Win 8 från dreamspark.

Permalänk
Medlem

Win 8 från dreamspark.

Ska alltså införskaffa en ny dator snart, skall bygga ihop den själv. Eftersom jag kan få ett gratis exemplar från Dreamspark tänker jag givetvis använda det.
Kommer inte ha läsare på nya datorn, lär använda USB. Men lite osäker hur hämtningen från Dreamspark sker, laddar man ner en mapp med alla installationsfiler? Som man sedan för över till USB-minnet?

MVH Nille4

Permalänk
Medlem

Du laddar hem en iso-fil.
Du kan sen använda t.ex Rufus för att göra en startbar USB-pinne med Windows på.

Om du väljer Rufus gör du såhär:

  • Stoppa i USB-pinnen

  • Starta Rufus

  • Klicka på knappen med den lilla CD-läsaren på

  • Välj ISO-filen som du laddat hem från Dreamspark

  • Välj GPT under "Partitionsschema och måltypssystem"

  • Kolla så att "Snabbformatering" är ikryssad, annars tar det evigheter

  • Klicka på "Starta" och tryck OK på varningen om att USB-pinnen formateras.

  • Vänta

Viktigt att du väljer att göra en GPT-partition om du vill köra Windows med UEFI (utan legacy mode), annars hittar inte datorn pinnen när du ska installera.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Tack för ett väldigt utförligt svar!

En annan fråga, hörde nått om att man inte kan installera 8.1 på en clean dator, utan att det mest är en update? Det är anledningen2till varför jag kör på win 8, för att sedan efter uppdatera till 8.1. Men hade det varit möjligt att boota upp o installera 8.1 direkt?

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att göra en ren installation med 8.1.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Tack för ett väldigt utförligt svar!

En annan fråga, hörde nått om att man inte kan installera 8.1 på en clean dator, utan att det mest är en update? Det är anledningen2till varför jag kör på win 8, för att sedan efter uppdatera till 8.1. Men hade det varit möjligt att boota upp o installera 8.1 direkt?

Hämta Windows 8.1 från dreamspark med nyckel istället. Jag har testat att installera 8.1 med en 8 nyckel allt från dreamspark och det fungerade inte för mig.

Ville inte använda en ny nyckel så jag installerade då 8 och hämtade 8.1 genom Store. Låg kvar en massa i Windows.old mappen som jag blev av med genom att köra Disk Cleanup.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Tack för ett väldigt utförligt svar!

En annan fråga, hörde nått om att man inte kan installera 8.1 på en clean dator, utan att det mest är en update? Det är anledningen2till varför jag kör på win 8, för att sedan efter uppdatera till 8.1. Men hade det varit möjligt att boota upp o installera 8.1 direkt?

Så lite så!

Sist jag hämtade hem Windows, så körde jag med "Windows 8.1 Update 1", vilket innehåller den allra senaste uppdateringen och det fungerade alldeles utmärkt!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Så lite så!

Sist jag hämtade hem Windows, så körde jag med "Windows 8.1 Update 1", vilket innehåller den allra senaste uppdateringen och det fungerade alldeles utmärkt!

Antar att det är denna du körde på, tror jag hakar på där! Så jag laddar ner en ISO från dreamspark och sedan följer dina instruktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Antar att det är denna du körde på, tror jag hakar på där! Så jag laddar ner en ISO från dreamspark och sedan följer dina instruktioner!

Alldeles riktigt! Jag håller koll på tråden så fortsätt skriv här om du fastnar på nåt

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Alldeles riktigt! Jag håller koll på tråden så fortsätt skriv här om du fastnar på nåt

Om datorn nu, när jag startar upp den, bootar med BIOS. Hur vet jag att det är BIOS och inte UEFI?

Permalänk
Medlem

Du ställer själv in i UEFI vilken typ av boot du vill ha. BIOS-boot heter oftast "legacy mode" i inställningarna.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Okej! Då vet jag. Beställningen läggs snart