Hur fungerar GPS på mobil?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar GPS på mobil?

Halloj SweC!

Vilket nät använder dagens mobiltelefoner när man tar fram sin position? 3g, wifi, "samtalsnätet" eller ett separat GPS-nät? Har googlat lite smått men inte hittat någon ny artikel, så jag vore tacksam för eran hjälp

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Googla agps och vissa har även GLONASS idag...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk

Exempelvis telenor erbjuder ungefärlig positionering utav mobiler med hjälp utav att man pejlar mobilens vinkel i förhållande till flera olika master och på så sätt bestämma ett ungefärligt område där mobilen är. Dock är gpstelniken mycket precisare men å andra sidan är pejlingsmetoden inte beroende av att mobilen är uppkopplad på internet för att man skall kunna hitta positionen med hjälp av exempelvis en dator

Permalänk
Medlem

På android så kan man använda: endast gps, gps + wifi och gps + wifi + internet.
WiFi skannar väll av närliggande nätverk och fastställer positionen tillsammans med gps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

På android så kan man använda: endast gps, gps + wifi och gps + wifi + internet.
WiFi skannar väll av närliggande nätverk och fastställer positionen tillsammans med gps.

GPS/GLONASS
mobilnätet,
WiFi,

Och samtliga möjliga kombinationer av dessa tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Som MrTin sade, och en av kombinationerna som hoski nämnde, vid sidan av GPS, är A-GPS, assisted GPS, vanligt, som till skillnad från GPS kräver tillgång till mobilnätet, och ger någorlunda position. Fördelen är väl om förhållandena innebär att det är svårt att få bra GPS-signaler. Har dock inte hört talas om kombinationen "gps + wifi + internet".

Men jag antar att lämpligt vald sökmotor/annonspelare kan vaska fram en lagom mängd information.

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis så använder mobiler vanlig gps tillsammans med mobilnätet och wifi? Används inte 3g eller 4g alls?

Permalänk
Medlem

3g och 4g är mobilnätet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nu är jag förvirrad... Vad kallas nätet man ringer över? Hur används det nätet vid positionsbestämning? Vet att man kan triangulera men används det vid vardaglig positionsbestämning?

Permalänk
Inaktiv

Näten du ringer vanliga samtal och skickar sms genom idag kallar 2G och 3G. 2G heter GSM och 3G i sverige kallas om jag inte minns fel UMTS. 4G används för det mesta till datatrafik. 4G heter LTE.

När du använder GPS för att bestämma din position används inget av dessa nät. Ibland används aGPS då det tar en viss tid för GPS-enheten att få snabbare koll på vart du är. Telemaster rör sällan på sig så man kan oftast veta ganska exakt vart dom är och detta används i aGPS. aGPS förstår att du är nära den mast du är uppkopplad mot och kan du snabbt visa på ett ungefär vart du är tills du fått en bra position med vanlig GPS.
GPS skickar inget utan lyssnar bara och är därför inget nät och är gratis även när du inte är i Sverige.

Använder du dig av en navigator där du laddar ned kartor eftersom använder du dig idag oftast av 3G eller 4G nätet för allt utom just positioneringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Som MrTin sade, och en av kombinationerna som hoski nämnde, vid sidan av GPS, är A-GPS, assisted GPS, vanligt, som till skillnad från GPS kräver tillgång till mobilnätet, och ger någorlunda position. Fördelen är väl om förhållandena innebär att det är svårt att få bra GPS-signaler. Har dock inte hört talas om kombinationen "gps + wifi + internet".

Men jag antar att lämpligt vald sökmotor/annonspelare kan vaska fram en lagom mängd information.

my bad, gps + wifi + mobila nätverk (tänkte på internet då jag har dataanslutningen på konstant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Exempelvis telenor erbjuder ungefärlig positionering utav mobiler med hjälp utav att man pejlar mobilens vinkel i förhållande till flera olika master och på så sätt bestämma ett ungefärligt område där mobilen är. Dock är gpstelniken mycket precisare men å andra sidan är pejlingsmetoden inte beroende av att mobilen är uppkopplad på internet för att man skall kunna hitta positionen med hjälp av exempelvis en dator

Men om man har antingen kontantkort med pengar på eller abonnemang så att man har internet-tillgång, då behövs väl inte Wifi eller?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lifooz:

Men om man har antingen kontantkort med pengar på eller abonnemang så att man har internet-tillgång, då behövs väl inte Wifi eller?

Trådlösa nätverk rör heller inte på sig speciellt ofta, lite likt masterna.
Google-bilen fastställer dessa och dess position. Du kan ju alltid stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Näten du ringer vanliga samtal och skickar sms genom idag kallar 2G och 3G. 2G heter GSM och 3G i sverige kallas om jag inte minns fel UMTS. 4G används för det mesta till datatrafik. 4G heter LTE.

När du använder GPS för att bestämma din position används inget av dessa nät. Ibland används aGPS då det tar en viss tid för GPS-enheten att få snabbare koll på vart du är. Telemaster rör sällan på sig så man kan oftast veta ganska exakt vart dom är och detta används i aGPS. aGPS förstår att du är nära den mast du är uppkopplad mot och kan du snabbt visa på ett ungefär vart du är tills du fått en bra position med vanlig GPS.
GPS skickar inget utan lyssnar bara och är därför inget nät och är gratis även när du inte är i Sverige.

Använder du dig av en navigator där du laddar ned kartor eftersom använder du dig idag oftast av 3G eller 4G nätet för allt utom just positioneringen.

Tack så mycket för utförligt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

my bad, gps + wifi + mobila nätverk (tänkte på internet då jag har dataanslutningen på konstant)

Yep, jag borde ha förstått, hade väl lite svårt att tänka utanför boxen just då.

(Undrar just hur vanligt förekommande det är att positionsbestämning tar hjälp av Wi-Fi-nätverk; känns ju något råddigt; fungerar inte GPS inom rimlig tid kan man, om stöd finns för det, ta hjälp av mobilnätet, men Wi-Fi?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Yep, jag borde ha förstått, hade väl lite svårt att tänka utanför boxen just då.

(Undrar just hur vanligt förekommande det är att positionsbestämning tar hjälp av Wi-Fi-nätverk; känns ju något råddigt; fungerar inte GPS inom rimlig tid kan man, om stöd finns för det, ta hjälp av mobilnätet, men Wi-Fi?)

Väldigt vanligt faktiskt, och busenkelt.

Om enheten ser ett eller flera trådlösa nätverk kollar den en databas om var dessa finns, och får blixtsnabbt en bra position. Precis samma tillvägagångssätt som för positionering via mobilmaster (om vi bortser från tjänster där teleoperatören är inblandad), bara det att det i regel är bättre noggrannhet då wi-fi exempelvis inte når så långt.

Positioneringstjänster där operatören är inblandad kostar i regel pengar och används sällan när de crowdsourcade alternativen ovan är acceptabla.

Edit/Tillägg: Sen är det inte så att man försöker få position via GPS och sen bara kollar alternativen när detta misslyckats, utan man vill få en position så snabbt som möjligt. Typiskt sett tar man en grov position så snabbt man kan och förbättrar den så fort någon positionskälla med högre precision rapporterar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Edit/Tillägg: [...] Typiskt sett tar man en grov position så snabbt man kan och förbättrar den så fort någon positionskälla med högre precision rapporterar in.

Självklart är det så.