Slött internet och inga upgraderingsmöjligheter? O.o

Permalänk

Slött internet och inga upgraderingsmöjligheter? O.o

Hej

Lirar runder på 2 tunna koppartrådar 24/1. Vilket suger ordentligt när det tar 8 timmar att ladda upp stora filer...
Eller när alla i hemmet försöker använda skype samtidigt. Då skiter det sig ordentligt.

Bor i Ystad och alla idioter samt bönder får Fiber, medans jag bor i ett kvarter där 90% är 85+/halvdöd.
Jag vill vara en del av alla idioter som får fiber.

I alla fall, finns där inget sätt att få snabbar uppladningshastighet på dessa koppartrådar? Jag har ju 24 ner, varför skulle jag ej kunna få 24 upp?
Det hade löst alla problem.

Min polare har 4G han får cirka 30 ner och 30 upp. Han var så tidig att skaffa det så att han har ingen begränsning på mängden data han får använda!! O.o
Själv om man går in och kollar nu så är begränsningarna på typ 50GB samt att det är Svindyrt!

Vi ringde till fibermupparna och dom sa att tack vara gamlingarna i kvarteret så kan det ta upp till 3 år innan jag får fiber.

Blir så trött på denna uppladningshastigheten...

Permalänk

Jag börjar gråta lite inom mig var gång...

Permalänk
Skrivet av XhovercatX:

Hej

Lirar runder på 2 tunna koppartrådar 24/1. Vilket suger ordentligt när det tar 8 timmar att ladda upp stora filer...
Eller när alla i hemmet försöker använda skype samtidigt. Då skiter det sig ordentligt.

Bor i Ystad och alla idioter samt bönder får Fiber, medans jag bor i ett kvarter där 90% är 85+/halvdöd.
Jag vill vara en del av alla idioter som får fiber.

I alla fall, finns där inget sätt att få snabbar uppladningshastighet på dessa koppartrådar? Jag har ju 24 ner, varför skulle jag ej kunna få 24 upp?
Det hade löst alla problem.

Min polare har 4G han får cirka 30 ner och 30 upp. Han var så tidig att skaffa det så att han har ingen begränsning på mängden data han får använda!! O.o
Själv om man går in och kollar nu så är begränsningarna på typ 50GB samt att det är Svindyrt!

Vi ringde till fibermupparna och dom sa att tack vara gamlingarna i kvarteret så kan det ta upp till 3 år innan jag får fiber.

Blir så trött på denna uppladningshastigheten...

Dold text

Tja!

Anledningen till att uppladnings hastigheten på ADSL är begränsat är både att tecnologin är till viss dels begränsad på stationerna. Samt att i mångfald så nöjer sig privat kunder med 1mb i uppladnings hastighet. (tror det finns företags abonnemang som kan öka upp det men då får du nog vara bered å betala löjligt höga priser för det) Tyvärr är det inte mycket å göra i ditt adsl ärende, skaffa fiber men som du säger. Fokuset ligger på bönderna så då blire antingen till å flytta eller leva med det :-/ I feel you bro.

Permalänk
Medlem

Ring din operatör och be dem ändra till Annex M; http://sv.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5_Annex_M

Jag är ingen expert på DSL, så jag kan inte säga om det går att ändra ytterligare.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Ring din operatör och be dem ändra till Annex M; http://sv.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5_Annex_M

Jag är ingen expert på DSL, så jag kan inte säga om det går att ändra ytterligare.

Det är är ingenting dom gör på måfå tror jag, iaf inte de jag har haft å göra med (Com Hem, Telia, Tele 2) Har jobbat för en del utav dom och man rör inte interleaven eller annat på stationerna om det inte är i felsökning syfte (å det har ju inte TS)

Permalänk
Rekordmedlem

24/1 beror på nog operatören eller eventuellt modemet, Telia ger förmodligen 24/2,5 via adsl och funkar vdsl så kan du få 60/12.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

24/1 beror på nog operatören eller eventuellt modemet, Telia ger förmodligen 24/2,5 via adsl och funkar vdsl så kan du få 60/12.

Telia säger att de kan leverera 12-30 ner och upp till 12 upp.

Vad menar dom med "upp till" 12 upp? vill inte betala 100kr mer i månaden och bara få typ 3 upp eller något.

Permalänk
Skrivet av XhovercatX:

Telia säger att de kan leverera 12-30 ner och upp till 12 upp.

Vad menar dom med "upp till" 12 upp? vill inte betala 100kr mer i månaden och bara få typ 3 upp eller något.

Deras hastighets garanti säger mellan 1 - 12. allt där emellan är godkänt och dom kommer inte felanmäla eller försöka öka det.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Deras hastighets garanti säger mellan 1 - 12. allt där emellan är godkänt och dom kommer inte felanmäla eller försöka öka det.

Antar att jag får vänta på fiber då...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XhovercatX:

Telia säger att de kan leverera 12-30 ner och upp till 12 upp.

Vad menar dom med "upp till" 12 upp? vill inte betala 100kr mer i månaden och bara få typ 3 upp eller något.

Du får fråga om stationen har adsl eller vdsl för de har numera klumpat ihop dem i "upp till 30" troligen har du adsl eller bor långt från stationen så fråga hur långt det är till stationen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får fråga om stationen har adsl eller vdsl för de har numera klumpat ihop dem i "upp till 30" troligen har du adsl eller bor långt från stationen så fråga hur långt det är till stationen också.

Är 90% på att jag har adsl. Då jag ringde till min operatör och de sa att det ej var möjligt att skaffa snabbare.

