Köpråd: Billigt bakrgrundsbelyst tangentbord

Permalänk
Medlem

Köpråd: Billigt bakrgrundsbelyst tangentbord

Hej.

Har precis köpt en dator och övertrasserade kanske min budget något så nu kan jag inte riktigt motivera för frun, eller kanske inte för mig heller.., att köpa ett dyrt tangentbord.

Så jag letar efter ett vettigt att ha så länge, ev to keep om det är tillräckligt trevligt. Jag spelar lite, mest mmo, och jag gillar låga tangentbord, men det är inget måste. Men jag tänker att ett bakgrundsbelyst hade varit trevligt, gärna blått ljus då det skulle matcha allt annat.

Någon som har något bra tips? Eller får jag helt enkelt leva med mitt usla som jag har lånat från jobbet tills dess att jag tycker mig ha råd med ett riktigt bra..

Permalänk
Medlem

sidewinder x4

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergor:

Hej.

Har precis köpt en dator och övertrasserade kanske min budget något så nu kan jag inte riktigt motivera för frun, eller kanske inte för mig heller.., att köpa ett dyrt tangentbord.

Så jag letar efter ett vettigt att ha så länge, ev to keep om det är tillräckligt trevligt. Jag spelar lite, mest mmo, och jag gillar låga tangentbord, men det är inget måste. Men jag tänker att ett bakgrundsbelyst hade varit trevligt, gärna blått ljus då det skulle matcha allt annat.

Någon som har något bra tips? Eller får jag helt enkelt leva med mitt usla som jag har lånat från jobbet tills dess att jag tycker mig ha råd med ett riktigt bra..

Budget?
Kanske en Steelseries Apex Raw eller Steelseries Apex.
Kanske för dyrt för dig?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Jag använder mig utav Logitech G105, tycker jag är otroligt skönt.
ÄR dock inte så lågt, men har blått bakljust
6st macro knppar (krävs logitech programvara som fungerar bra enligt mig)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Inaktiv

Lätt nedanstående plus att du får en mus på köpet.

https://www.komplett.se/cm-storm-devastator-ms2k-mb24/790687

Permalänk
Medlem

Sidewinder x4, har själv ett sånt, riktigt mycket tangentbord för pengarna!
Kvalitetsmässigt så spöar det mitt gamla razer blackwidow som kostade nära det tredubbla.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Tackar! Ska kolla på alla och fundera lite till.. Och gällande budget så har jag inte direkt någon. Så billigt som möjligt men ändå tillräckligt bra.

Permalänk
Inaktiv

Sidewinder x4

Permalänk
Medlem

Jao, sidewinder x4 kan rekommenderas!

Jag köpte mitt vid specialerbjudande från Microsoft för 149:-, vet inte vad det kostar nu? 300:- kanske?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av ett Sidewinder X4, kan starkt rekommenderas om man inte vill spendera en förmögenhet på ett tangentbord.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=542067

Köpte mitt i Ullared (ja i g-kås) för ca 150-170 kr.
Kan inte bli mera än nöjd.

Edit: Finns även test här på SweC:
http://www.sweclockers.com/recension/6232-arctosa-lycosa-arvo...

Permalänk
Medlem

Såg att dom hade ett enda kvar på Inet i närheten. Får väl åka förbi där och se om det finns kvar. Kan ju inte ha en så fin rigg och ett sånt kasst tangentbord som jag har just nu.

Permalänk

Sidewinder X4 är riktigt härligt, när man vant sig vid att alla tangenter är förskjutna åt höger samt att blankstegstangenten är omotiverat lång! Windows knappen till höger är nämligen bortplockad och Alt Gr således förskjuten en hel tangent för att av någon outgrundlig anledning förlänga blanksteg. Tar du dig igenom invänjningsperioden utan att slå sönder tangentbordet har du ett oerhört prisvärt tangentbord! Det enda jag verkligen retar upp mig på är att tangentbordet som standard lyser vid uppstart av datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Sidewinder X4 är riktigt härligt, när man vant sig vid att alla tangenter är förskjutna åt höger samt att blankstegstangenten är omotiverat lång! Windows knappen till höger är nämligen bortplockad och Alt Gr således förskjuten en hel tangent för att av någon outgrundlig anledning förlänga blanksteg. Tar du dig igenom invänjningsperioden utan att slå sönder tangentbordet har du ett oerhört prisvärt tangentbord! Det enda jag verkligen retar upp mig på är att tangentbordet som standard lyser vid uppstart av datorn...

Får jag bra fråga hur du kan reta upp dig så på att det lyser vid start? Är ju bara att trycka 3 gånger sen lyser det inte...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Sidewinder X4 vinner säkert i prisvärdhet, men däremot är det inte ett speciellt bra tangentbord. Helt ok - ja. Men bra - nja...

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Sidewinder X4 vinner säkert i prisvärdhet, men däremot är det inte ett speciellt bra tangentbord. Helt ok - ja. Men bra - nja...

Och vad är definitionen på bra? Är väl ingen "ghostning" eller va det heter på det, att man kan trycka ner alla knappar sammtidigt.
Är nog det ända jag kan komma på som man kan påstå mellan ett bra o dåligt tgtbord. Och ev macro knappar / funktionsknappar men är lite beroende på vad man behöver själv
Sen är det mer känsla och en känsla är bra från person till person

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sidewinder X4 vinner säkert i prisvärdhet, men däremot är det inte ett speciellt bra tangentbord. Helt ok - ja. Men bra - nja...

Och eftersom TS ville ha ett billigt tangentbord är väl prisvärdheten en extremt viktig egenskap?

Såg nu att det skulle vara blått ljus! Sidewinder har rött, men men...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera Sidewinder X4 det klarade inte av att få öl på sig. Hehe nä men det var faktiskt bra i dom 6 månaderna jag hade det innan det klibba ihop av ölen.

Kör Quickfire tk nu, kan rekommendera det men dock inte jätte billigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blev ett x4, tack för infon.

Blir perfekt att ha nu, får se om jag byter upp mig så småningom. Och att det lyser rött får jag leva med, likaså plastigheten. Känns ändå klart prisvärt.

Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Får jag bra fråga hur du kan reta upp dig så på att det lyser vid start? Är ju bara att trycka 3 gånger sen lyser det inte...

Korrekt, tre knapptryck varje uppstart, det är många knapptryckningar per år det Det hade varit fint att ha en möjlighet att ha det tvärt om, dvs släckt och öka gradvis istället.

Det är trivial sak, jag ser logiken i att det är som det är nu, jag utgår till och med från att dom flesta föredrar det på det här viset. Jag föredrar det inte och hade helt enkelt velat ha valmöjligheten att ha det tvärt om. Det är ett icke existerande problem, att jag retar upp mig på det var kanske väl starkt uttryckt. Jag må ha gjort det i början, precis som med den omotiverat långa blankstegstangenten, men nu har jag accepterat att det är på det här viset och har inte hittat något bättre alternativ, då det här trots allt är ett väldigt bra tangentbord!

Permalänk

Har ett Sidewinder X4 men trivs bättre med en runner-up som också har ett bra pris : Fujitsu KB910.

Sidewinder X4 har rött ljus, vilket är klart sämre än det vita från KB910, och raden av macrotangenter längst t.v gör det svårare att orientera fingrarna på tangentbordet - jag hade gärna sluppit den raden.

KB910 har dessutom något bra som de flesta bakbelysta tangentbord saknar: separata knappar för multimedia och sleep. Andra tangentbord brukar ha det på F-knapparna med någon konstig skift - tangent, eller föreslår att man ska spela in ngt konstigt "macro" för att få det att fungera (tillsammans med en extra drivrutin). Bättre att ha det som riktig tangent och utan särskild drivrutin. Gillar sleep-tangenten också.

X4 är dock helt okej, inget fel på det.