Kylflänsar för vram/vrm till 7970

Permalänk
Medlem

Kylflänsar för vram/vrm till 7970

Hej!

Jag har ett Powercolor 7970 som med stockkylaren blir riktigt varmt. Jag har en Antec 620 över och tänker köpa NZXTs G10 Kraken. Med vattenkylning på gpun så lär temperaturerna sjunka avsevärt men problemet är att det inte ingår några kylflänsar för vram etc.

Jag har letat och det enda jag hittat är Zalmans VGA heatsink (http://www.dustin.se/product/5010072183/zalman-vga-chipset-he...). Vet någon var jag kan hitta bra kylflänsar ca 10 mm höga?

Tack på förhand
Kristofer

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M

Permalänk
Medlem

Tjena, Kör ett Likadant Powercolor 7970 med en Kraken g10 och Antec 620 som kylning. Kortet är flashat till ett 280X med 1150/1675. Lite knöligt att montera allt men väl där funkar det grymt. Ca 70grader i max temp med en singel corsair sp120 fläkt och nästintill knäpptyst. Gällande VRM hade jag ungefär 90grader med stockkylaren, då den inte har någon extra kylning eller avskärmning för minnena blåser stockfläktarna varm luft på chippen som gör att temperaturen skenar. Med kraken G10 monterad går nämligen inte temperaturen över 70 trots överclock, och detta troligtvis för att man inte pumpar varmluft över dem längre.

Så mina erfarenheter är att det är hellungt att strunta i extra vrm kylning i detta fall. kan tillägga att jag har ett hyffsat välventilerat chassi men inget extremt. Ni fick du en hel recension vare sig du vill eller inte, men lite skoj att vi hade samma grejer.

Permalänk
Medlem

Tack för grymt svar! Min tanke var också att 92 mm fläkten skulle räcka men jag har läst att kylflänsar skulle göra stor skillnad. Riktigt bra temperaturer också, 70 grader låter riktigt bra i 1150 mhz core. Kul att få svar av någon som har exakt samma utrustning

Finns det nå fördelar med att flasha till 280x? Låter intressant

Skrivet av Ecke11:

Tjena, Kör ett Likadant Powercolor 7970 med en Kraken g10 och Antec 620 som kylning. Kortet är flashat till ett 280X med 1150/1675. Lite knöligt att montera allt men väl där funkar det grymt. Ca 70grader i max temp med en singel corsair sp120 fläkt och nästintill knäpptyst. Gällande VRM hade jag ungefär 90grader med stockkylaren, då den inte har någon extra kylning eller avskärmning för minnena blåser stockfläktarna varm luft på chippen som gör att temperaturen skenar. Med kraken G10 monterad går nämligen inte temperaturen över 70 trots överclock, och detta troligtvis för att man inte pumpar varmluft över dem längre.

Så mina erfarenheter är att det är hellungt att strunta i extra vrm kylning i detta fall. kan tillägga att jag har ett hyffsat välventilerat chassi men inget extremt. Ni fick du en hel recension vare sig du vill eller inte, men lite skoj att vi hade samma grejer.

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kittepet:

Finns det nå fördelar med att flasha till 280x? Låter intressant

Nja du får lite andra stock frekvenser och OC marginaler, annars ser det nog mest roligare ut i GPU-Z. Dock kan det vara schyst att flasha kortet med de frekvenser och spänningar du vill köra så slipper man krångla med mjukvaru-överklockning i windows.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Nja du får lite andra stock frekvenser och OC marginaler, annars ser det nog mest roligare ut i GPU-Z. Dock kan det vara schyst att flasha kortet med de frekvenser och spänningar du vill köra så slipper man krångla med mjukvaru-överklockning i windows.

Lycka till!

Ska testa, tusen tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Tack! Coolerkit verkar ha lågprofilsflänsar

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Tjena, Kör ett Likadant Powercolor 7970 med en Kraken g10 och Antec 620 som kylning. Kortet är flashat till ett 280X med 1150/1675. Lite knöligt att montera allt men väl där funkar det grymt. Ca 70grader i max temp med en singel corsair sp120 fläkt och nästintill knäpptyst. Gällande VRM hade jag ungefär 90grader med stockkylaren, då den inte har någon extra kylning eller avskärmning för minnena blåser stockfläktarna varm luft på chippen som gör att temperaturen skenar. Med kraken G10 monterad går nämligen inte temperaturen över 70 trots överclock, och detta troligtvis för att man inte pumpar varmluft över dem längre.

Så mina erfarenheter är att det är hellungt att strunta i extra vrm kylning i detta fall. kan tillägga att jag har ett hyffsat välventilerat chassi men inget extremt. Ni fick du en hel recension vare sig du vill eller inte, men lite skoj att vi hade samma grejer.

Behövde du köpa någon distans att lägga mellan gpun och vattenkylaren för att få direktkontakt mellan de två, något liknande den här:

http://www.inet.se/produkt/5322038/ek-vga-supreme-hf-hd7970-c...

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M

Permalänk

Strunta INTE i VRM kylningen, VRM är det som går varmast på kortet. Det lär sitta nån form av VRM kylning på kortet. Om den inte sitter fast i kylaren så låt den sitta kvar helt enkelt.

Kör du med lösa kylflänsar som du sätter dit så var noga att använda thermal tape, så det blir isolering mellan fläns/VRM. Annars kan du kortsluta VRM och då är kortet rökt.

VRAM blir inte nämnvärt varma, du behöver inte bry dig om att köra kylflänsar på dom.