Permalänk
Medlem

Vilken mus är mest lik IE 3.0?

Hej!

Min gamla IE 3.0 har bestämt sig för att gå i pension, så antingen kan jag köpa en ny på MaxFPS eller så kan jag köpa någon annan modell. Sidoknapparna och scrollen är det enda som får mig att leta efter andra alternativ. Vilken mus är mest lik IE 3.0 i formen? De jag vet om är:

Deathadder
Alcor (den har dock endast ett betyg på Prisjakt och det är negativt, kan ju vara ett måndagsexemplar dock. Verkar liten)

Har testat Rival men den känns inte alls lik. Alldeles för hög och avlång.

Vad rekommenderar ni? Har tyvärr inte möjlighet att åka och testa så mycket. Någon som har använt 3.0 länge och bytt till något annat och blivit nöjd?

Mvh
Dalis

Permalänk

Min polare har en Deathadder, den är mycket trevlig enligt mig. Har många gånger tänkt typ "åh, Ms Ie-folk måste älska denna" när jag sitter vid hans dator.
Han köpte den 2011 och den känns inte sliten trots märket

Jag är dock ingen fan av dessa Microsoft-möss så ta inte mitt ord på för stort allvar - dina gelikar har säkert bättre råd.

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande några kvar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94897

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Haft 3.0 i sen den släpptes tills för ett år sen. Kör nu steelseries sensei, jag är då helnöjd iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:
Skrivet av daizoe:

Haft 3.0 i sen den släpptes tills för ett år sen. Kör nu steelseries sensei, jag är då helnöjd iaf

Jag vet att de finns kvar (skrev det i inlägget ), men jag gillar inte brytarna riktigt så jag tänkte om det finns bra alternativ.

Sensei är ju inte alls lik i formen. Jag kör palm och det fungerar ju inte så bra med Sensei. Gillar inte heller laser, men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Den första Zowie EC1 skrev dom till och med att den var lik IE 3.0!
Köpte den direkt och blev super nöjd!

Har dock en bättre version idag:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/159867-z...

EDIT:

Så här står det på MaxFPS:
Det finns två storlekar på musen, EC1 är lite större än EC2.
EC1 är ungefär som IME 3.0 i storlek och EC2 som Intellimouse Optical.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Den första Zowie EC1 skrev dom till och med att den var lik IE 3.0!
Köpte den direkt och blev super nöjd!

Har dock en bättre version idag:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/159867-z...

EDIT:

Så här står det på MaxFPS:
Det finns två storlekar på musen, EC1 är lite större än EC2.
EC1 är ungefär som IME 3.0 i storlek och EC2 som Intellimouse Optical.

En sådan kanske det blir, verkar ha riktigt lågt LOD och annat gott. Tack!

Permalänk
Medlem

Har kört IE 3.0 sedan tidernas begynnelse och varit väldigt nöjd. Testat en hel del möss, men den jag gick till efter IE 3.0 var Steelseries Sensei, väldigt trevlig mus.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kört IntelliMouse förut i MÅNGA år. Men uppgraderade till en Deathadder, eftersom min mamma varit ute och shoppat en sådan till sig själv kunde jag inte vara sämre. Tycker den är bra... Ersätter IntelliMouse bra eftersom båda är ganska stora och tror de är de som uppskattats hos IntelliMouse 3.0 att den är ganska ordentlig att hålla i.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

En sådan kanske det blir, verkar ha riktigt lågt LOD och annat gott. Tack!

Inge problem! Har faktiskt också varit en trogen 3.0 användare! Blev riktigt sur när man fick reda på att den skulle sluta tillverkas!
Då fick jag tipset om Zowie EC1 och har sedan dess bara använt den!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Zowie EC1 är mest lik.
sensei är en helt annan mus.
deathaddern är ganska lik i formen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Prova att känn på Steelseries Rival också, robust mus med bra sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har kört IE 3.0 sedan tidernas begynnelse och varit väldigt nöjd. Testat en hel del möss, men den jag gick till efter IE 3.0 var Steelseries Sensei, väldigt trevlig mus.

Skrivet av Vasadu:

Kört IntelliMouse förut i MÅNGA år. Men uppgraderade till en Deathadder, eftersom min mamma varit ute och shoppat en sådan till sig själv kunde jag inte vara sämre. Tycker den är bra... Ersätter IntelliMouse bra eftersom båda är ganska stora och tror de är de som uppskattats hos IntelliMouse 3.0 att den är ganska ordentlig att hålla i.

Skrivet av segafreaktwo:

Inge problem! Har faktiskt också varit en trogen 3.0 användare! Blev riktigt sur när man fick reda på att den skulle sluta tillverkas!
Då fick jag tipset om Zowie EC1 och har sedan dess bara använt den!

Skrivet av Breddas:

Zowie EC1 är mest lik.
sensei är en helt annan mus.
deathaddern är ganska lik i formen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack alla! Vill som sagt ha en mus som är lik 3.0, det är inte Sensei precis Står mellan EC1 och DeathAdder, personligen tycker jag inte om Razer och Deathadderns lätta brytare men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Prova att känn på Steelseries Rival också, robust mus med bra sensor.

Läs tråden, men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Tack alla! Vill som sagt ha en mus som är lik 3.0, det är inte Sensei precis Står mellan EC1 och DeathAdder, personligen tycker jag inte om Razer och Deathadderns lätta brytare men vi får se.

Den ligger rätt liknande i handen, var mest det jag tänkte på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Tack alla! Vill som sagt ha en mus som är lik 3.0, det är inte Sensei precis Står mellan EC1 och DeathAdder, personligen tycker jag inte om Razer och Deathadderns lätta brytare men vi får se.

Zowien har riktigt lätta brytare också.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av fogger:

Läs tråden, men tack för tipset

Ok att du inte kan känna på den, men kan säkert googla på någon som jämfört. 3.0 är ju inte direkt ovanlig, dessutom mycket efterapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Ok att du inte kan känna på den, men kan säkert googla på någon som jämfört. 3.0 är ju inte direkt ovanlig, dessutom mycket efterapad.

Förstår inte riktigt hur du menar men jag har testat, ja, till och med haft en Rival. Rivalen är mycket högre i bakkant och mer avlång.

Permalänk
Medlem

Jämförde att klicka lite med IE 3.0 och EC1. Det stämmer att EC1 brytaren är lättare, men det är väldigt marginellt och ingenting jag har tänkt på tidigare. För övrigt kan jag säga att jag är mycket nöjd med EC1, börjar bli en riktig trotjänare den också.

http://imgur.com/8KZRiLc

Permalänk
Medlem

Legend att ha gamla IE 3.0
Har för mig att den gamla IE 3.0 har ett par andra brytare mot den nya (mörkgråa), och nya EC eVo har andra brytare från vanliga EC. Jag upplever iaf att brytarna på EC eVo är lättare än 3.0 och inte lika spam-vänliga.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Jämförde att klicka lite med IE 3.0 och EC1. Det stämmer att EC1 brytaren är lättare, men det är väldigt marginellt och ingenting jag har tänkt på tidigare. För övrigt kan jag säga att jag är mycket nöjd med EC1, börjar bli en riktig trotjänare den också.

http://imgur.com/8KZRiLc

Vore grymt om du kunde ta en bild rätt ovanifrån mot ett ljusare underlag (så man ser EC1:an)!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Där ser man verkligen hur lika de är, tack. Fast detta gjorde det bara ännu svårare Får väl köpa alla helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag gick från 3.0 till Qpad 5k

Finns en ny från MS som liknar 3.0 i formen fast med blå sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag gick från 3.0 till Qpad 5k

Finns en ny från MS som liknar 3.0 i formen fast med blå sensor

Comfort Mouse 6000, inte alls samma sak som 3.0 men rätt lik form.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Beställde en IE 3 från maxfps.se (den enda återförsäljaren i Sverige) och den visar sig vara en piratkopia! Det verkar med andra ord som att det inte finns några möjligheter att få tag på musen längre... Dessutom vägrar maxfps att betala tillbaka hela beloppet för returen. Så: VARNING för maxfps.se

Permalänk
Medlem

Hur kan en så stor butik som MaxFPS sälja Piratkopior! :/
Riktigt lågt måste jag säga!
Sluthandlat hos dom för mig i alla fall!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av daffe:

Beställde en IE 3 från maxfps.se (den enda återförsäljaren i Sverige) och den visar sig vara en piratkopia! Det verkar med andra ord som att det inte finns några möjligheter att få tag på musen längre... Dessutom vägrar maxfps att betala tillbaka hela beloppet för returen. Så: VARNING för maxfps.se

Hur vet du det? Jag köpte 17 st för ett par månader sig men kan inte se att det skulle vara pirat?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur vet du det? Jag köpte 17 st för ett par månader sig men kan inte se att det skulle vara pirat?

För att jag använt IE 3 under 10+ år och har min gamla att jämföra mot. Dessutom tog jag ett antal bilder av piratkopian där jag jämför den mot originalet innan jag skickade tillbaka den. Kan lägga upp dom när jag kommer hem om så önskas. Det är en relativt välgjord piratkopia men skillnaden är uppenbar när man jämför tex scrollen (kopian mycket segare än originalet) samt knapparna (också segare och annat ljud)...

Permalänk
Medlem

Plus att andra verkar upptäckt samma sak

Skrivet av Mathias Lindwe:

Det är ju en kopia! Riktigt surt faktiskt

http://www.maxfps.se/moss/microsoft/intellimouse-explorer-30