Film/foto-redigering 4tb intern disk

Permalänk
Medlem

Film/foto-redigering 4tb intern disk

Hej,

har førsøkt lista ut vad jag ska ha før disk men har inte køpt något ænnu.

Jag ska ha disken i datorn som står 1 meter ifrån stolen på golvet, och fræmsta anvændningsområdet kommer vara att redigera film och foton.
Kommer jag vinna mycket på att ha en 7200 rpm disk mot en 5400/5900? Kommer det låta mycket mer om jag tar 7200 rpm varianten av exempelvis WD Red?

Har varit næra att slå till på red men fungerar detta bra i en burk som stængs och sætts på dagligen eller ær den gjord før att køras konstant i en nas?
Vad ska jag ta før disk istællet om Red ær en dålig ide?

Tack & ursækta før mina hærliga norska "æ" och "ø"

Permalänk
Medlem

WD Red passar bättre för 24/7 drift. Men finns inget hinder för att använda den i en arbetsmaskin heller. Nu vet jag inte exakt hur din dator ser ut. Men om du har en fungerande dator med SSD redan så kolla istället på WD Green då de passar bättre för förvaring av filer i en dator. Annars hade jag kört på WD Black.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja, sitter med 4tb varianten av Black i shopping-bagen på WDs hemsida (20% rabatt før studenter). Men det ær fortfarande næstan 2000kr før en disk, kænns lite saftigt nær det reas ut 4tb externa usb diskar før 1000-lappen då och då

Men samtidigt vill jag gærna komma ifrån att ha all min fotobackup spridd øver usb diskar och ha en central punkt som underlættar backupandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Hej,

har førsøkt lista ut vad jag ska ha før disk men har inte køpt något ænnu.

Jag ska ha disken i datorn som står 1 meter ifrån stolen på golvet, och fræmsta anvændningsområdet kommer vara att redigera film och foton.
Kommer jag vinna mycket på att ha en 7200 rpm disk mot en 5400/5900? Kommer det låta mycket mer om jag tar 7200 rpm varianten av exempelvis WD Red?

Har varit næra att slå till på red men fungerar detta bra i en burk som stængs och sætts på dagligen eller ær den gjord før att køras konstant i en nas?
Vad ska jag ta før disk istællet om Red ær en dålig ide?

Tack & ursækta før mina hærliga norska "æ" och "ø"

Allt är förvisso relativt men jag tycket inte mina WD RED, som är typ 5400 rpm:are (7200 rpm finns inte), låter något speciellt. Hastigheten bestäms av en rad faktorer; varvtal, antal spindlar, cacheminne och användningsområde men generellt så gissar jag att det i ditt fall handlar om marginella skillnader.
Vill du ha bra tryck som märks så kör RAID0 (Obs! Ej för backuper). Körde själv (innan SSD-eran) 2x150GB WD VR 10krpm i RAID0 och det bara rasslade till när jag öppnade mina RAW-filer.

Ska du ha en hårddisk duger Green gott och väl. RED har dock lite längre garanti och kostar inte så mycket mer. Black om de sista millisekunderna är så viktiga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Køpte en 4tb black från WDs hemsida nu, orkar inte vela længre (+red 4tb var slut)
Men google visade lite annan væxlingskurs æn WDs hemsida, så slutade på 1400 sek så inte riktigt så farligt som jag befarade. Hoppas på lite mer driftsæker disk då den har 5 års garanti jæmført med 2 på green. Kommer inte køra mer backup æn føra øver foton/filmer till externa 1 gång per månad till att børja med.

Blir det før segt får jag spara lite och slå till på en till black før raid 0 senare, men gissar att det ær backuperna som tar tid om jag ska sitta och køra øver allt øver usb 3 en gång i månaden.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Bra köp - glöm inte sätta cluster size=64kB på partitioner med stora filer

Kommer bara køra fotoredigering och filmer från gopro. Tror att alla filer ær under 2gb, ræknas detta som stora filer?
Och nu har jag ænnu inte redigerat ngn gopro film, har bara en massa material. Men sjælva redigerade filmerna kommer sækert vara riktigt stora.

Ær det lika bra att jag då sætter cluster size till 64kb?
(och varfør ska detta gøras egentligen?)

Permalänk