Installerade om Windows – sämre poäng i Firestrike? (2 st 290)

Permalänk

Installerade om Windows – sämre poäng i Firestrike? (2 st 290)

Efter att ha blåst om hela datorn, dvs. formaterat och ominstallerat Windows 8.1, körde jag 3Dmark för att se vad jag skulle få för poäng. Naturligtvis inbillade jag mig inte att prestandan skulle påverkas just av detta, MEN, den stora skillnaden var att jag den här gången använde senaste skarpa versionen av Catalyst.

Förra gången jag gjorde testet hade jag version 13.12 och fick då 15200 (ungefär, minns inte exakt). Den här gången, med version 14.4 och en helt tom dator (dock med allt från Windows update installerat), fick jag bara 15000. Vad kan detta bero på? Jag vet att det är relativt marginellt, men hur kan resultatet bli SÄMRE med en tom dator och nyare drivrutiner? Specs i min signatur!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk

Har sett flera som fått sämre DX prestanda med mantle drivarna.
Dock så är ju skillnaden bara en dryg procent så det kan ju vara otur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hybinette:

Efter att ha blåst om hela datorn, dvs. formaterat och ominstallerat Windows 8.1, körde jag 3Dmark för att se vad jag skulle få för poäng. Naturligtvis inbillade jag mig inte att prestandan skulle påverkas just av detta, MEN, den stora skillnaden var att jag den här gången använde senaste skarpa versionen av Catalyst.

Förra gången jag gjorde testet hade jag version 13.12 och fick då 15200 (ungefär, minns inte exakt). Den här gången, med version 14.4 och en helt tom dator (dock med allt från Windows update installerat), fick jag bara 15000. Vad kan detta bero på? Jag vet att det är relativt marginellt, men hur kan resultatet bli SÄMRE med en tom dator och nyare drivrutiner? Specs i min signatur!

Denna skillnad ligger inom felmarginalen så dont worry!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Som sagt ovan, 200p är en minimal skillnad. Det räcker att någon bakgrundsprocess går igång så tappar du hundratals poäng direkt.

Nån setting i CCC kan ha ändrats, osv. Du kan vara helt lugn

Permalänk

Tack för de lugnade orden. Jag bara tänkte ifall det var så att det var någon krets som hade börjat lägga av, att fläkten inte fungerade som den skulle eller gud vet vad. Så fort någonting drar iväg en millimeter åt fel håll så tror jag alltid att det är början på undergången. Nåväl, jag får bita i det aningen bittra rönnbäret och acceptera läget!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit