Hjälp med rengöring av tangentbord/brytare (spillt gintonic)

Permalänk
Medlem

Hjälp med rengöring av tangentbord/brytare (spillt gintonic)

En kompis spillde en gintonic på mitt super duper tangentbord.
Har köpt ett nytt efter lite försök med elektronik spray. Men det nya är inte alls som Mitt!
Hur gör man rent brytare på bästa sätt?

Efter rengöring med elektro-spray så känns det bra i 5 min. Efter 20 min utan att röra dom sitter dom fast igen.

Hjäälp

Förtydligat rubrik
Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Observera att en bra rubrik ger bättre svar och ett mindre rörigt forum. Det går bra att ändra rubriken i efterhand.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har hört att isopropanol ska vara bra för detta ändamål, köpte sånt själv då jag har samma problem själv med ett tangentbord, men har inte blivit av att använda det än så kan inte ge några mer exakta instruktioner på hur du ska gå tillväga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HampZZ:

En kompis spillde en gintonic på mitt super duper tangentbord.
Har köpt ett nytt efter lite försök med elektronik spray. Men det nya är inte alls som Mitt!
Hur gör man rent brytare på bästa sätt?

Efter rengöring med elektro-spray så känns det bra i 5 min. Efter 20 min utan att röra dom sitter dom fast igen.

Hjäälp

Hej, det är sådant som händer xD
Men det går att fixa med lite tålamod och pill.

1. Vad är det för brytare, mx-cherry?
2. Köp isopropanol, ta bort alla keycaps på tangentbordet, ta en tops eller liknande och tryck ner topsen med isopropanol på brytaren.
Tryck upp och ned brytaren 20-30ggr så isopopanolen kommer ner i brytarna.
3. Upprepa detta på alla brytare, låt torka (eller om du har tryckluft på spray) sen är det bara att njuta av en perfekt känsla i varje nedtryckning igen.
Lycka till!

/eXistenZ

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem

Schysst ska testa. Inte alla tangenter som tur är ja det är mx cherry red.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd

Om du inte fixar det köper jag tangentbordet av dig.

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem

sökte lite igår och hittade lite mer info, (bor i norge) och kondensfjerner skal funka lika bra då det inehåller isopropanol.
har kört på med topps.torkat av och gjort rent med luftrtryck. verkar funka bra hitills iaf. ska vänta en stund o se om dom fastnar igen.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Berätta gärna sen hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Berätta gärna sen hur det gick

Det funkar kanon, nästan bättre!
Tack som f för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Men dock så sitter ja nu med ett cm storm tk stealth cherry brown.

Ändå för litet för mig. Älskar mitt Corsair Vangeance k90

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Man ska inte använda alkoholbaserade rengöringsprodukter, dvs Isopropanol med mera då plasten kan ta skada vilket resulterar att smuts fastnar ännu bättre än innan.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Man ska inte använda alkoholbaserade rengöringsprodukter, dvs Isopropanol med mera då plasten kan ta skada vilket resulterar att smuts fastnar ännu bättre än innan.

Nähä, rekommenderar du något annat?

Permalänk
Medlem

Har gått 3 dar sedan jag använde tangentbordet och nu sitter dom lite smått igen. Har haft på mer nu och kört på mer med topps. Hoppas det funkar men välkomnar fler förslag.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop