Permalänk
Medlem

Fläkten på högvarv - dator ej varm

Hej!
Det är så att jag har en bärbar dator ASUS UX32V Notebook PC, datorn är ganska ny 1,5 år, och nyligen fick jag ett moderkort utbytt.
Det är så att oftast går fläkten på högvarv rejält och låter högt, trots att datorn inte är särskilt varm och nystartad (men även efter att den har varit igång hela dagen).
Jag skulle gärna vilja få lite hjälp med att hitta vad som kan vara fel i detta, jag vill inte öppna datorn då jag inte har någon kunskap om så jag är mer intresserad om man kan använda sig av något program för att få information om hur det står till där inuti. Tempen på fläkten samt om kylningen fungerar som den ska? Och annat viktigt kanske (är nybörjare)?

Fläkten brukar variera sig, t.ex ibland låter den väldigt länge, ibland i korta stunder men regelbundet. Jag har även upptäckt att först kan den ena fläkten dra igång på höger sidan sen stängs den av och då börjar vänstersidan tjuta. Men jag har inte hittat något mönster, t.ex att dne börjar dra igång när jag gör något speciellt. Utan det är väldigt olika.

Aktivitetshanteraren (om det är aktuellt):
CPU 3%
Minne 3.0/3.9 GB (77%), (datorn har mkt onödiga asus-program, men inget jag vill ta bort heller)
Disk 0 (4%)
Disk 1 (0%)

//Tack på förhand:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Hej!
Det är så att jag har en bärbar dator ASUS UX32V Notebook PC, datorn är ganska ny 1,5 år, och nyligen fick jag ett moderkort utbytt.
Det är så att oftast går fläkten på högvarv rejält och låter högt, trots att datorn inte är särskilt varm och nystartad (men även efter att den har varit igång hela dagen).
Jag skulle gärna vilja få lite hjälp med att hitta vad som kan vara fel i detta, jag vill inte öppna datorn då jag inte har någon kunskap om så jag är mer intresserad om man kan använda sig av något program för att få information om hur det står till där inuti. Tempen på fläkten samt om kylningen fungerar som den ska? Och annat viktigt kanske (är nybörjare)?

Fläkten brukar variera sig, t.ex ibland låter den väldigt länge, ibland i korta stunder men regelbundet. Jag har även upptäckt att först kan den ena fläkten dra igång på höger sidan sen stängs den av och då börjar vänstersidan tjuta. Men jag har inte hittat något mönster, t.ex att dne börjar dra igång när jag gör något speciellt. Utan det är väldigt olika.

Aktivitetshanteraren (om det är aktuellt):
CPU 3%
Minne 3.0/3.9 GB (77%), (datorn har mkt onödiga asus-program, men inget jag vill ta bort heller)
Disk 0 (4%)
Disk 1 (0%)

//Tack på förhand:)

Kommer du åt bios i datorn? Isf kan du kanske fixa det där.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Inaktiv

Provat att uppdatera BIOS till senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Kommer du åt bios i datorn? Isf kan du kanske fixa det där.

Skrivet av anon81912:

Provat att uppdatera BIOS till senaste?

Vad menas med bios?

Permalänk
Medlem

Okej läste lite snabbt om detta, men ska jag vända mig till asus då för att få anvisningar om hur jag ska uppdatera detta?

Kan bios strula pga byte av moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Okej läste lite snabbt om detta, men ska jag vända mig till asus då för att få anvisningar om hur jag ska uppdatera detta?

Kan bios strula pga byte av moderkortet?

Bios kan absolut strula pga moderkorts byte. Kontakta support är nog det smidigaste.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Bios kan absolut strula pga moderkorts byte. Kontakta support är nog det smidigaste.

Okej tack vad snällt för era svar! Då ska jag ringa supporten i morgon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sofha:

Okej tack vad snällt för era svar! Då ska jag ringa supporten i morgon!

Här hittar du nytt BIOS du kan ladda hem och installera, med instruktioner och allt http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_UX32VD/...

Permalänk
Medlem

Okej jag ringde supporten och de hjälpte mig att uppdatera BIOS, men det visade sig att min dator redan hade den senaste BIOS uppdateringen. Men jag blev tipsad om att ladda ner programmet Real Temp för att hålla koll på temperaturen i kanske 2 dagar osv...

Permalänk
Medlem

Så det jag kan se nu är att datorn var tyst och fungerade fint då pendlade temperaturen från 48-57 samt 48-51 och ibland gick upp mot 63 grader. Minimum var på 46 och max låg på 58.

Sen började datorn tjuta och då var temperaturen på 45-49 grader på båda. Min var på 44 resp 43 och max var på 63 på båda.

Permalänk
Medlem

Datorn är knäpptyst och då ligger temperaturen på 48-49 på båda fläktarna.

Logik?

Permalänk
Medlem

jag vill minnas att UX32VD (jag utgår från att du missade D:et i din original post) har en rätt så aggresiv fläktkurva.
som workaround kör jag med notebook fan control på min UX32VD vilket håller den knäpptyst under vanligt användande det är bara att ställa in rättprofil i programmet så funkar det fin fint.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag vill minnas att UX32VD (jag utgår från att du missade D:et i din original post) har en rätt så aggresiv fläktkurva.
som workaround kör jag med notebook fan control på min UX32VD vilket håller den knäpptyst under vanligt användande det är bara att ställa in rättprofil i programmet så funkar det fin fint.

Kollar jag på baksidan av datorn så står det " Model: UX32V Notebook PC", men D:et kanske står för något speciellt? Men är det dåligt för datorn att man begränsar fläktarna på det sättet?

Permalänk
Medlem

*Men det stämmer, i annonsen från mediamarkt står det ASUS Zenbook UX32VD-R4002H

Permalänk
Permalänk
Medlem

ja det är det programmet den ändrar fläktkurvan bara så att den spinner i lägre hastigheter när datorn är kallare när datorn blir varm så spinner den upp fläktarna igen
vid vanligt surfande ådtminstone på min går den inte över 48grader med programmet i auto läge så ställer den fläkten på 0% vid den tempen men börjar man spela på den så går ju naturligtvis fläktarna upp i högre varv igen

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

ja det är det programmet den ändrar fläktkurvan bara så att den spinner i lägre hastigheter när datorn är kallare när datorn blir varm så spinner den upp fläktarna igen
vid vanligt surfande ådtminstone på min går den inte över 48grader med programmet i auto läge så ställer den fläkten på 0% vid den tempen men börjar man spela på den så går ju naturligtvis fläktarna upp i högre varv igen

Okej tack för tipset då ska jag ladda ner det och se om det hjälper!
Men vad menas med fläktkurva? Eller varför går den igång så pass mkt trots att datorn inte är så varm? För nu när jag har kollat lite på temperaturen så ligger den ca vid 50 grader (+ -) både när fläkten är igång samt ej igång.
Varför förstår datorn inte själv att den ska sänka sin fläkthastighet när datorn är kall?

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag laddat ner programmet och det ser ut som följande:
I bockad - Fan control service enabled
CPU temperature: -2147483648 Celsius

Fan #1
Target fan speed: 0.0% (Auto)
Current fan speed: 0.0%

____________________________________
Men det finns bara en fläkt i programmet, borde jag inte se fler? För Jag har ju minst två i datorn.
Ska jag i bocka något i den rutan som kommer upp om man klickar på inställnings-bulten (blomman)?

Permalänk
Medlem

Är det något jag ska ändra i inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Är det något jag ska ändra i inställningarna?

du måste även ställa in profilen till rätt laptop alltså asus ux32vd om den inte finns med i programmet så finns den att ladda ner från hans hemsida

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Jo jag hittade den rätta modellen men jag blir lite fundersam varför det står Target fan speed: 0.0% (Auto)
Current fan speed: 0.0%, just 0% samt att det bara finns en fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Jo jag hittade den rätta modellen men jag blir lite fundersam varför det står Target fan speed: 0.0% (Auto)
Current fan speed: 0.0%, just 0% samt att det bara finns en fläkt

okej den ställer in fläktfarten beroende på värmen är datorn under 50grader så stänger den av fläktarna helt (därav "Target fan speed: 0.0%") för den behövs inte på den värme nivån
anledningen att du bara ser en fläkt är nog mest enkelhet från skaparen av programmet eftersom den har stöd för många datorer och det troligen var enklare att bara visa en fläkt istället för att ha dynamisk mängd fläktar beroende på vilken modell det är.
om du börjar stressa datorn genom att använda tunga program eller spela spel på den kommer du märka att "Target fan speed" kommer att öka och att fläktarna börjar spinna upp

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

du måste även ställa in profilen till rätt laptop alltså asus ux32vd om den inte finns med i programmet så finns den att ladda ner från hans hemsida

Skrivet av INCSlayer:

okej den ställer in fläktfarten beroende på värmen är datorn under 50grader så stänger den av fläktarna helt (därav "Target fan speed: 0.0%") för den behövs inte på den värme nivån
anledningen att du bara ser en fläkt är nog mest enkelhet från skaparen av programmet eftersom den har stöd för många datorer och det troligen var enklare att bara visa en fläkt istället för att ha dynamisk mängd fläktar beroende på vilken modell det är.
om du börjar stressa datorn genom att använda tunga program eller spela spel på den kommer du märka att "Target fan speed" kommer att öka och att fläktarna börjar spinna upp

Okej tack för hjälpen, jag ska kolla nu hur det går med datorn och så Hoppas på det bästa!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag vill minnas att UX32VD (jag utgår från att du missade D:et i din original post) har en rätt så aggresiv fläktkurva.
som workaround kör jag med notebook fan control på min UX32VD vilket håller den knäpptyst under vanligt användande det är bara att ställa in rättprofil i programmet så funkar det fin fint.

Jag måste bara säga att programmet "Notebook Fan Control" blev räddningen, ingen mer irriterande fläkt som tjuter - så skönt! Så stort tack för tipset