Lika bra att strunta i antiviruset då....

Permalänk
Medlem

Lika bra att strunta i antiviruset då....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och så rättar vi länken.

Permalänk
Medlem

Höll på...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

De vill bara ha uppmärksamhet och lite reklam!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Att strunta i Antivirus vore väl rent av idiotiskt eftersom du då enligt artikeln har 45% större chans att få virus?? Brian på Symantec har helt klart en poäng. Jag tror precis som artikeln att hackarna utvecklar sina kunskaper snabbare än virusskydden blir säkrare. Därför bör man precis som artikeln säger, hitta nya tekniker för hur man skyddar sig från virus.

Kul att Antivirusföretagen faktiskt börjar öppna ögonen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

De vill bara ha uppmärksamhet och lite reklam!

På vilket sätt påverkar det ett Antivirusföretag positivt att gå ut med att Antivirusen sakta men säkert börjar ta stryk av hackare?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

På vilket sätt påverkar det ett Antivirusföretag positivt att gå ut med att Antivirusen sakta men säkert börjar ta stryk av hackare?

Ja det är väl bättre än om dem inte gör det?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja det är väl bättre än om dem inte gör det?

Jo kanske tillfälligt, men jag tror inte heller att Antivirus-företagen tjänar på att i längden "hålla käften" om virusskyddens inverkan på virus. Enligt min erfarenhet så börjar konsumenter sakta men säkert se igenom Antivirus-företagens genomskinliga argument om skydd. Jag tycker det var moget av Symantec att faktiskt ta upp ämnet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo kanske tillfälligt, men jag tror inte heller att Antivirus-företagen tjänar på att i längden "hålla käften" om virusskyddens inverkan på virus. Enligt min erfarenhet så börjar konsumenter sakta men säkert se igenom Antivirus-företagens genomskinliga argument om skydd. Jag tycker det var moget av Symantec att faktiskt ta upp ämnet

jag missförstod inlägget, håller helt med dig

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

På vilket sätt påverkar det ett Antivirusföretag positivt att gå ut med att Antivirusen sakta men säkert börjar ta stryk av hackare?

Genom att nästa vecka gå ut med en ny produktserie. Men först efter att ha rört runt i grytan med sitt uttalande.

Permalänk

Har jag struntat i många år. Körde MS Security essentials tills det blev inbyggt i windows, aldrig haft några problem och mindre huvudvärk pga tröga antivirusprogram. Handlar mest om sunt förnuft om vilka filer man inte bör köra och läsa innan man klickar. Och får man ändå mot förmodan något 'virus' får man väl vidta lämplig åtgärd då. Sina viktiga filer bör man ändå ha backup på vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Symantec är kanske världens sämsta företag så man bör inte lyssna på detta.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Har jag struntat i många år. Körde MS Security essentials tills det blev inbyggt i windows, aldrig haft några problem och mindre huvudvärk pga tröga antivirusprogram. Handlar mest om sunt förnuft om vilka filer man inte bör köra och läsa innan man klickar. Och får man ändå mot förmodan något 'virus' får man väl vidta lämplig åtgärd då. Sina viktiga filer bör man ändå ha backup på vid sidan av.

Citerar mig själv från en annan tråd:

"När man läser i tråden lägger man märke till en del personer som ifrågasätter andra personer som skriver "surfar du inte på skumma sidor så borde du vara trygg utan virusskydd". Visst kan jag störa mig på det resonemanget, men jag blir en smula upprörd när man ser folk som skriver "jag kör Microsoft security essentials (t.ex.) och har aldrig haft problem".

Klart som fan ni aldrig haft problem, för dessa "virusskydd" hittar verkligen ingenting i jämförelse med hur mycket olika typer av virus det existerar året 2014.

Är det bara jag, eller har folk missuppfattat innebörden av ett bra virusskydd. Jag skulle då undra hur bra mitt skydd var om det höll käften i ett år. Är det inte snarare när skyddet hittar och förstör virus som man borde höja sitt virusskydd till skyarna?

Som i andra trådar så hintar även jag som användaren "enterthewoid" om http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-20...

AV-test är en oberoende myndighet som hårt kritiserar och testar i princip alla privat och företagsanpassade virusskydd. Jag tycker inte det ser allt för bra ut för microsoft security."

Skrivet av ozric:

Symantec är kanske världens sämsta företag så man bör inte lyssna på detta.

Menar du som företag eller att deras antivirus är skit? För då ska du nog ta dig en närmare titt isåfall innan du uttalar dig. http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-20...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Att strunta i Antivirus vore väl rent av idiotiskt eftersom du då enligt artikeln har 45% större chans att få virus?? Brian på Symantec har helt klart en poäng. Jag tror precis som artikeln att hackarna utvecklar sina kunskaper snabbare än virusskydden blir säkrare. Därför bör man precis som artikeln säger, hitta nya tekniker för hur man skyddar sig från virus.

Kul att Antivirusföretagen faktiskt börjar öppna ögonen!

Kommer inte strunta i något antivirus, men tankarna går ju om det verkligen spelar någon roll.. Men det kommer ju trots allt flera hundra nya virus varje dag, så någon nytta måste de ju kunna göra. Även om de inte tar allt..

Skrivet av Full Strike:

Har jag struntat i många år. Körde MS Security essentials tills det blev inbyggt i windows, aldrig haft några problem och mindre huvudvärk pga tröga antivirusprogram. Handlar mest om sunt förnuft om vilka filer man inte bör köra och läsa innan man klickar. Och får man ändå mot förmodan något 'virus' får man väl vidta lämplig åtgärd då. Sina viktiga filer bör man ändå ha backup på vid sidan av.

Skulle vara intressant att få veta hur du får reda på, om du har fått något virus. Dagens virus slöar inte ner datorn, de syns inte och verkar i bakgrunden.
De är gjorda för att scanna av din dator, tangentbordstryckningar etc. för lösenord, bankuppgifter eller att ha den i ett botnet m.m.
Så om du får ditt Steamkonto hackat t.ex., så kanske du vet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Har jag struntat i många år. Körde MS Security essentials tills det blev inbyggt i windows, aldrig haft några problem och mindre huvudvärk pga tröga antivirusprogram. Handlar mest om sunt förnuft om vilka filer man inte bör köra och läsa innan man klickar. Och får man ändå mot förmodan något 'virus' får man väl vidta lämplig åtgärd då. Sina viktiga filer bör man ändå ha backup på vid sidan av.

Hur vet du då om du har virus? Nej men hursomhelst. Better safe then sorry. Skapar inte otroligt mycket huvudvärk att installera exempelvis AVG.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hur vet du då om du har virus? Nej men hursomhelst. Better safe then sorry. Skapar inte otroligt mycket huvudvärk att installera exempelvis AVG.

Just detta jag menar, men folk verkar tydligen inte fatta...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Är det bara jag, eller har folk missuppfattat innebörden av ett bra virusskydd. Jag skulle då undra hur bra mitt skydd var om det höll käften i ett år. Är det inte snarare när skyddet hittar och förstör virus som man borde höja sitt virusskydd till skyarna?

Trams. Har du någonsin reflekterat över att många kanske säger så just för att de inte får så mycket virus? Lite sunt förnuft är det bästa virusskyddet. Jag har haft ett antal och det ända dem gett mig har varit falska alarm och störmoment, oavsett om det varit Symantecs, Aviras eller Avasts skräp. Så ditt "håll käften" håller inte där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Trams. Har du någonsin reflekterat över att många kanske säger så just för att de inte får så mycket virus? Lite sunt förnuft är det bästa virusskyddet. Jag har haft ett antal och det ända dem gett mig har varit falska alarm och störmoment, oavsett om det varit Symantecs, Aviras eller Avasts skräp. Så ditt "håll käften" håller inte där heller.

Men "sunt förnuft" fungerar inte 2014.. Hackare har liksom mer hjärna än så. Det var inte länge sedan som det var en "trend" att alla skulle byta profilbild på Facebook till en giraff. Problemet var bara att de 50 första bilderna(?) på google på giraffer var sprängfyllda med virus. Vad jag vet så tillhör både Google och Facebook sunt förnuft?

Finns massor att läsa om du inte tycker att det verkar stämma

https://www.google.se/search?q=facebook+giraff+virus&oq=faceb...

Kom med argument som håller istället tack!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Eller??... Dum eller? För det första känns det naivt att tro att ens antivirus ska stoppa alla hackingförsök, trojaner osv som försöker ta sig in i din dator. För det andra så hur är det med sannolikhetsläran, det här går vi igenom på mitt jobb med femteklassare, vad vill du helst ha 55% chans eller 100% chans att få in ett virus i datorn din?

Permalänk
Medlem

De menar mer att "the bad guys" inte är ute efter att förstöra din dator med virus eller tagga din hemsida längre. De jobbar på ett nytt sätt, din identitet och Visakort är så mycket viktigare och framförallt mer lönsamt. Och det är här det är svårare att skydda sig om de verkligen vill komma åt dig.
Speciellt med alla sociala medier, lösenord och betalning via nätet som har ökat något så enormt de senaste åren.
Just virus är bara en liten föråldrad del i det hela, så artikeln stämmer väl delvis.

Några av er har kanske märkt att de flesta säkerhetsprogrammen inte längre marknadsför sig som tex "antivirus" utan mer "internet security" eller något åt det hållet.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

De menar mer att "the bad guys" inte är ute efter att förstöra din dator med virus eller tagga din hemsida längre. De jobbar på ett nytt sätt, din identitet och Visakort är så mycket viktigare och framförallt mer lönsamt. Och det är här det är svårare att skydda sig om de verkligen vill komma åt dig.
Speciellt med alla sociala medier, lösenord och betalning via nätet som har ökat något så enormt de senaste åren.
Just virus är bara en liten föråldrad del i det hela, så artikeln stämmer väl delvis.

Några av er har kanske märkt att de flesta säkerhetsprogrammen inte längre marknadsför sig som tex "antivirus" utan mer "internet security" eller något åt det hållet.

TrueTrue

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Klart som fan ni aldrig haft problem, för dessa "virusskydd" hittar verkligen ingenting i jämförelse med hur mycket olika typer av virus det existerar året 2014.

Är det bara jag, eller har folk missuppfattat innebörden av ett bra virusskydd. Jag skulle då undra hur bra mitt skydd var om det höll käften i ett år. Är det inte snarare när skyddet hittar och förstör virus som man borde höja sitt virusskydd till skyarna?

Som sagt så finns skydd inbyggt i Windows sedan W8 och som tillägg till Windows sedan XP. Har självklart testat diverse antivirus genom åren men har upplevt att Windows eget både fungerat bäst, stör minst och belastar systemet minimalt. Jag hävdar dock fortfarande att det handlar om sunt förnuft. Det räcker inte med att gå in på en hemsida idag för att drabbas av virus, möjligtvis om du sitter på någon gammal IE-version då.

Virusmakarna må ha blivit smartare men det har även mjukvaruutvecklarna. Chrome, gmail m.m. är duktiga på att varna för saker man ska akta sig för. Laddar man ner tveksamma program får man titta en gång extra innan man klickar på acceptera osv.

Skrivet av DaBone:

Skulle vara intressant att få veta hur du får reda på, om du har fått något virus. Dagens virus slöar inte ner datorn, de syns inte och verkar i bakgrunden.
De är gjorda för att scanna av din dator, tangentbordstryckningar etc. för lösenord, bankuppgifter eller att ha den i ett botnet m.m.
Så om du får ditt Steamkonto hackat t.ex., så kanske du vet...

Skrivet av N0iZE:

Hur vet du då om du har virus? Nej men hursomhelst. Better safe then sorry. Skapar inte otroligt mycket huvudvärk att installera exempelvis AVG.

Det är ju en definitionsfråga för vad som är virus, spyware och bloatware. Jag ser virus som något som faktiskt förstör, eller försöker förstöra. Sådant märker man och är rätt ovanligt idag trots allt. Bloatware märker man också av men det upptäcks normalt inte av något skydd ändå, där handlar det definitivt bara om att vara medveten om vad man installerar.

Så spyware är väl det man kanske bör oroa sig för, men återigen - fullgott skydd finns inbyggt i åtminstånde Windows 8. Får jag mitt steamkonto (eller något annat för den delen) hackat så skulle jag nog börja oroa mig men det har aldrig hänt hittills, och jag sover gott om nätterna.

Självklart får folk göra som de vill med sina datorer, men det kryper lite i mig när jag ser folk köpa tunggrodda antivirusprogram för hundratals kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Symantec är kanske världens sämsta företag så man bör inte lyssna på detta.

Ett av världens sämsta företag? Källa?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Men "sunt förnuft" fungerar inte 2014.. Hackare har liksom mer hjärna än så. Det var inte länge sedan som det var en "trend" att alla skulle byta profilbild på Facebook till en giraff. Problemet var bara att de 50 första bilderna(?) på google på giraffer var sprängfyllda med virus. Vad jag vet så tillhör både Google och Facebook sunt förnuft?

Finns massor att läsa om du inte tycker att det verkar stämma

https://www.google.se/search?q=facebook+giraff+virus&oq=faceb...

Kom med argument som håller istället tack!

