Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Vad ska man titta på för att bygga en riktigt riktigt tyst men ändå hög-presterande PC? Jag blir lite "varm i kroppen" efter ett par dagar med senaste MacPro:n, dock lämpar sig den inte så optimalt för spelan varken i val av komponenter eller pris. Men satan i gatan vad tyst den är även vid maxbelastning.

Det kanske vore en intressant utmaning för Sweclockers: bygga en spel-PC med top-prestanda (i7 / R2 290X eller GTX 780) men som håller en riktigt låg ljudnivå.

du skall kolla på datorlåder som får plats med enorm vattenkylning så att du kan ha lågvarviga fläktar, då också vattenkyla grafikkorten. låder som Phanteks Enthoo Primo, Corsair 900D eller caselab. dock borde det gå att fixa i denna node804 då den känns väldigt bra planerad för vattenkylning dock inga 480 och 360 radiatorer. vet inte hur långt man kommer med 2-3 240radiatorer, lågvarviga fläktar - hur mycket det orkar kyla och fortfarande hållas tyst.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja detta kommer bli min första dator med riktig vattenkylning. dock tänkte jag börja med bara cpun. men du rekomenderar typ 2 st 30mm blackice framför alphacool 280 monsta och en 240 alphacool ut60. ska ha asus z97m plus och haswell refresh i5/i7. det ända jag beställt hitills är detta chassi och en slim slotin blueray. kommer flytta över mitt sapphire r9 290 tri-x från nuvarande så kommer inte få plats med radiator i fronten förns jag vattenkyler grafikkortet. och har ett v850 ståendes som ska in med.

Alltså ju mer radiatoryta du har desto bättre temperaturer kan du får vid samma fläkthastighet. Det finns flera olika saker som kan påverka hur bra temps du kan nå som du säkert vet. Är du beredd att köra dina fläktar i 15-2000 rpm vid spelande så kan du nå fina temps med lite radiatoryta, speciellt med täta (hög fpi) black ice rads. Men vill du ha bra prestanda från 800rpm och uppåt så är det mycket yta och radiatorer med låg fpi, alltså inte så tätt mellan bladen i radiatorn. Sen lite andra saker som att inte återvinna varm luft genom att ha alla radiatorer som insug osv Så kan du klämma många radiatorer men fortfarande ha något enstaka utblås så bör du köra på det och strunta i "feta"- rads.

Skrivet av Wladir:

Vore det en idotisk och / eller ogenomförbar idé att använda tomrummet ovanför nätagget för en dubbelmonterad radiator? Alltså 2x 240mm radiatorer sammanskruvade, kaka på kaka med fläktar övar, emellan och under?

Alltså det ger absolut inget. Du kan t.o.m göra det sämre eftersom du "återvinner" den varma luften. Bättre att ha en tjock radiator om man nu verkligen måste ha det (tjockleken ger mycket små prestandavinster). Högre luftflöde genom radiatorn ger linjära förbättringar.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

du skall kolla på datorlåder som får plats med enorm vattenkylning så att du kan ha lågvarviga fläktar, då också vattenkyla grafikkorten. låder som Phanteks Enthoo Primo, Corsair 900D eller caselab. dock borde det gå att fixa i denna node804 då den känns väldigt bra planerad för vattenkylning dock inga 480 och 360 radiatorer. vet inte hur långt man kommer med 2-3 240radiatorer, lågvarviga fläktar - hur mycket det orkar kyla och fortfarande hållas tyst.

De där burkarna är ju helt, ursäkta svenskan, äckligt stora. Går det inte att få en hyfsat slimmad PC-maskin som också uppfyller kravet ljudlös vid lätt arbete och susar vid hårdare arbete. Den MacPro:n jag sitter med på jobbet har ändå en 8-core 3.0 Ghz Xeon E5, Dubbla D700 6GB (påminner om 7970 eller W9000) samt 64GB RAM. Kan Apple lösa dessa problem genom deras helt "custom" design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

De där burkarna är ju helt, ursäkta svenskan, äckligt stora. Går det inte att få en hyfsat slimmad PC-maskin som också uppfyller kravet ljudlös vid lätt arbete och susar vid hårdare arbete. Den MacPro:n jag sitter med på jobbet har ändå en 8-core 3.0 Ghz Xeon E5, Dubbla D700 6GB (påminner om 7970 eller W9000) samt 64GB RAM. Kan Apple lösa dessa problem genom deras helt "custom" design?

jo pratar vi inte en extrem spelmaskin så är det ju inga problem att fixa litet å ljudlöst nöjer man sig med tex R9 270( http://www.powercolor.com/us/products_features.asp?id=535 ) och en processor på <95W dvs ej klockad ( i princip vilken Haswell I7 som helst) så har du passiv kylare ( http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.php?Idx=782 ) och ett passivt nättaggregat ( http://www.inet.se/produkt/6901840/silverstone-nightjar-520w-... ) så får du ju en knäpptyst gameingrigg som du till å med kan klämma in i ett Node 304 http://www.inet.se/produkt/6909876/fractal-design-node-304-vi...
och använder du Node 804 kan du nog köra 2 sånna 270 i crossfire.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Detta chassi kommer nog att få bli min nya filserver! Synology DS 213j växtes ur lite väl snabbt..

Permalänk
Medlem

Köpte detta här om dagen efter att jag kikat på videon, måste säga att jag är riktigt nöjd.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Flyttade min befintliga server konf. till ett node 804 idag.

Slängde också in ett Corsair H105 och 6st SP120 fläktar @ 7v.

Ett stort + är att vibrationerna i chassit från mina 8x3.5 diskar nu är
betydligt lägre än de var i mitt gamla Lian Li V354.

Synd bara att min 240 radiator ej gå att ha i den andra kammaren då man
använder bägge hårdiskburarna, samt att den bakre fläkten ligger väldigt
nära den ena hårdiskburen vilket bromsar luftutsuget.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk

Köpte en node 804 nyligen och är väldigt nöjd.
Älskar att det är 2 kammare så man kan fördela upp sakerna, blir snyggt och rent på sidan med fönstret om man nu gillar att se på sina grejjor

Visa signatur

Fractal Design Node 804 | ASUS ROG MAXIMUS VII IMPACT | ASUS GTX 970 STRIX 4GB | Intel Core i7-4790K
Corsair Hydro H75 | Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung 840 EVO SSD 250GB

Permalänk
Skrivet av Allsop:

Flyttade min befintliga server konf. till ett node 804 idag.

Slängde också in ett Corsair H105 och 6st SP120 fläktar @ 7v.

Ett stort + är att vibrationerna i chassit från mina 8x3.5 diskar nu är
betydligt lägre än de var i mitt gamla Lian Li V354.

Synd bara att min 240 radiator ej gå att ha i den andra kammaren då man
använder bägge hårdiskburarna, samt att den bakre fläkten ligger väldigt
nära den ena hårdiskburen vilket bromsar luftutsuget.

såg först nu att du hade köpt en corsair h105, fick du till några extra ringar till pumpen, har för mig folk har sagt att man får en blå, en röd och en grå.
om så är fallet, du har inte lust att sälja den röda ringen?
Man får nämligen bara med en grå till H75 som jag köpte

Visa signatur

Fractal Design Node 804 | ASUS ROG MAXIMUS VII IMPACT | ASUS GTX 970 STRIX 4GB | Intel Core i7-4790K
Corsair Hydro H75 | Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung 840 EVO SSD 250GB