Permalänk
Medlem

Sänkt interleave, högre ping?

Tjena, efter att ha fått nog av 30ms på bredbandskollen bestämde jag mig för att kontakta BBB. Jag skrev till BBB på Facebook och de sänkte min interleave. Dock skrev de aldrig hur mycket. Min ping sjönk från 30-10 ms. Jag gjorde packade loss test och jag förlorade 1 paket på 1000. Vilket jag anser är stabilt. Nu till problemet, ändringen skedde imorse, och jag låg på 10 ping, nöjd och belåten. Men jag var den enda ansluten då på nätverket. Nu på kvällen har 4 andra datorer anslutits, och pingen ligger på 70-80. Dock samma hastigheter. Tror ni det är några driftstörningar hos BBB som orsakar det hela eller har pingen ökat av den sänkta interleaven då fler datorer anslutit sig? Kan påpeka att innan sänkningen så låg pingen på 30 vare sig en dator eller fler var anslutna.

Help me!

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Tjena, efter att ha fått nog av 30ms på bredbandskollen bestämde jag mig för att kontakta BBB. Jag skrev till BBB på Facebook och de sänkte min interleave. Dock skrev de aldrig hur mycket. Min ping sjönk från 30-10 ms. Jag gjorde packade loss test och jag förlorade 1 paket på 1000. Vilket jag anser är stabilt. Nu till problemet, ändringen skedde imorse, och jag låg på 10 ping, nöjd och belåten. Men jag var den enda ansluten då på nätverket. Nu på kvällen har 4 andra datorer anslutits, och pingen ligger på 70-80. Dock samma hastigheter. Tror ni det är några driftstörningar hos BBB som orsakar det hela eller har pingen ökat av den sänkta interleaven då fler datorer anslutit sig? Kan påpeka att innan sänkningen så låg pingen på 30 vare sig en dator eller fler var anslutna.

Help me!

Att pingen ökar när ni kopplar in fler datorer beror på att ni momentant fyller er förbindelse.
Och det förvärras av att ni tappar så mycket paket (1/1000 är uruselt). Tappade paket leder till omsändningar vilket leder till fyllda buffrar och lag.

Felrättning på adsl finns av ett skäl: en förbindelse med få fel är bättre än en förbindelse med mycket fel.

Permalänk
Medlem

OBS! Jag hade samma package loss innan sänkningen! Den är oförändrad. Ett paket på 1000 är acceptabelt och stabilt

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

OBS! Jag hade samma package loss innan sänkningen! Den är oförändrad. Ett paket på 1000 är acceptabelt och stabilt

Det är möjligt att du tycker det är OK att tappa var 1000:e paket.
Men de flesta andra tycker det är en urusel siffra.

Vad är det egentligen du undrar?
Om din högre ping beror på driftstörningar hos BBB? Nej gör den inte.
Om din högre ping beror på en sänkt felrättning? Ja det kan den göra om du har fler tappade paket.

Men som sagt: mest troligt är att din högre ping beror på att ni är flera som skickar data samtidigt.

Permalänk
Medlem

Då får jag be de höja igen

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Älskar hur vissa på Sweclockers försöker leka smarta och använda massa svåra ord. Ringde BBB de förklarade att felet inte var på oss utan hos dem. Dem hade driftstörningar. Nu är IP-TVn igång 4 andra enheter + min dator, 10 stabila MS.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Älskar hur vissa på Sweclockers försöker leka smarta och använda massa svåra ord.

Kan du ge ett exempel?

Permalänk
Medlem

älskar när folk frågar en sak i forumet och vägrar acceptera svaret

Permalänk
Medlem

Sänkt interleave till 0 men problem

Tjena, efter att ha fått nog av 30ms på bredbandskollen bestämde jag mig för att kontakta BBB. Jag skrev till BBB på Facebook och de sänkte min interleave. Dock skrev de aldrig hur mycket. Min ping sjönk från 30-10 ms. Jag gjorde packade loss test och jag förlorade INGA paket alls på 5000 tester, alltså har jag 0% package loss. Vilket jag anser är stabilt. Nu till problemet, ändringen skedde imorse, och jag låg på 10 ping, nöjd och belåten. Men jag var den enda ansluten då på nätverket. Nu på kvällen har 4 andra datorer anslutits, och pingen ligger på 70-80. Dock samma hastigheter. Är det möjligt att pingen ökat av den sänkta interleaven då fler datorer anslutit sig? Kan påpeka att innan sänkningen så låg pingen på 30 vare sig en dator eller fler var anslutna. Trodde om internatet skulle bli instabilt så skulle man åka ur eller att hastigheten skulle ändras, trodde aldrig att pingen (ms) skulle höja sig så mycket..

Help me!

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Onödigt att posta samma sak två gånger. Förra inlägget sa du att du hade 1 packet loss på 1000 och kom sedan fram till att detta var väldigt dåligt. Och nu helt plötsligt har du 0 på 5000? hmm... Sedan fick du dessutom svar från andra sweclockers om att du borde kontakta BBB igen för att höja interleave för att få bort din packetloss och hög ping vid flera datorer uppkopplade samtidigt. Vill inte låta negativ men förstår inte riktigt vad som är meningen med denna posten när du redan svar fick på din förra?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Svar finns att hämta HÄR.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Tjena, efter att ha fått nog av 30ms på bredbandskollen bestämde jag mig för att kontakta BBB. Jag skrev till BBB på Facebook och de sänkte min interleave. Dock skrev de aldrig hur mycket. Min ping sjönk från 30-10 ms. Jag gjorde packade loss test och jag förlorade INGA paket alls på 5000 tester, alltså har jag 0% package loss. Vilket jag anser är stabilt. Nu till problemet, ändringen skedde imorse, och jag låg på 10 ping, nöjd och belåten. Men jag var den enda ansluten då på nätverket. Nu på kvällen har 4 andra datorer anslutits, och pingen ligger på 70-80. Dock samma hastigheter. Är det möjligt att pingen ökat av den sänkta interleaven då fler datorer anslutit sig? Kan påpeka att innan sänkningen så låg pingen på 30 vare sig en dator eller fler var anslutna. Trodde om internatet skulle bli instabilt så skulle man åka ur eller att hastigheten skulle ändras, trodde aldrig att pingen (ms) skulle höja sig så mycket..

Help me!

Från en annan tråd:

Skrivet av ml9l:

Älskar hur vissa på Sweclockers försöker leka smarta och använda massa svåra ord. Ringde BBB de förklarade att felet inte var på oss utan hos dem. Dem hade driftstörningar. Nu är IP-TVn igång 4 andra enheter + min dator, 10 stabila MS.

Nu fattar jag ingenting.
Först säger du i en annan tråd att "felet" berodde på driftstörningar hos BBB, att de fixade felet och att du därefter har "10 stabila MS". Senare samma dag så har pingen återigen gått upp till 70-80ms trots att BBB avhjälpt sin driftstörning.

Det borde väl betyda att BBB återigen har en driftstörning som gör att din ping går upp? De kanske inte fixade felet förra gången? Du borde nog ringa dem igen.

Offtopic: Att du är hånfull mot mig trots att jag försöker hjälpa dig känns väl sådär halvkul.

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat trådarna eftersom det inte är tillåtet att korsposta:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan det leda till att trådar låses och att TS förlorar rätten att ställa fler frågor om saken.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Det är nåt strul hos BBB nu, kvällstid får jag med 70-80ms, precis detta jag letade efter nu så då vet jag att det är flera.
har skrivit till BBB för att se va dom säger om det.
Testa din ping mellan 02-17, är efter dom tiderna som det börjat strula för mig varje kväll i en veckas tid.

Permalänk
Inaktiv

Får du fel i 1/1000 paket låter det definitivt som om du borde ha hög interleave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Det är nåt strul hos BBB nu, kvällstid får jag med 70-80ms, precis detta jag letade efter nu så då vet jag att det är flera.
har skrivit till BBB för att se va dom säger om det.
Testa din ping mellan 02-17, är efter dom tiderna som det börjat strula för mig varje kväll i en veckas tid.

Då den intressanta frågan var du får en högre fördröjning.
Kör en tracert eller tanka hem pingplotter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då den intressanta frågan var du får en högre fördröjning.
Kör en tracert eller tanka hem pingplotter.

gjorde de och skickade med till dom. här hoppar ms upp.

3 74 ms 75 ms 74 ms ti3002d400-xe2-3-0.ti.telenor.net [146.172.82.45]

Men nu efter 23 ser det ut såhär på samma ställe.

3 9 ms 9 ms 9 ms ti3002d400-xe2-3-0.ti.telenor.net [146.172.82.45]