Du får gärna förklara hur en bildsökning på google skulle kunna ge dig virus. Första träffen på din länk beskriver för övrigt hur detta var ett felaktigt rykte som grundade sig i en säkerhetsbrist i photo viewer för opatchade windows-system 2004:

Citat:

Back in 2004, a vulnerability was discovered that could enable programs used for viewing JPEG image files on Microsoft Windows-based computers to launch malicious code. Numerous warnings about the vulnerability were put out, and Microsoft issued a patch for the exploit in mid-September 2004. Only a rather old, unpatched Windows-based system would be vulnerable to that exploit today, and it would not be attached to any particular type or class of JPEG-based images (such as pictures of giraffes). Someone simply borrowed portions of a rather old computer security article to lend credence to a new hoax involving a "giraffe challenge."

Så det var både falskt och länge sedan vilket man ändå för säga att 10 år är. Har hänt lite sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Du får gärna förklara hur en bildsökning på google skulle kunna ge dig virus. Första träffen på din länk beskriver för övrigt hur detta var ett felaktigt rykte som grundade sig i en säkerhetsbrist i photo viewer för opatchade windows-system 2004:

Så det var både falskt och länge sedan vilket man ändå för säga att 10 år är. Har hänt lite sen dess

På nåt vänster låg det skadlig kod i bilderna, eller länkarna som "aktiverades" när användaren la den som profilbild på Facebook. Därefter kunde hackarna komma åt profilen och med andra ord känslig information.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Som sagt så finns skydd inbyggt i Windows sedan W8 och som tillägg till Windows sedan XP. Har självklart testat diverse antivirus genom åren men har upplevt att Windows eget både fungerat bäst, stör minst och belastar systemet minimalt. Jag hävdar dock fortfarande att det handlar om sunt förnuft. Det räcker inte med att gå in på en hemsida idag för att drabbas av virus, möjligtvis om du sitter på någon gammal IE-version då.

Virusmakarna må ha blivit smartare men det har även mjukvaruutvecklarna. Chrome, gmail m.m. är duktiga på att varna för saker man ska akta sig för. Laddar man ner tveksamma program får man titta en gång extra innan man klickar på acceptera osv.

Du har fullt rätt i att sunt förnuft är viktigt, men det är INGEN garanti, jag lyckades få min webbläsare kapad av en sådant där roligt adware-program som gjorde en MASSA ord till blåa länkar och bytte standardsökmotor. Detta hände när jag installerade om mitt windows, besökta sidor: Google.com, sweclockers, amd.com och asrocks hemsida innan jag slängde in antivirusprogram. Total tid uppkopplad runt 10-15 minuter och alltså endast helt legitima sidor. Sen att det ultimata anti-viruset inte hjälper en om man är en enorm idiot köper jag däremot rätt av

Permalänk

Idag kommer inga "virus" riktade till konsumenter till din dator utan att du desperat laddar hem fil efter fil för att hitta en upplåsningsnyckel till den senaste filmen. Även här kommer en UAC-ruta snabbt passera din skärm när du klickar nästa. Skillnaden ett Antivirus skulle göra är att en gång till (denna gång med en ruta från AV) varna dig att detta program bör du inte installera.

Inte fan får någon paranoid kunnig person något virus, självklart får den obrydde ej datorkunniga person virus. That's life. Systemen är I regel säkra, det är social engineering som folk åker dit på. Day one problem är det betydligt större system som attackeras, inte fan hjälper ditt antivirus då.

Läs inte ovanstående text.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det referatet av originalintervjun är väldigt kortfattat och som gjort för att missförstås. Finns mer av intervjun på http://www.zdnet.com/antivirus-is-dead-long-live-the-antiviru...

Citat:

But what Dye was saying is that the malware market is dwindling and hackers are instead increasingly focusing on cyberattacks, like denial-of-service assaults, spearphishing, and network intrusion, rather than mass-emailing a crafted executable file randomly to millions
...
Antivirus products are catching less than half of all cyberattacks
...
In recent months, in partnership with Symantec, IBM announced a new cybersecurity offering to protect networks and critical data from zero-day attacks, by detecting irregular patterns in network traffic.

Skrivet av Full Strike:

Har jag struntat i många år. Körde MS Security essentials tills det blev inbyggt i windows, aldrig haft några problem och mindre huvudvärk pga tröga antivirusprogram. Handlar mest om sunt förnuft om vilka filer man inte bör köra och läsa innan man klickar. Och får man ändå mot förmodan något 'virus' får man väl vidta lämplig åtgärd då. Sina viktiga filer bör man ändå ha backup på vid sidan av.

Problemet är att veta när man fått in något skadligt program i datorn om man inte har ett mycket bra antivirusprogram.

Skrivet av Full Strike:

Som sagt så finns skydd inbyggt i Windows sedan W8 och som tillägg till Windows sedan XP. Har självklart testat diverse antivirus genom åren men har upplevt att Windows eget både fungerat bäst, stör minst och belastar systemet minimalt. Jag hävdar dock fortfarande att det handlar om sunt förnuft. Det räcker inte med att gå in på en hemsida idag för att drabbas av virus, möjligtvis om du sitter på någon gammal IE-version då.

Skrivet av Tejprullen:

Idag kommer inga "virus" riktade till konsumenter till din dator utan att du desperat laddar hem fil efter fil för att hitta en upplåsningsnyckel till den senaste filmen. Även här kommer en UAC-ruta snabbt passera din skärm när du klickar nästa. Skillnaden ett Antivirus skulle göra är att en gång till (denna gång med en ruta från AV) varna dig att detta program bör du inte installera.

Inte fan får någon paranoid kunnig person något virus, självklart får den obrydde ej datorkunniga person virus. That's life. Systemen är I regel säkra, det är social engineering som folk åker dit på. Day one problem är det betydligt större system som attackeras, inte fan hjälper ditt antivirus då.

Läs inte ovanstående text.

Jo, det räcker att råka komma in på en hackad webbsida, webbsida som visar annonser från ett annonsnätverk som inte har full koll etc om man samtidigt har ett säkerhetshål i datorn, t ex i Flash eller webbläsaren, så kallad drive-by install: https://en.wikipedia.org/wiki/Drive-by_download
Polistrojanen har kommit in i många datorer på detta sätt och ingen UAC-fråga dyker upp heller eftersom säkerhetshålet går förbi den.

Skrivet av DaBone:

Kommer inte strunta i något antivirus, men tankarna går ju om det verkligen spelar någon roll.. Men det kommer ju trots allt flera hundra nya virus varje dag, så någon nytta måste de ju kunna göra. Även om de inte tar allt..

Det kommer ut över 100 000 nya skadliga filer varje dag.

Permalänk
Medlem

"Sunt förnuft" argumentet kan vara det största säkerhetshålet moderna datorer har.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Curik:

Trams. Har du någonsin reflekterat över att många kanske säger så just för att de inte får så mycket virus? Lite sunt förnuft är det bästa virusskyddet. Jag har haft ett antal och det ända dem gett mig har varit falska alarm och störmoment, oavsett om det varit Symantecs, Aviras eller Avasts skräp. Så ditt "håll käften" håller inte där heller.

Kan bjuda på en anekdot. För ett par år sedan var jag heller inte så noga med antivirus. Hade precis installerat om en laptop efter ett hårddiskbyte och jag hade inte lösenordet till routern tillgängligt så tänkte snylta lite på grannens nätverk för att börja med de mest grundläggande uppdateringarna. Steg ett är ju alltid att ladda hem Firefox så man slipper IE. Under tiden det tog mig att googla fram hemsidan för firefox och ladda hem den så han jag få så mycket skit på datorn att det slutade med att jag fick formatera om den och installera Windows igen. I dag är det mycket värre för nu är det få som designar virus som syns. Förr ville de göra så stor skada som möjligt för att det var häftigt. Sen insåg de som var duktiga att det var smartare att göra bygga botnet och stjäla inloggningsuppgifter istället för då kunde man helt plötsligt tjäna massa pengar. Då vill man ju ha skadlig kod som definitivt inte lämnar minsta ledtråd om att något är fel. Så vem vet, din dator kanske är med och står på barrikaderna när Anonymous leker "hackers" med sina DDoS. Eller så är den med i något Ryskt spamnätverk. Har du koll på vad din dator gör i bakgrunden? Du kanske ska köra Wireshark ett tag och se om det är någon misstänkt trafik. Andra virus och liknande ligger mest och samlar data tills de tillslut skickar över allt i en klump innan de tar bort sig igen. Du får hålla ett strängt öga på paketen för att fånga det. Angående skumma sidor så är det också falskt. Även stora kända sidor kan sprida massa skit utan att veta om det. Aftobladet var källan till en attack mot några banker för ett tag sedan. Har till och med förekommit att helt nya USB-minnen och externa hårddiskar har innehållit mindre önskvärd kod.

Att använda sunt förnuft är steg ett i att skydda sig mot skit. Sedan bör man ha en del andra steg också. Ungefär som att du inte kan ersätta ett säkerhetsbälte med sunt förnuft när du kör bil. Det finns inget motsatsförhållande mellan sunt förnuft och virusskydd. De kompletterar varandra. Ungefär som att du inte kan köra bil som en idiot bara för att du har bälte på dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24