Flera trådlösa tangentbord av samma typ kommer att lira?

Permalänk

Flera trådlösa tangentbord av samma typ kommer att lira?

Dagens ilandsproblem:

Jag vill ha en NUC i vardagsrummet med ett Logitech K830 trådlöst tangentbord.

4 meter därifrån har jag sovrummet där jag funderar starkt på samma setup.

Kommer det att bli ett problem att ha två trådlösa tangentbord så pass nära varandra?

Logiken säger nej eftersom det bör bli olika kanaler men jag har löst några gamla trådar där folk avråder. Dock inte läst om någon som verkligen testat.

Vad säger samlade eliten på swec?

Permalänk

vad jag vet brukar de bara ha en kanal och har man flera av samma tangentbord

t.ex både jag och brorsan har varsitt
http://www.inet.se/produkt/6606225/logitech-k400-wireless-tou...

och gjorde tabben att ta med dem på lan och kunde styra varandras datorer då de gick på samma kanal. kan dock vara så att de dyrare använder sig av flera kanaler men alldrig hört om att det skulle vara så.

Off topic.

diggar att inet har ett k400 bland bilderna för k830...

Dold text
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jag vet brukar de bara ha en kanal och har man flera av samma tangentbord

Jag tror du har fel.
Man trycker ju på (vanligtvis) en röd liten knapp för att para tangentbord med sändare och om det bara fanns en kanal så borde parningsfunktionen vara överflödig?

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Jag tror du har fel.
Man trycker ju på (vanligtvis) en röd liten knapp för att para tangentbord med sändare och om det bara fanns en kanal så borde parningsfunktionen vara överflödig?

som jag sa tidigare inte alla tangentbord som har fler än 1 kanal.

t.ex k400 som jag länkade ovan har ingen knapp för att synca ihop med en mottagare inte häller det ja köpte för 200:- på netto.

dock aldrig ägt ett trådlöst tangentbord över 400:- typ så möjligt att de finns på de lite dyrare.

finns det en synk knapp så borde det ju finnas flera kanaler

annars finns det ju tangentbord med blåtand och då är det ju oftast kodad komunikation dessutom så ingen med en usbmottagare som tar från samma kanal/kanaler kan snylta info utan din vetskap genom att information en du skriver skickas till bägge stickorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så har många en Sync-knapp för att para ihop tangentbordet med sändaren, men t.ex. min Microsoft Wireless mouse 5000 har ingen Sync-knapp, utan om jag kommer ihåg rätt så är musen och mottagaren parad redan från fabrik.

Sändaren och mottagaren behöver ju inte nödvändigtvis välja olika frekvenser ("kanaler"), utan det kan ju räcka att de sänder på samma frekvens men på annat sätt filtrerar ut signaler som kommer från en sändare som inte är ihopparad. T.ex. med en mus så kan det uppstå problem på nåt LAN (har själv varit med om det) om två sändare sänder på samma frekvens, men skulle tänka mig att problemet är mindre med ett tangentbord eftersom sannolikheten att man ska trycka på en knapp samtidigt på båda tangentborden är mindre än att man rör två möss samtidigt.

Permalänk

Ok, verkar som att jag får kolla med tillverkaren. Hoppas de kan ge oss ett korrekt svar.
Logiken säger att det bör vara lugnt men er erfarenhet och min känsla säger att det kommer knasa.

Permalänk
Medlem

bluetooth funkar som du kan knyta ihop med datorn
men inte andra trådlösa om dom ligget på samma mhz.

Visa signatur