Permalänk
Medlem

Min byggoskuld är nu helt tagen

I helgen så skulle jag uppdatera BIOS på mitt gamla AM2-moderkort, men trots att jag använde Gigabytes eget QFlash så gick något fel, och när jag startar om datorn så är BIOS korrupt. Naturligtvis hade jag inte sparat något kopia på hårddisken först, för det vore ju alldeles för smart...

Hur som helst, det var ju ändå dags att uppgradera datorn; jag hade egentligen tänkt göra det framåt sommaren, men nu fick det bli en panikbeställning från Inet på det jag hade råd med: en FX8350 4GHz BE och ett budgetkort, Gigabyte GA-970A-DSP3. Eftersom jag inte tänker överklocka så gör det inget att moderkortet har begränsade intällningar för volt osv. och 649 kr var precis vad jag hade råd med.

Jag har bytt i princip allt i mina datorer under årens lopp: grafikkort, hårddiskar, fläktar, nätagg osv., men det här var första gången som jag bytte CPU och moderkort. Lite nervöst var det, men jag hade märkt upp alla kablar när jag lossade dem från det gamla moderkortet, så installationen gick som en dans. Allt verkar funka på första försöket och jag är nu överlycklig ägare till en dator som nog klarar av Watch Dogs, Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

I helgen så skulle jag uppdatera BIOS på mitt gamla AM2-moderkort, men trots att jag använde Gigabytes eget QFlash så gick något fel, och när jag startar om datorn så är BIOS korrupt. Naturligtvis hade jag inte sparat något kopia på hårddisken först, för det vore ju alldeles för smart...

Hur som helst, det var ju ändå dags att uppgradera datorn; jag hade egentligen tänkt göra det framåt sommaren, men nu fick det bli en panikbeställning från Inet på det jag hade råd med: en FX8350 4GHz BE och ett budgetkort, Gigabyte GA-970A-DSP3. Eftersom jag inte tänker överklocka så gör det inget att moderkortet har begränsade intällningar för volt osv. och 649 kr var precis vad jag hade råd med.

Jag har bytt i princip allt i mina datorer under årens lopp: grafikkort, hårddiskar, fläktar, nätagg osv., men det här var första gången som jag bytte CPU och moderkort. Lite nervöst var det, men jag hade märkt upp alla kablar när jag lossade dem från det gamla moderkortet, så installationen gick som en dans. Allt verkar funka på första försöket och jag är nu överlycklig ägare till en dator som nog klarar av Watch Dogs, Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition.

Och det du bör ta med dig från denna händelse är att aldrig uppdatera bios med någon mjukvara inne i Windows

Permalänk

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Och det du bör ta med dig från denna händelse är att aldrig uppdatera bios med någon mjukvara inne i Windows

Det värsta är att jag gjorde samma sak med datorn före också, men då hade jag i alla fall sparat en BIOS-kopia så jag kunde gå tillbaka när det såklart gick fel.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Fattas bara att du ska köpa en helt ny dator i delar och bygga ihop
Att bygga en dator från scratch med allt nytt känns lite roligare än uppdatera sina befintliga delar (då det mer eller mindre är att ta bort och sätta dit på samma plats).

Jag själv har nog aldrig uppdaterat bios på någon av mina datorer jag haft under åren när jag tänker efter ...

Permalänk
Avstängd

Grattis ..dags att bli av med riktiga nu då haha
nä tänkte bara säga att även 970kort brukar gå rätt bra att köra oc på om man vill så länge man inte räknar med att tok maxxa cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Grattis ..dags att bli av med riktiga nu då haha
nä tänkte bara säga att även 970kort brukar gå rätt bra att köra oc på om man vill så länge man inte räknar med att tok maxxa cpu

Jag kör nog stock i några år, men en bättre kylare funderar jag på att köpa ganska snart.

Förresten är jag väldigt imponerad av Windows 7 - jag behövde inte installera om Windows trots att jag bytta CPU och moderkort, det var bara att starta datorn, låta den göra sitt och sen installera senaste ATI Catalyst och starta om datorn. Väldigt skönt.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Trevligt att bygget gick bra men tyvärr saknar tråden diskussionsvärde/vettig frågeställning. Om TS har en frågeställning går det bra att PM:a.

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...