Permalänk
Medlem

Göra om cpu fläkt ?

Hej . Har en 70 mm cpu fläkt med 4 pins anslutning . Skulle vilja fixa den så det blir en 3 pin . Det är fyra kablar svart ,röd, blå,gul .
Kan man klippa bort den gula sladden och kapa den vita kontakten lite snyggt till en 3 pin anslutning ? Så den då funkar som en vanlig 3 pins fläkt.

Anledningen är att jag har en ultra noise adapter med 3 pin (som jag inte får in 4 pin anslutningen i) , som jag då vill koppla in i den eventuellt omgjorda fläkten jag skriver om . för att få ner oljudet på cpu fläkten . Det är föräldrarnas dator och den används bara till vanligt surf . Har en vän som gjort på detta sätt, men han hade en vanlig 3 pin fläkt från början, men det funkar bra .

Så kan man bara ta bort den gula (fjärde kabeln) så den funkar som 3 pins fläkt ??

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en PWM-fläkt så borde det enkelt gå att ställa in i mjukvara hur snabbt den ska gå.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Gul = 12V så fläkten lär ju inte snurra efter det... Blå är det som ska bort om någon. Om det är en 12V fläkt då.

EDIT: Glöm va jag skrev. De har ju självklart varit så fula att på fläktarna så är röd 12V och gul signal kabeln(Svart=GND). Blå är styrning för PWM-Fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Eftersom det är en PWM-fläkt så borde det enkelt gå att ställa in i mjukvara hur snabbt den ska gå.

Har försökt med speedfan ,men det sparas inte när jag startar om datorn . Har läst guider om det men det lyckas ej . Modekortet finns inte med i listan heller.

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Gul = 12V så fläkten lär ju inte snurra efter det... Blå är det som ska bort om någon. Om det är en 12V fläkt då.

EDIT: Glöm va jag skrev. De har ju självklart varit så fula att på fläktarna så är röd 12V och gul signal kabeln(Svart=GND). Blå är styrning för PWM-Fläktar

Kompisen 3 pin fläkt är röd ,svart blå. därför trodde jag den gula kan tas bort .. Men det kanske inte går jämföra på det sättet då det inte är samma fläktar .
Fläkten jag pratar om har suttit på en amd athlon 64 x2 6000+

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Har försökt med speedfan ,men det sparas inte när jag startar om datorn . Har läst guider om det men det lyckas ej . Modekortet finns inte med i listan heller.

Har du prövat att ställa in hastigheten i BIOS?

Jag använder också SpeedFan för att styra en av mina fläktar. Jag gjorde så att jag la programmet som startup med Windows. Sen under Configure -> Speeds så satte jag max och min value på 60%. Nu startar datorn alltid med fläkten på 60%. Glöm inte att kryssa i "Automatic fan speed" i huvud fönstret och även under "Configure -> Speeds" så ska du kryssa i "Automatically variated".

Eftersom det är CPU'n du vill styra fläkten till kan du till och med använda dig utav "Configure -> Fan Control -> Advanced fan control" hitta CPU fläkten och lägg till den och sen hitta CPU temp och lägg till den och gör din egen kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Har du prövat att ställa in hastigheten i BIOS?

Jag använder också SpeedFan för att styra en av mina fläktar. Jag gjorde så att jag la programmet som startup med Windows. Sen under Configure -> Speeds så satte jag max och min value på 60%. Nu startar datorn alltid med fläkten på 60%. Glöm inte att kryssa i "Automatic fan speed" i huvud fönstret och även under "Configure -> Speeds" så ska du kryssa i "Automatically variated".

Eftersom det är CPU'n du vill styra fläkten till kan du till och med använda dig utav "Configure -> Fan Control -> Advanced fan control" hitta CPU fläkten och lägg till den och sen hitta CPU temp och lägg till den och gör din egen kurva.

Tack för ditt svar . Det går inte ställa om i bios (MSI MS 7253 ) Detta med speedfan träla jag med en hel dag och jag försökte med Automatic fan speed o allt som du nämner . Jag lyckas ställa in fläkten o allt i speedfan men när jag startat om så är det uppe i 100 igen . Så jag struntar i det . Fläkten är en amd athlon 64 x2 6000+ . .Bara tänkte om man kan få den som 3 pin . Min Ultra noise adapter kanske jag kan skarva på fläkten så att det blir en 3 pin med strypning . men jag vet inte vilken kabel jag kan ta bort på fläkten . Ultra noise adapter har gul,röd,svart . kan kanske skarva på den på fläktens gul,röd,svart o skippa den blå. ?

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Tack för ditt svar . Det går inte ställa om i bios (MSI MS 7253 ) Detta med speedfan träla jag med en hel dag och jag försökte med Automatic fan speed o allt som du nämner . Jag lyckas ställa in fläkten o allt i speedfan men när jag startat om så är det uppe i 100 igen . Så jag struntar i det .

Om du inte använder Advanced fan control så måste den vara ur tickad, annars så funkar ingen annan styrning i programmet. (Allt blir 100%)

Citat:

Fläkten är en amd athlon 64 x2 6000+ . .Bara tänkte om man kan få den som 3 pin . Min Ultra noise adapter kanske jag kan skarva på fläkten så att det blir en 3 pin med strypning . men jag vet inte vilken kabel jag kan ta bort på fläkten . Ultra noise adapter har gul,röd,svart . kan kanske skarva på den på fläktens gul,röd,svart o skippa den blå. ?

Ja det är blå kabel som ska bort, bara röd och svart som du måste ha. Gul ger bara varvtals-signal till moderkortet. Blå är styrning av fläkten.

Ska se om jag kan rita en fin bild av hur kontakten ser ut på moderkortet.

En 4-pin ser ut såhär ___________ [1] [2] [3] [4] 1=GND (Svart) 2=12V (Röd i de flesta fall) 3=RPM Signal (Gul) 4=PWM-styrning (Blå) Och en 3-pin ___________ [1] [2] [3] Linjen ovanför är själva plastbiten på kontakten.

Du kan säkerligen modifiera (Skära bort) så den passar i din ultra noise adapter, håll bara koll på vilka kablar du behöver och så att de kommer rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Om du inte använder Advanced fan control så måste den vara ur tickad, annars så funkar ingen annan styrning i programmet. (Allt blir 100%)
Ja det är blå kabel som ska bort, bara röd och svart som du måste ha. Gul ger bara varvtals-signal till moderkortet. Blå är styrning av fläkten.

Ska se om jag kan rita en fin bild av hur kontakten ser ut på moderkortet.

En 4-pin ser ut såhär ___________ [1] [2] [3] [4] 1=GND (Svart) 2=12V (Röd i de flesta fall) 3=RPM Signal (Gul) 4=PWM-styrning (Blå) Och en 3-pin ___________ [1] [2] [3] Linjen ovanför är själva plastbiten på kontakten.

Du kan säkerligen modifiera (Skära bort) så den passar i din ultra noise adapter, håll bara koll på vilka kablar du behöver och så att de kommer rätt.

Tack det var precis det jag ville ha reda på .
Tack igen ..

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB