Oculus planerar MMO för en miljard deltagare

Permalänk
Medlem

En Raid på 200 miljoner . 20 miljoner tanks, 50 miljoner healers och 130 miljoner dps.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk

Ready player one någon?

Permalänk

Alla ni som sa att Facebooks köp av Oculus inte kommer att betyda att fokus flyttas från gaming till Facebook hangouts -- vad säger ni nu?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av murklor:

Så han säger att dagens spelmotorer som är kapabla till 100K+ poly gubbar med hundratals variabler för att ändra ansiktsfeatures i 4K upplösta texturer inte räcker till, så vi måste använda sprite grafik från 1995.

Japp, för han talar om grafik producerad av MOBILTELEFONER.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

För att folk är surmuppar, pessimistiska och allmänt tråkiga människo

Nja. De har snarare en hälsosam skepsism till makten ett företag som facebook har och hur lite den makten är förankrad demokratiskt. Snarare sånt folk vi behöver mer av. Jag blir inte sur av en sån kommentar, snarare skönt att se att de finns folk som inte låter sig kuvas

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Alla ni som sa att Facebooks köp av Oculus inte kommer att betyda att fokus flyttas från gaming till Facebook hangouts -- vad säger ni nu?

Jag blev ärligt rädd nu att facebook kommer att använda Oculus endast till sina egna projekt och/eller ta ut sådana höga royalties för att använda tekniken att traditionella spelutvecklare inte kommer att ha möjlighet att utveckla spel för den. Varför investera sådana belopp i tekniken och sedan låta vem som helst använda den gratis?

Permalänk
Medlem

Värdar med hårdare koll på vad du gör än verkligheten, och följer du inte reglerna blir du mördad (bannad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Så mycket hat mot Facebook, trotts att de driver på utvecklingen för något som de flesta här vill ha. Varför måste folk leta efter varje negativ vinkel till det hela, och ignorera allt det positiva?

Har man inte "facebook vänner" som lägger till en brukar man istället för att acceptera läget gå mot strömmen. En naturlig reaktion för de flesta människor.
Finns naturligtvis de som verkligen inte bryr sig, men du skulle bli förvånad hur många som faller under kategori ett.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så Sword Art Online är snart en verklighet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Alla ni som sa att Facebooks köp av Oculus inte kommer att betyda att fokus flyttas från gaming till Facebook hangouts -- vad säger ni nu?

Jag säger fortfarande att första konsumentversionen kommer vara oförändrad.
Först och främst måste konceptet VR komma ut på marknaden och där kommer man givetvis inte sätta krokben för den enda stabila kundsegmentet. Det behövs ordentliga belägg och tydliga alternativa konsumentgrupper för att påstå något annat vid lansering av första versionen. Vilken konsumentgrupp kommer initialt att gå och köpa en sådan nördpryl som VR utöver gamers innan det slagit igenom?

Det denna artikel tar upp är en framtidsvision, inte en produktkategori. I dagsläget finns varken tekniken eller nätverket för att direk gå rakt på denna vision. Så detta kommer inte vara vad första versionen handlar om. Troligen inte version 2 heller som kommer några år senare.

Om vr slår igenom kommer vi ha konkurrenter med mogna produkter på marknaden inom några få år och tills dess räcker första konsumentversionen av occulus rift.

Men om det nu är så att VR slår igenom så får vi nog ta och räkna med visionärers närvaro i utvecklingen. Det är inge konstigt alls.

Så jag säger såhär. Sitt ner i båten. Antingen fungerar inte konceptet alls, och då är ingen skada skedd, eller så kommer det slå igenom och då kommer det finnas konkurrenter att välja om man inte är nöjd med den ena eller andra produkten.
Ett tredje alternativ är väl att VR endast kommer säljas i hemmen till just spelare för de flesta andra kanske inte är intresserade av att lägga flera tusen på datortillbehör och då har spelarna ändå fått sin teknikprodukt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den här virtuella verkligheten dom talar om tycker jag det låter fränt. Jag ser framför mig hur företag har face-to-face möten med folk uplacerade lite varstans, distanskurser med deltagare från hela världen mm. Den världen dom pratar om i artikeln kan mycket väl vara en grundläggande infrastruktur som sedan företag får köpa in sig i och utnyttja, nätdejting, sociala medier mm är alla på en och samma värld men i sitt egna utrymme. Då har facebook möjligheten att styra reklamen som alla företag som köper in sig använder, de får helt enkelt en del av all reklam på alla tjänster, det känns logiskt och skulle innebära massor med deg till dom men knappast påverka oss användare speciellt mycket eftersom den reklamen redan existerar, facebook får bara inte en del av den på dagens plattform.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Verkar som näsan blev blöt rätt fort.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Kommer ju aldrig fungera.

Permalänk
Medlem

Hmmm.... ingen som nämnt the Matrix innan?

Första utgåvan var ju inte perfekt.
Kanske börjar såhär...?
#FollowTheWhiteRabbit X-D

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Oculus som kunde ha blivit så bra.. Det ska ju vara för gamers!!! Inte för att kunna posta statusar på en 3D-vägg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar som en del tror att det skulle sluta fungera spela med sin Oculus Rift för att den samtidigt går att vara i denne MMO värld.
Är det så era datorer fungerar idag också, går bara spela på men inte vara på socialanätverk på nätet?
Ser själv ingen direkt nackdel med detta. Kan säker göra att kreti och pleti får upp ögonen för VR och Oculus Rift mer.
Men har samtidigt inget som helst personligt intresse i det hela, och tror även det gäller de flesta som just nu även är intresserade av VR.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Men är det inte så exakt idag, som du tycker?

Nej, Facebook vill nu istället för att bara utveckla utrustningen även utveckla ett MMO för utrustningen.
Jag tycker dom ska hålla sig till tekniken och utrustningen och låta andra göra MMO och sånt.

Permalänk
Medlem

Vuxenfilmer med stöd för occulus ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Vuxenfilmer med stöd för occulus ;D

Finns väl redan videospelare ute som funkar bra med Oculus? Eller tänker du dig i form av en 3D värld du kan promenera runt i och själv leka "kameraman"?

Det skulle vara ganska spännande med en 3D-värld-film, lite som ett spel man själv inte styr utan man hamnar verkligen mitt i filmen. Sagan om ringen skulle bli grymt mäktig med det konceptet dock skulle allt behöva vara 3D renderat.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Många klagar på facebooks reklam. Reklam är positivt för då slipper man betala eller slippa beta mycket. De som tycker att reklam är negativt kan sluta använda Google ( eller vilken sökmotor som helst), Youtube, sweclockers, tv förutom svt, taxi bussar och dessutom får ni sluta att titta på film eftersom att de ofta innehåller produktplaceringar. Adblock förstör även för de som som driver hemsidorna. Så ni som använder adblock på sweclocker kan ge fan i att gå in på den här sidan.

Nja, stämmer ju inte helt, de som tjänar mest är de som gör mest och bäst reklam, men de måste också höja priset för att betala för dyr reklam. Allt eftersom fler använder Adblock så måste de byta business model, dvs folk måste i allt större utsträckning börja betala för olika tjänster. Jag använder adblock på alla hemsidor för jag är emot det. Slutar jag köpa produkter för det? Nej, men jag handlar kanske på lite annorlunda sätt. Tur att du inte kan tvinga folk att inte använda AdBlock! Tur att jag fortfarande har rätt till egen vilja! Det är Sweclockers val att ha sidan gratis, men med ads, då får de också användare som mig som läser utan reklam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OZ någon?

Permalänk
Skrivet av martak:

Vuxenfilmer med stöd för occulus ;D

Klart att det kommer komma. Finns ju redan "spel" utvecklade för Rift med tillhörande "peripherals" så...

Permalänk
Medlem

Hur ska de lyckas få tag i 1 miljard användare för ett MMO? Jag blir förvånad om de kommer upp i ens 10% utav den summan om man räknar med regelbundna användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Klart att det kommer komma. Finns ju redan "spel" utvecklade för Rift med tillhörande "peripherals" så...

Det ska bli intressant att följa utvecklingen.

Det var som Facebook sa när den tog över OR. "Tänk att se en fotbollsmatch ifrån första parkett".

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engie:

Så Sword Art Online är snart en verklighet?

Hoppas det, Facebook e ju evil corp med så kan ju verkligen bli som SAO, as tufft ju xD

Permalänk
Medlem

Alla 12 åriga flickor jublar.

Permalänk
Medlem

SAO..ääh.. "The World" skulle vart lite mer spännande..

I verkligheten namn så tror jag det mest intressanta blir att följa debatten om lagstiftningen kring detta, speciellt när folk börjar sälja "personliga tjänster" virtuellt..^^

Visa signatur

When the Twilight Eye doth open, so too shall the path to me.
Discourse with me and against that power fight.
When the key that overturns all is possessed, everything shall unfold.

Permalänk

Filofisk fråga på detta:
Blir prostitution i den virtuela världen lagligt? Det är ju bara grafik trots allt.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag blev ärligt rädd nu att facebook kommer att använda Oculus endast till sina egna projekt och/eller ta ut sådana höga royalties för att använda tekniken att traditionella spelutvecklare inte kommer att ha möjlighet att utveckla spel för den. Varför investera sådana belopp i tekniken och sedan låta vem som helst använda den gratis?

För att ju fler som använder tekniken destu närmre kommer den till ett genombrott där alla vill ha den?

Hur tror du det kommer gå för dem att sälja 1 miljard enheter Oculus rift om allt du kan göra med den är fjolla runt i deras egna lekstuga?

Google säljer knappast 1 miljard Android telefoner genom att förbjuda folk att använda facebook med dem och tvinga folk att använda deras egna google+ istället...

Skrivet av Bananas2thebeat:

Alla ni som sa att Facebooks köp av Oculus inte kommer att betyda att fokus flyttas från gaming till Facebook hangouts -- vad säger ni nu?

Det är väl jävligt uppenbart att MMO med 1 miljard användare knappast är något som kommer ut imorgon, utan en del av Facebooks och Oculus 10+ års vision för hur man i framtiden kan använda VR. Alltså inget som öht påverkar utveckling av övriga spel för OR då OR troligtvis inte kan slå igenom lika mycket och lika stort utan PC spel som plattform först.

Jag ser inte hur detta förändrar vad de gått ut med tidigare öht.

En Oculus som är totalt badass för spel är även en Oculus som inte gör dig simulatorsjuk och samtidigt en Oculus som är badass för övriga VR tillämpningar. Att påstå att "fokus" för hårdvaru utvecklingen av en "skärm" kan flyttas beroende på vad som skall visas på skärmen är lika befängt som att påstå att Samsung har övergett Gamers för deras skärmar även råkar fungera bra att surfa på facebook med!