Trodde först det bara var operatören som var efterbliven, men tydligen så ligger det i stationen.

Är grymt sugen på att resa stora trästockar och dra en fiberkabel i luften!

Vi har redan grävt upp och lagt fiberrören ut i gatan, så allt jag behöver göra är att vänta på att gamlingarna i kvarteret skall försvinna så att där kan flytta in lite ungdomar som vill ha fiber ^^

Permalänk
Skrivet av XhovercatX:

Är 90% på att jag har adsl. Då jag ringde till min operatör och de sa att det ej var möjligt att skaffa snabbare.

Trodde först det bara var operatören som var efterbliven, men tydligen så ligger det i stationen.

Är grymt sugen på att resa stora trästockar och dra en fiberkabel i luften!

Vi har redan grävt upp och lagt fiberrören ut i gatan, så allt jag behöver göra är att vänta på att gamlingarna i kvarteret skall försvinna så att där kan flytta in lite ungdomar som vill ha fiber ^^

Dold text

Telia har inget o göra med leverans av hastighet när det kommer till adsl, det ägs av ett dotterbolag till dom kan man säga (mycket juridik i den skiten) Dock kan telia oftast leverera snabbare då dom är en av de få som fortfarande utvecklar tekniken i adsl nätet jämfört med andra företag. Dom vill ju uppgradera hastigheten hos stationer för adsl kunder nu igen, dock är det nog inget som vi kommer se i år eller en tid framåt.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för modem och abonnemang idag ? Vad får du för resultat från Bredbandskollen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du tycker att du har dåligt internet? Jag bor i Stockholm men är lik förbannat begränsad till 2 mbit pga att området jag bor i tycker det blir för dyrt att gräva in fiber. Ett jävla skämt är vad det är.
http://www.speedtest.net/result/3487906050.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Telia säger att de kan leverera 12-30 ner och upp till 12 upp.

Vad menar dom med "upp till" 12 upp? vill inte betala 100kr mer i månaden och bara få typ 3 upp eller något.

ADSL/vDSL är dyrt. Bara att bita i det sura äpplet och betala om de kan leverera.

Skrivet av ponask:

Du tycker att du har dåligt internet? Jag bor i Stockholm men är lik förbannat begränsad till 2 mbit pga att området jag bor i tycker det blir för dyrt att gräva in fiber. Ett jävla skämt är vad det är.
http://www.speedtest.net/result/3487906050.png

Du lär ju kunna få ut en högre hastighet om du bor i Stockholm.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Qrush:

ADSL/vDSL är dyrt. Bara att bita i det sura äpplet och betala om de kan leverera.

Du lär ju kunna få ut en högre hastighet om du bor i Stockholm.

Inte alltid sant, Ibland så finns det dödzoner.. det är sjukt men det är ett faktum.

Permalänk
Medlem

Får inte ut mer än såhär. Det är helt jävla otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Inte alltid sant, Ibland så finns det dödzoner.. det är sjukt men det är ett faktum.

Hade jag faktiskt ingen aning om. Det är skumt att större städer kan bli lidande på det sättet.

Skrivet av ponask:

Får inte ut mer än såhär. Det är helt jävla otroligt.

Jag antar att de vill att folk ska köpa 4g istället för att sitta kvar på adsl/vdsl.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Hade jag faktiskt ingen aning om. Det är skumt att större städer kan bli lidande på det sättet.

Egentligen så kvittar det vart du bor i landet om folk runt omkring dig inte vill uppgradera så går det inte.
Anledningen till att "bönder" får Fiber är dels pga bidraget och regeringsdirektivet men istället för att prata med 20personer så pratar man med 5.

Gamlingar har inte samma intresse och sätter enkelt stopp för grävning som kan göra det svårt för operatörerna att dra ledningarna.

Till TS så är det bara att bita ihop och flytta hemifrån eller knacka dörr och be grannarna att öppna ögonen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för modem och abonnemang idag ? Vad får du för resultat från Bredbandskollen ?

24/1
Clocalnet
Får 0.8 upp ungefär
Och 10-16 ner

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XhovercatX:

24/1
Clocalnet
Får 0.8 upp ungefär
Och 10-16 ner

Du kan troligen få bättre uppfart om du byter till ett abb som inte har bara 1Mbit upp, det går nog att dubbla det iallafall, Telai ger 2,5 upp och det innebär nog minst en fördubbling för dig i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad säger Glocalnet då? Det är ju bara att de byter profil så att de tillåter Annex M istället, men det kanske de redan har och din "låga" hastighet helt enkelt beror på att ledningen säger stopp.

Permalänk
Medlem

Inte säker på vad som är mest tragiskt...att du har så dålig uppkoppling eller att du tog ett foto av din skärm istället för att printscreena

Ring din operatör och kolla med dom annars kontakta Telia t.ex och hör vad dom skulle kunna erbjuda.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Inte säker på vad som är mest tragiskt...att du har så dålig uppkoppling eller att du tog ett foto av din skärm istället för att printscreena

Ring din operatör och kolla med dom annars kontakta Telia t.ex och hör vad dom skulle kunna erbjuda.

Gillar att fota skärmen, man kan se alla pixlar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Antar att jag får vänta på fiber då...

Eller flytta

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponask:

Du tycker att du har dåligt internet? Jag bor i Stockholm men är lik förbannat begränsad till 2 mbit pga att området jag bor i tycker det blir för dyrt att gräva in fiber. Ett jävla skämt är vad det är.
http://www.speedtest.net/result/3487906050.png

Var i Stockholm bor du? Bor du i en brf?
Läs mer om FTTH, Fiber to the home, på stosn.se
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro