Permalänk
Medlem

SSD - Bio Problem

Jo.. Nu I tisdag så fick jag ett problem med en av mina SSD. Jag var iväg till skolan i tisdag och när jag kommer hem så finns inte den i bioset. Det kunde hitta min andra SSD på 120GB men den andra SSD, den med OS på, kunde den inte hitta. Jag stoppade I min OS skiva och valde reparera och då fick jag det att fungera men jag ville inte att det skulle hända igen så jag ominstallerade och det hände exakt samma sak idag.

Så jag undra, vad är det som gör att det händer? 256GB (OS) SSDen försvinner alltid men min 120GB gör inte det..

Den hittar 256GB när jag ominstallera eller när jag kommer in på datorn igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sizkest:

Jo.. Nu I tisdag så fick jag ett problem med en av mina SSD. Jag var iväg till skolan i tisdag och när jag kommer hem så finns inte den i bioset. Det kunde hitta min andra SSD på 120GB men den andra SSD, den med OS på, kunde den inte hitta. Jag stoppade I min OS skiva och valde reparera och då fick jag det att fungera men jag ville inte att det skulle hända igen så jag ominstallerade och det hände exakt samma sak idag.

Så jag undra, vad är det som gör att det händer? 256GB (OS) SSDen försvinner alltid men min 120GB gör inte det..

Den hittar 256GB när jag ominstallera eller när jag kommer in på datorn igen.

Vad har du för SSD:er och har du de senaste firmwaren på dem?
Dessutom bör du ha OS-SSD:n på den första SATA-kontakten nr 1 eller 0 vilket som är först på ditt mobo.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för SSD:er och har du de senaste firmwaren på dem?
Dessutom bör du ha OS-SSD:n på den första SATA-kontakten nr 1 eller 0 vilket som är först på ditt mobo.

Jag har en Kinston 120GB SSD och en Corsiar 256GB SSD och jag har sen senaste firmwaren på dem.

Det är bara att den hittas in i bioset när jag har haft datorn avstäng i någon timme eller något vet ej exakt. Då jag kommer hem och ska starta datorn så hitta den in min Corsair SSD .. Men den hittas när jag ta och reparera datorn, då funkar det som vanligt och om jag sätter in OS skiva och installera om. Det är ju inte så att den inte hittas när jag installera OS eller något. Den bara försvinner is OS när jag haft datorn avstäng någon timme eller något.

Permalänk
Medlem

Gissar på att disken börjar ge upp, kan vara porten eller kabeln också. Hade samma problem med en OCZ-disk som försvann om datorn varit avstängd, till slut BSODaden datorn. Fick cleara CMOS för att ens få datorn att boota efter det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sizkest:

Jag har en Kinston 120GB SSD och en Corsiar 256GB SSD och jag har sen senaste firmwaren på dem.

Det är bara att den hittas in i bioset när jag har haft datorn avstäng i någon timme eller något vet ej exakt. Då jag kommer hem och ska starta datorn så hitta den in min Corsair SSD .. Men den hittas när jag ta och reparera datorn, då funkar det som vanligt och om jag sätter in OS skiva och installera om. Det är ju inte så att den inte hittas när jag installera OS eller något. Den bara försvinner is OS när jag haft datorn avstäng någon timme eller något.

Kolla då det jag tippsade om alltså att du har senaste firmwaren till Corsairen, samt att du kopplar in dem som jag försökte förklara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Gissar på att disken börjar ge upp, kan vara porten eller kabeln också.

Jag har bytt kablarna för att vara säker och hårddisken är inte ens gammal. Den är max 6 månader gammal

Permalänk
Medlem

Samma med min SSD innan den dog helt. Startade man om hittades den inte men låt man den va en stund eller hittades den. Gör en backup omgående!

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Samma med min SSD innan den dog helt. Startade man om hittades den inte men låt man den va en stund eller hittades den. Gör en backup omgående!

Jag flyttade alla filer när jag tog reparera och den funkade. Då tog jag allt och sparade det jag ville ha och sedan gjorde jag ominstallation men fungera ej visst. Har OS på min 120GB men den är för liten :S När jag väl börja lägga in alla program och sånt jag behöver så är det ej mycket plats kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jag flyttade alla filer när jag tog reparera och den funkade. Då tog jag allt och sparade det jag ville ha och sedan gjorde jag ominstallation men fungera ej visst. Har OS på min 120GB men den är för liten :S När jag väl börja lägga in alla program och sånt jag behöver så är det ej mycket plats kvar

Som personen du citerade menade, gör backup på på allt som låg där ta ur din SSD och reklamera denna så du får en ny SSD.
Och hur kan 120GB vara för litet för OS och program? Jag har OS, alla program samt 15 spel på min 120GB SSD och fortfarande 10% ledigt utrymme.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som personen du citerade menade, gör backup på på allt som låg där ta ur din SSD och reklamera denna så du får en ny SSD.
Och hur kan 120GB vara för litet för OS och program? Jag har OS, alla program samt 15 spel på min 120GB SSD och fortfarande 10% ledigt utrymme.

Du spelar väl gamla spel då antar jag eftersom de flesta spel idag tar upp 10-15Gb utrymme och vissa långt mycket mer

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som personen du citerade menade, gör backup på på allt som låg där ta ur din SSD och reklamera denna så du får en ny SSD.
Och hur kan 120GB vara för litet för OS och program? Jag har OS, alla program samt 15 spel på min 120GB SSD och fortfarande 10% ledigt utrymme.

Installera BF4 och Titanfall på en 120 SSD så är det Hasta La Vista Baby.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Installera BF4 och Titanfall på en 120 SSD så är det Hasta La Vista Baby.

Eller kommande Wolfenstein på 50GB

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som personen du citerade menade, gör backup på på allt som låg där ta ur din SSD och reklamera denna så du får en ny SSD.
Och hur kan 120GB vara för litet för OS och program? Jag har OS, alla program samt 15 spel på min 120GB SSD och fortfarande 10% ledigt utrymme.

Som dom andra säger så tar andra spel väldigt mycket plats. Om jag skulle installera Diablo 3 på min SSD så tar den upp 15GB bara där. Sedan så använder jag.. Photoshop, Sony Vegas och min GFX fil tar upp 6-7 GB och jag bruka spara massa bilder på disken och bla bla. Min 256GB hade runt 40-50GB kvar när jag väl installerade om. Så jag använder 200GB på min 256GB ..

Permalänk
Skrivet av Sizkest:

Jag har en Kinston 120GB SSD och en Corsiar 256GB SSD och jag har sen senaste firmwaren på dem.

Det är bara att den hittas in i bioset när jag har haft datorn avstäng i någon timme eller något vet ej exakt. Då jag kommer hem och ska starta datorn så hitta den in min Corsair SSD .. Men den hittas när jag ta och reparera datorn, då funkar det som vanligt och om jag sätter in OS skiva och installera om. Det är ju inte så att den inte hittas när jag installera OS eller något. Den bara försvinner is OS när jag haft datorn avstäng någon timme eller något.

Är det en F3 SSD?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Eller kommande Wolfenstein på 50GB

Titanfall är ju 50GB. BF4 är nära 40 också tror jag..
Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det en F3 SSD?

Det är denna https://www.komplett.se/corsair-ssd-neutron-series-256gb-kit/...

Permalänk

Okej, Vet att F3 serien och den jag köpte hade precis dit symtom innan den gav upp helt. Fast för mig räckte det med några omstarter och kolla kablar var i, så fungerade den i 2 dagar till innan den var helkörd (ny firmware testades).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, Vet att F3 serien och den jag köpte hade precis dit symtom innan den gav upp helt. Fast för mig räckte det med några omstarter och kolla kablar var i, så fungerade den i 2 dagar till innan den var helkörd (ny firmware testades).

För nu när jag har installeras OS på min 120GB SSD så fungera min 256GB SSD. Hittar den när jag är inne på datorn

Permalänk
Skrivet av Sizkest:

För nu när jag har installeras OS på min 120GB SSD så fungera min 256GB SSD. Hittar den när jag är inne på datorn

Jo, kan vara så du behöver ny firmware. Börjar du få instabil dator och blåskärmar, så sätter jag något på att SSD håller på att ge sig.

Men vilken port kör du din andra SSD på? Bytt kablar mellan dessa två ssd:er? Är lite annat när du inte kör os på den ssd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar