Nintendo gör förlustkvartal – PS4 förbi Wii U

Permalänk
Inaktiv

Av de tre konsollerna i åttonde generationen så fortsätter Wii U vara den enda som faktiskt har något spelutbud att tala om idag.

Även om det är lite väl mycket plattformstitlar som dykt upp så gillar jag min Wii U och dess spelutbud. Inte bestämt mig för om det blir Mario Kart 8 eller Watch Dogs i slutet av månaden. Eller båda för den delen.

Permalänk
Datavetare

Kommer utan tvekan köpa Mario Kart, men måste sälla mig till skaran av WiiU ägare här på SweC som är mindre nöjd med denna konsol då den efter Super Mario World mest samlat damm. Överhuvudtaget så WiiU har definitivt används mindre än Wii som i sin tur användes mindre än GameCube:en.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mjo Faktum är att ICA säljer det för för 1999kr just nu.
Angående PS4ans gamla pris så undrar jag om det någonsin kommer gå ned dit igen när Sony väl kommit ikapp med produktionen.

Då får jag tacka så mycket för tipset!

Jag har länge varit lite sugen på en Wii U, men hela tiden tyckt att den varit lite smådyr. Så jag har tänkt "kanske senare".
Men nu har jag lagt en beställning på en Wii U hos ICA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Är det bara jag som är lite trög idag eller är det nåt fel med matten här?

"Det går bättre för den bärbara spelkonsolen 3DS, som under samma kvartal såldes i 590 000 exemplar för en totalförsäljning på 43,3 miljoner. I siffran ingår även 3DS XL och 2DS, som sålts i 15,6 respektive 2,2 miljoner enheter.

Trots dystra siffror ser Nintendo ljust på det kommande räkenskapsåret. Bolagets vd, Satoru Iwata, förutspår en vinst på 40 miljarder yen (394 miljoner dollar) med 3,6 miljoner sålda Wii U och 12 miljoner 3DS."

590 000 under ett kvartal, men Nintendo räknar med 12 miljoner sålda under året?

Det är nog snarare så att swec har misstolkat rapporten. Nintendo 3DS har funnits i lite mer än 3 år (sedan feb 2011) och har sålts i 43,3 miljoner exemplar. Enligt rapporten så sålde Nintendo 12,24 miljoner 3DS mellan april 2013 och mars 2014.
Det är en årsrapport swec länkar till och jag (har bara skummat) kan inte se någonting som redovisar antalet sålda enheter det nämnda kvartalet.

EDIT: Uppgifterna var visst korrekta.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Även jag är nöjd med min Wii U, har och har haft väldigt kul med flera olika spel. Ser fram emot Mario Kart 8, lurar för fullt på vilken typ av handkontroll som kan göra sig bäst.

Jag anser dock att man bör köpa konsolen för att lira Nintendo-titlar och andra exklusiva serier, inte för att satsa på material för multiplattform från tredje part. Där har både Playstation och Xbox enligt mig ett starkare utbud, både i förra och nuvarande generation.

Skall vi testa Metro Last Light på den?:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Min Wii U har mest samlat damm sen jag köpte den i julas.
(Enbart intresserad av exklusiva titlar som t.ex. Mario/Zelda/Smash/Cart, etc.)

Att Pad:en är så "intvingad" i spelandet gör att jag inte orkar spela singelplayer (60" TV, men spenderar 90% av speltiden med att titta på plattan), så det blir mest spel när vi är flera stycken, och med flera stycken menar jag 3-5 st, då det är lika drygt att spela när man är två: en måste ha paden och en spelar "normalt", vilket gör att man (imo) knappt spelar tillsammans; den ena personen är bara en "dörröppnare" med näsan i plattan åt den andre som faktiskt kan titta på TV:n...
(Gäller spelen Rayman Legends och Mario 3D World, det är inte lika illa i Mario U.)

Mitt Wii användes betydligt mer månaderna efter inköp kan jag säga.
Tack och lov så är Wii U bakåtkompatibelt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då får jag tacka så mycket för tipset!

Jag har länge varit lite sugen på en Wii U, men hela tiden tyckt att den varit lite smådyr. Så jag har tänkt "kanske senare".
Men nu har jag lagt en beställning på en Wii U hos ICA.

Grattis! Tur att du fick tag på ett ex

Skrivet av Minsc S2:

Att Pad:en är så "intvingad" i spelandet gör att jag inte orkar spela singelplayer (60" TV, men spenderar 90% av speltiden med att titta på plattan), så det blir mest spel när vi är flera stycken, och med flera stycken menar jag 3-5 st, då det är lika drygt att spela när man är två: en måste ha paden och en spelar "normalt", vilket gör att man (imo) knappt spelar tillsammans; den ena personen är bara en "dörröppnare" med näsan i plattan åt den andre som faktiskt kan titta på TV:n...
(Gäller spelen Rayman Legends och Mario 3D World, det är inte lika illa i Mario U.)

Kan man inte köra 3D World 2 player med GamePad + ProController?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Kan man inte köra 3D World 2 player med GamePad + ProController?

Det fungerar alldeles utmärkt att spela så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det fungerar alldeles utmärkt att spela så.

Puh, tack gode gud för det. Märkte igår när jag och en polare skulle köra NSMBU att man inte kunde köra med GamePad och Pro utan fick köra Pro och Remote där GamePad är någon boostfunktion. Som tur var hade han en Remote liggandes så det löste sig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan man inte köra 3D World 2 player med GamePad + ProController?

Jovisst, men jag vill inte sitta med pad:en hela tiden, därför jag inte riktigt gillar det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har ägt Wii U i bara en månad och trots att jag har PS3, dator + en massa andra spelkonsoller så har jag spelat mer på Wii U än vad jag spelat på allt annat under minst ett år tillbaka (då ska man också tänka på att jag har mängder med bra spel till PS3 etc).

Men jag saknar Mario Kart, Mario, Zelda, Metroid och Mario's Party till Wii U. Sen ser jag gärna att Nintendo släpper sk HD-remake's av gamla klassiker. Eller varför kan inte Konami se chansen att tjäna storkovan, genom att slänga ihop en HD-remake's av tex Probotector/Castlevania-serien.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Mario Kart 8 som satan, ser ut att bli riiiiiiiiktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jovisst, men jag vill inte sitta med pad:en hela tiden, därför jag inte riktigt gillar det.

Blir lite svettigt om tassarna, det kan jag hålla med om.

Samtidigt är Pro controllers inte billiga, jobbigt läge om man vill köra 4 pers.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Puh, tack gode gud för det. Märkte igår när jag och en polare skulle köra NSMBU att man inte kunde köra med GamePad och Pro utan fick köra Pro och Remote där GamePad är någon boostfunktion. Som tur var hade han en Remote liggandes så det löste sig

Donkey Kong Country: Tropical Freeze hör till undantagen från Nintendo där. Gamepad används som en vanlig kontroll ihop med TV'n men som bildskärm och kontroller utan TV.

Överlag tycker jag tvåskärmskonceptet fungerat rätt bra sedan Nintendo DS. Alla spel fungerar kanske inte perfekt med det men som Zelda: Wind Waker HD där man har både kartor och prylar på gamepad och slipper hantera det på samma skärm är något iallafall jag uppskattar. Att kunna spela spelet samtidigt som jag väljer vad för prylar jag vill använda i spelet utan att behöva pausa är rätt trevligt.

Skrivet av Mocka:

Samtidigt är Pro controllers inte billiga, jobbigt läge om man vill köra 4 pers.

Det går ju ofta att använda Wii mote+nunchucks med, och ibland även Wii mote + Classic/Classic Pro controllern från Wii med.

De andra konsollernas kontroller är ju inte direkt gratis samtidigt. Dessutom fungerar väl inte Dual Shock 3 eller Xbox 360 kontrollern med respektive ny konsoll där heller antar jag.

Permalänk
Medlem

Det går inte att köra med 2 st WiiU gamepads på samma system, det är ju helt absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Det går inte att köra med 2 st WiiU gamepads på samma system, det är ju helt absurt.

Konsollen är nog för svag för att orka med det. Dessutom skulle det bli svindyrt att köpa en extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Donkey Kong Country: Tropical Freeze hör till undantagen från Nintendo där. Gamepad används som en vanlig kontroll ihop med TV'n men som bildskärm och kontroller utan TV.

Det där förstod jag inte riktigt :s

Skrivet av anon5930:

Överlag tycker jag tvåskärmskonceptet fungerat rätt bra sedan Nintendo DS. Alla spel fungerar kanske inte perfekt med det men som Zelda: Wind Waker HD där man har både kartor och prylar på gamepad och slipper hantera det på samma skärm är något iallafall jag uppskattar. Att kunna spela spelet samtidigt som jag väljer vad för prylar jag vill använda i spelet utan att behöva pausa är rätt trevligt.

Mja, det har jag inte fått chans att testa än faktiskt. Funderade på att skaffa Batman : Arkham City eftersom det är så billigt och där skall det finnas vissa funkioner man kör med Gamepad. Sen är ZombiU billigt också men tydligen var spelet rätt kasst om jag fattade det rätt.

Skrivet av anon5930:

Det går ju ofta att använda Wii mote+nunchucks med, och ibland även Wii mote + Classic/Classic Pro controllern från Wii med.

De andra konsollernas kontroller är ju inte direkt gratis samtidigt. Dessutom fungerar väl inte Dual Shock 3 eller Xbox 360 kontrollern med respektive ny konsoll där heller antar jag.

Förvisso men jag är van vid just X360 kontrollerna till PC för 249kr eller vad de kostar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Konsollen är nog för svag för att orka med det. Dessutom skulle det bli svindyrt att köpa en extra.

Det skulle definitivt bli jobbigt att hantera tre skärmar men frågan är hur dyr själva kontrollen egentligen skulle vara. Under tusenlappen borde nog inte vara helt omöjligt.

Skrivet av Mocka:

Det där förstod jag inte riktigt :s

Gamepaden har skärmen släckt vid spel vid TV'n. Kontrollen fungerar för spelet som en vanlig kontroll utan bildfunktionalitet. När du spelar utan TV så växlar du över spelet till Gamepad-läge och då skickas bilden till spelkontrollen istället.

Citat:

Mja, det har jag inte fått chans att testa än faktiskt. Funderade på att skaffa Batman : Arkham City eftersom det är så billigt och där skall det finnas vissa funkioner man kör med Gamepad. Sen är ZombiU billigt också men tydligen var spelet rätt kasst om jag fattade det rätt.

ZombiU skulle de flesta nog räkna som ett bra spel. Den har sina brister likt alla andra spel men det den gör gör den faktiskt bra. Brukar dessutom vara billig, även som digital utgåva när Ubisoft har kampanj i eShop.

Citat:

Förvisso men jag är van vid just X360 kontrollerna till PC för 249kr eller vad de kostar

De brukade vara något dyrare förut men ser nu att priset gått ner skapligt, även på den trådlösa kontrollen.

Nu är samtidigt dessa bland de billigaste med, PS3 och PS4-kontrollers är betydligt dyrare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lifooz:

Skall vi testa Metro Last Light på den?:D

I typ -10 FPS..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I typ -10 FPS..

Hahah, ja det värsta är att det är nog det vi får förvänta oss.
Nintendos spelkonsoler är ju som sagt mest för casual, och det är väl alla konsoler när man tänker efter.
Minns så väl när jag hade lirat COD-WAW på datorn i 1080P och settings på ultra.
Sen får man se syrrans Xbox-360 köra samma spel och det ser ut som VHS vs 4K-Blu-ray.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/