Kan jag ha min router i en plastpåse? Eller behövs det inte?

Permalänk
Medlem

Kan jag ha min router i en plastpåse? Eller behövs det inte?

Allt började så simpelt.
På grund av jobbig kabeldragning så är det bästa stället för mig att lägga min RT-AC66u i köket.
Problemet är nu att köket känns ogästvänligt för elektronik med all ånga och fett.
Så jag tänkte att om jag lägger hela routern i en plastpåse så slipper jag allt flått.
Nu är problemet klarar den kylningen? Routern drar ca 10 W klarar jag mig på värmeflödet genom påsen?
Varför blir det alltid nya problem när man löser de gamla?

Vad tror folk?
Klarar router värmen? Oroar jag mig i onödan för fett?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

När jag bodde hemma så hade vi routern liggandes på bänken, precis bredvid spisen (ca en halvmeter från), eftersom det var där första telejacket var (dumt nog)...
I alla fall, den funkade alldeles utmärkt hela tiden vi bodde där, ca tre år. Inget skydd, ingen plastpåse eller något sånt, bara friliggande. Så jag säger kör på bara, det ska inte vara något problem så länge du inte spiller något på den såklart

Permalänk
Medlem

I ett normalkök är "ånga och fett" ett relativt litet problem om du inte tänkt stoppa in routern i köksfläkten/ventilationen
Plastpåse runt den låter som ett säkert sätt att orsaka överhettning.

Min WRT54GL stod på ett kylskåp i ett kök i säkert 5-6år. Funkar fortfarande...

Permalänk

Som Tanis säger, stoppar du den i en plastpåse lär den inte funka speciellt länge. Även om dom inte använder så jättemycket ström så är dom byggda för att ha en viss luftgenomströmning. Ställer man en router på ett lite för varmt ställe eller där det är dåligt luftflöde (typ i en kartong eller nåt sånt) så är det rätt vanligt att dom överhettar, dvs hänger sig el liknande. En plastpåse är nog det sämta stället för en router :). Ställ den bara så att den inte är i vägen och så skyddat från stänk o dyl som möjligt så ska det nog vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Har du bara 1 telejack, annars går det koppla så nästa jack blir huvudjack.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Ey fuck, inte plastpåse alltså.
Bygg då hellre en liten låda / wellpapp-kartong med lufthål.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Sätt plastfolie (t ex Glad Pack) på fram- och baksidan så kan du lätt dra bort plasten om den blir smutsig. Lär inte påverka temperaturen mycket och ser snyggare ut än att stoppa routern i en plastpåse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Sätt plastfolie (t ex Glad Pack) på fram- och baksidan så kan du lätt dra bort plasten om den blir smutsig. Lär inte påverka temperaturen mycket och ser snyggare ut än att stoppa routern i en plastpåse.

Då måste dock TS skära hål vid routern´s luftintag.
Jäkligt bra idé dock.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!