB. Kör dem inte i raid. Ena är systemdisk och den andra lagring.

Jag har testat 2-3 olika hårddiskstest och kommer inte upp i mer än 350mb/s på Read och knappt 300mb/s på write.

Jag har uppgraderat firmwaren till den senaste som fanns via Corsair SSD Toolbox. Kör med ACHI mode på.
Kollade om TRIM är igång som videon nedan visar och den verkar vara på då den står på 0 hos mig.

Videon:
https://www.youtube.com/watch?v=fWPjFZv_eII

SSD diskarna är kopplade till dem svarta portarna på moderkortet (intel portar?). Moderkortet är ett Asus Rampage IV Extreme.

Vad är det jag har missat?

Det enda jag kan tänka på är om det har med "controller" att göra? Hur kollar man vilken controller man har samt hur styr man den? Vad är det i så fall som ska styras.

Jag lyssnar på alla era förslag för det känns väldigt tråkigt att inte få ut åtminstone 450mb i read/write.

Med vänlig hälsning
Kim

De svarta är intel 3Gb/s. Du ska koppla till röd (och dessutom rätt röd ) som är intel 6Gb/s.

Du ska koppla till de högra röda på den här bilden om jag förstått allt rätt. De vänstra heter _E# och är troligtvis Asmedia-kontrollern.

EDIT: Sida 2-2 och 2-3 i manualen bekräftade min teori. Koppla SSDerna till SATA6G_1 och SATA6G_2

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

haha så dumt av mig att inte kolla upp portarna. Så kan det gå när man köper datorn av någon annan. Jag bytte nu och kom genast upp till 510-520 mb/s på READ, men WRITE ligger fortfarande på mellan 250-325mb/s.

Jag har även en 2TB lagringsdisk kopplad till en av dem 2 nedre röda portarna. Kan det vara den som drar ner på hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

haha så dumt av mig att inte kolla upp portarna. Så kan det gå när man köper datorn av någon annan. Jag bytte nu och kom genast upp till 510-520 mb/s på READ, men WRITE ligger fortfarande på mellan 250-325mb/s.

Jag har även en 2TB lagringsdisk kopplad till en av dem 2 nedre röda portarna. Kan det vara den som drar ner på hastigheten?

Jag skulle flyttat den också. Man ska alltid använda chipsetets portar i första hand.

Vad benchmarkar du med? SF-baserade SSDer får sämre resultat om de testas med data som kontrollern inte kan komprimera enkelt. AS SSD ska vara utmärkt för SF.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Normala siffror så länge det inte rör sig om lätt komprimerbar data (vilket används i marknadsföringssyfte).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hej.

Jag testade med:
CrystalDiskMark och där fick jag R: 515mb/s och W: 309mb/s
AS SSD: R: 520 mb/se och W: 290mb/s

Med Bench32 verkar det som att både R och W ligger över 500mb/s

Nu är jag förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Hej.

Jag testade med:
CrystalDiskMark och där fick jag R: 515mb/s och W: 309mb/s
AS SSD: R: 520 mb/se och W: 290mb/s

Med Bench32 verkar det som att både R och W ligger över 500mb/s

Nu är jag förvirrad...

Då var det inte AS SSD som var SF-vänligt. Kan ha varit ATTO också, blandar alltid ihop dem.
Fast nu har du ju redan resultatet. 300 MB/s med okomprimerbar data och 500 MB/s med lättkomprimerbar data. Jag kan bencha min SSD (också SF) om du vill ha något att jämföra med.

EDIT: Här är resultatet. Ganska SandForce i ett nötskal.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tack för hjälpen. Det verkar som att jag uppnår rätt resultat då. På rutan SEQ har jag ca 280-320mb/s i Write och jag ligger även lite högre på dem andra rutorna i crystaldiskmark.