Permalänk
Medlem

Fast IP hos isp.

Hej,
Någon som vet något om i fall någon av dessa levererar fast ip i telia öppenfiber ?

Alltele
Bhanhof
Bredband2
Net at once
T3 (teracom?)
Telia
Tyfon
Universal Telecom

Permalänk
Medlem

De flesta borde väl göra det, problemet är ju att det kostar extra. Bahnhof och bredband2 vet jag gör det iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade Alltele tills vi flyttade till nytt, och de sa att de skulle vara dynamiskt ip men jag hade samma ip i 1½ år.. Det enda jag saknar hos Bahnhof som jag har nu..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

kostnad är inte problemet att de har tjänsten i det nätet är viktigast.

Permalänk

Det lättaste är nog att ringa eller maila och fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Hej,
Någon som vet något om i fall någon av dessa levererar fast ip i telia öppenfiber ?

Alltele
Bhanhof
Bredband2
Net at once
T3 (teracom?)
Telia
Tyfon
Universal Telecom

Telia's Öppen Fiber® mot HSB Bo-Lina i Malmö hade fast IP-adress som tillval från 2005-2012. De slopade produkten maj 2012. Jag hade den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Worst case kan du ju alltid köpa en tunnel med fast IP.
Ex från http://prq.se/?p=tunnel

Permalänk
Medlem

Antar att en dynamisk IP updater inte är aktuellt?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Worst case kan du ju alltid köpa en tunnel med fast IP.
Ex från http://prq.se/?p=tunnel

600 kr/mån när fast IP hos BBB kostar 20 kr/mån (iaf när jag hade dem tills för ett halvår sedan).
Fast, har man inget annat val så.

Permalänk
Medlem

har börjat fråga......

har börjat fråga isp:arna om de kan leverera fast (statisk, publik) ip tillsammans med bredband via Telia Öppen Fiber och vad kostnaden är......

Bahnhof = NEJ
T3 = NEJ
Telia = avvaktar besked
Universal Telecom = avvaktar besked
Alltele = avvaktar besked
NetatOnce = avvaktar besked
Bredband2 = avvaktar besked
Tyfon = avvaktar besked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmannen:

har börjat fråga isp:arna om de kan leverera fast (statisk, publik) ip tillsammans med bredband via Telia Öppen Fiber och vad kostnaden är......

Bahnhof = NEJ
T3 = NEJ
Telia = avvaktar besked
Universal Telecom = avvaktar besked
Alltele = avvaktar besked
NetatOnce = avvaktar besked
Bredband2 = avvaktar besked
Tyfon = avvaktar besked

Kan redan informera dig om att ingen utav dessa kör fast ip i Telia näten. Ända sättet att de kommer att göra en reservation i DHCP serven är om du köper ett företags abnomang med ett SLA

Permalänk
Medlem

tyvärr inte förvånad.....

Tack, smartsim! Jag är tyvärr inte förvånad. Fick just svar av Telia att de endast tillhandahåller dynamisk ip....

Permalänk
Rekordmedlem

Garanterat fast ip brukar man bara få med företagsabb, sedan att den dynamiskt tilldelade ipn kan vara densamma under många år är en annan sak, de flesta operatörer ger dig hursomhelst en dynamisk ip officiellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om inte dessa leverantörer erbjuder en fast statisk IP torde väl ändå ändamålet bli densamma om du tar en ISP som enbart bjuder en IP? (dynamisk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slabb^:

Även om inte dessa leverantörer erbjuder en fast statisk IP torde väl ändå ändamålet bli densamma om du tar en ISP som enbart bjuder en IP? (dynamisk)

Om det verkligen är en dynamisk ip som byts relativt ofta så är det svårt att bedriva serververksamhet, men å andra sidan så är publika servrar ofta inte tillåtna via privatabbonemang heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Borde det inte fungera lika bra att köra en DNS Updater av något slag?
Jag har i min routers inställningar satt en DNS som auto-uppdaterar min DNS om jag får en ny pubilk IP. Finns nog inget enklare sätt att lösa det på..

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Det lättaste är nog att ringa eller maila och fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag inte på. Isånnafall hade han förmodligen gjort det. Men det är enklare o bara skriva sin fråga på nätet så svarar folk på den automatiskt ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Borde det inte fungera lika bra att köra en DNS Updater av något slag?
Jag har i min routers inställningar satt en DNS som auto-uppdaterar min DNS om jag får en ny pubilk IP. Finns nog inget enklare sätt att lösa det på..

Jag har kört med DNS updater, DeeEnEs, funkat klockrent i över 4 år. Har bredbandsbolaget som ISP.
Varför betala (vilket du kommer att få göra om du vill ha fast IP) när man kan få det gratis, helt utan problem?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag har kört med DNS updater, DeeEnEs, funkat klockrent i över 4 år. Har bredbandsbolaget som ISP.
Varför betala (vilket du kommer att få göra om du vill ha fast IP) när man kan få det gratis, helt utan problem?

En fast publik ip är inte riktigt detsamma som att ha nån gratis dnspekare via nått domännamn, många gånger kan de lösa en snarlik uppgift, men inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får nog tyvärr packa väskan och flytta in i ett Ownit-hus om du vill ha en fast IP-adress som privatperson idag.

"Tyvärr" är egentligen fel uttryckt då det inte finns något bättre bredband i Sverige idag, för att inte säga världen.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som vet vem som kan erbjuda fast publik ip idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som vet vem som kan erbjuda fast publik ip idag ?

Kort svar: I princip ingen operatör på konsument linor.

Längre svar: Antar att du frågar för att du ska hosta server?

Alternativen är då:

1. Om dem tjänsterna du kör kan pekas mot DNS så kan ställa in så låg TTL du kan och köra dynamisk DNS uppdatering av pekningarna, och då få en väldigt kort nedtid. (Fel sätt egentligen, men billigaste för en hemmaanvändare.)

Rätt sätt:
2.1 Antingen hyra en VPS hos en server leverantör, och köra dina tjänster på den. Eller bara använda den som "relay" så du pekar dina tjänster mot VPS:ens ip och den skickar den vidare internt till din server hemma, förslagsvis via VPN uppkoppling. Din server hemma kopplar du då upp mot din VPS server som kör en VPN server, och då går ut via nätet i serverhallen.

Alternativ 2.2 är att du hyr plats för colocation i en serverhall och sätter in din server där (kräver oftast rackserver) men det är då 4-5 gånger dyrare än att hyra en VPS och tunnla trafiken igenom hem till dig.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som vet vem som kan erbjuda fast publik ip idag ?

Ownit (nu ägda av Telenor) gör det.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som vet vem som kan erbjuda fast publik ip idag ?

Bredbandsbolaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoxOne:

Ownit (nu ägda av Telenor) gör det.

Skrivet av trollhattan:

Bredbandsbolaget

Varken Ownit eller Bredbandsbolag (samma bolag, bara olika varumärken) finns i Telia Öppen Fiber så dem är egentligen inte relevanta då tråden handlar om Telia Öppen Fiber.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Ownit (nu ägda av Telenor) gör det.

Helt korrekt. Har fast ip från ownit. 100/100 för 99 spänn i månaden.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om en mycket speciell server och den är stor, 125m hög och behöver fritt utrymme på över 60m i sidled så den är inte så flyttbar såvida det inte finns en enormt stor serverhall där det blåser mycket för det är för övervakning av ett vindkraftverk.
Det verkar vara rätt dyrt att få fast ip på annat sätt än via mobilt bredband och Ownit är förmodlingen inte ett alternativ på platsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men varför funkar inte dyndns eller liknande i det här fallet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frostfield:

Men varför funkar inte dyndns eller liknande i det här fallet?

Jag vet inte det ännu, det kan ju kanske fungera med en domän också men jag vet inte mer just nu än att systemet behöver ett fast ipnummer och att det klarar sig med 2Mbps länk.
Funkar det med en domän så är det ju lite enklare att peka den mot rätt ip och det kan ju tom många routrar hantera, det verkar bara som det går att beställa fast ip till mobilabb idag om det inte ska kosta +1000k/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om en mycket speciell server och den är stor, 125m hög och behöver fritt utrymme på över 60m i sidled så den är inte så flyttbar såvida det inte finns en enormt stor serverhall där det blåser mycket för det är för övervakning av ett vindkraftverk.
Det verkar vara rätt dyrt att få fast ip på annat sätt än via mobilt bredband och Ownit är förmodlingen inte ett alternativ på platsen.

Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte det ännu, det kan ju kanske fungera med en domän också men jag vet inte mer just nu än att systemet behöver ett fast ipnummer och att det klarar sig med 2Mbps länk.
Funkar det med en domän så är det ju lite enklare att peka den mot rätt ip och det kan ju tom många routrar hantera, det verkar bara som det går att beställa fast ip till mobilabb idag om det inte ska kosta +1000k/månad.

På så sätt.

Drivs vindkraftverket av ett företag/ förening?

Kommer styrsystemet skicka/hämta data ständigt så det är många GB/månad vi pratar om eller är det bara att den skickar mindre saker över nätet?

Kräver det 2/2 Mbit eller är det bara åt ena hållet?

Jag skulle då inte köra ett sådant system på en publik IP adress, utan då helst via en VPN tunnel från vindkraftverket till centralen och sköta kommunikationen internt inom deras nätverk över VPN tunneln.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||