Permalänk
Medlem

Min uppkoppling sjunker i hastighet?

Hej
Har ett fel som jag inte kommer till rätta med. På min gamla sega Samsung NC10 nettop så efter jag startat den så sjunker uppkopplingshastigheten. I början är den som den ska vara nämligen ca 95-97 MBit. Efter en 30-40 minuter har hastigheten halverats och efter 90 minuter är den nere på ca 10, efter ytterligere någon timma så kryper det fram på 1-2 MBit. Jag kör kabel, Har ingen router utan fiber 100MBit ner. Min andra kontor-speldator kör i 97MBit alltid.
Har testat att stänga av alla program ett i taget samt formaterat och installerat om XP utan resultat. Stänger man av datorn och startar om upprepas det hela.
Har ElemantaryOS också men har inte lyckats ladda hem och installera flashplayer som krävs till Bredbanskollen men det känns som det blir segare även där.

Permalänk

Ja du kan det vara det att du använder XP?

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna bero på att det är nån dålig driver så att den inte rensar undan gamla anslutningar och tömmer buffertar och då tar de slut efter ett tags användande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

tjo

använder du bredbandskollen ? när du testar ? kanske inte är nåt, men när jag nu mer testar med bredbandskollen så får jag bara sämre resultat.. kanske som sagt inte har med detta o göra. Men det verkar iallfall för mig som det hänger sig på nåt sett, alltså tankar vidare även fast kollen gick som den skulle.. alltså kör bredbanskollen en gång sen är det kört för mig.. så nu mer gör jag inte det ^^kolla med speedtest istället om det nu är nåt sånt som hänt med dig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna bero på att det är nån dålig driver så att den inte rensar undan gamla anslutningar och tömmer buffertar och då tar de slut efter ett tags användande.

Kan man manuellt rensa sådana buffrar för att testa?

Tillägg
Om jag reparerar eller kopplar ifrån och aktiverar nätverksanslutningen så får jag ingen högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon16180:

använder du bredbandskollen ? när du testar ?

Jag använder bredbandskollen på båda datorerna så att den skulle ställa till med ngt tror jag inte, hastigheten sjunker ju oavsett om jag kollar eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h.kan:

Jag använder bredbandskollen på båda datorerna så att den skulle ställa till med ngt tror jag inte, hastigheten sjunker ju oavsett om jag kollar eller inte.

Jag tror att allt sånt ligger i drivern så kanske kan det funka att avaktivera kortet och sedan aktivera det igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du menar nätverkskortet antar jag, är inte det integrerat i moderkortet, Verkar vara svårt att komma åt om det alls går eller...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h.kan:

Du menar nätverkskortet antar jag, är inte det integrerat i moderkortet, Verkar vara svårt att komma åt om det alls går eller...?

Du kan inaktivara det från nätverks och delningscenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väl det jag redan har gjort eller...?

Permalänk
Rekordmedlem

Då är det bara att leta en fungerande drivrutin eller prova med ett annat nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.