Installation av SSD - Vad behövs, hjälp!

Permalänk
Medlem

Installation av SSD - Vad behövs, hjälp!

Hej,

då jag inte är kunnig inom detta område söker jag hjälp här.

Jag har fått hem min Samsung SSD EVO 840 120GB, men har problem då jag ska installera. Rättare sagt jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag har fått med en SATA kabel 6gb/s, ingen strömkabel ( om det nu behövs? ).

jag vill kunna använda denna SSD hårddisk för att lagra spel etc. men samtidigt använda min HDD för allt annat som jag har just nu.
Så min fråga är, hur och vad behöver jag för att koppla rätt? Behövs en strömkabel från SSDn också såsom HDD har?

Jag låter säkert väldigt dum i huvet, men jag kan som sagt ingenting om att koppla rätt osv...

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Hej,

då jag inte är kunnig inom detta område söker jag hjälp här.

Jag har fått hem min Samsung SSD EVO 840 120GB, men har problem då jag ska installera. Rättare sagt jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag har fått med en SATA kabel 6gb/s, ingen strömkabel ( om det nu behövs? ).

jag vill kunna använda denna SSD hårddisk för att lagra spel etc. men samtidigt använda min HDD för allt annat som jag har just nu.
Så min fråga är, hur och vad behöver jag för att koppla rätt? Behövs en strömkabel från SSDn också såsom HDD har?

Jag låter säkert väldigt dum i huvet, men jag kan som sagt ingenting om att koppla rätt osv...

Tacksam för svar!

Ska du ha Windows på SSD?
Den måste likt din HDD ha SATA+Ström.

Ska du ha windows på den gör du enklast att koppla in SSD, koppla ur HDD och installera Windows på SSD. (Händer annars att Windows lägger saker på HDD)
Sätt tillbaks HDD och se till att Bootordningen har SSD som första.
Sedan kan du formatera HDD eller vad du nu vill göra med den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ska du ha Windows på SSD?
Den måste likt din HDD ha SATA+Ström.

Ska du ha windows på den gör du enklast att koppla in SSD, koppla ur HDD och installera Windows på SSD. (Händer annars att Windows lägger saker på HDD)
Sätt tillbaks HDD och se till att Bootordningen har SSD som första.
Sedan kan du formatera HDD eller vad du nu vill göra med den.

Hej, tack för hjälpen! jag hade tänkt ha windows och något spel på den. Men då måste jag alltså införskaffa mig en strömkabel till SSDn för att jag ska kunna ha båda ikopplade samtidigt? Vet du vart man kan hitta någon sån billigt?

Tack så mycket för hjälpen ska kolla om jag kan fixa det där då jag beställt strömkabeln vill säga!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Strömkabeln sitter i nätaggregatet, inget du behöver köpa till. Glöm inte aktivera ACHI i bios innan du installerar os bara.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Hej, tack för hjälpen! jag hade tänkt ha windows och något spel på den. Men då måste jag alltså införskaffa mig en strömkabel till SSDn för att jag ska kunna ha båda ikopplade samtidigt? Vet du vart man kan hitta någon sån billigt?

Tack så mycket för hjälpen ska kolla om jag kan fixa det där då jag beställt strömkabeln vill säga!

Strömmen får du via ditt nätaggregat som fördelar ut ström till alla komponeter i datorn.
Där sitter det redan strömkablar på.
Nu vet jag inte om du har en stationär eller laptop?

Visa signatur

Processor:Intel® i7 2600K, @ 4,3 GHz | Skärm:SAMSUNG S27A950D 120Mz 3D| Chassi:NZXT S340 White| Grafikkort:Gigabyte GTX Titan 6GB | Moderkort:Asus P8Z68-V PRO Z68 GEN 3 | Nätagg: Corsair RM750W | Hårddisk1:SSD Intel 520, 180GB | Hårddisk2:Samsung 500GB | Minne:Corsair Classic 16GB 1600MHz | Mus:Logitech G500 Laser | Musmatta:S&S Steel | Ljudkort:Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | Tangentbord:Logitech G110 | Hörlurar: Q1339

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse74:

Strömmen får du via ditt nätaggregat som fördelar ut ström till alla komponeter i datorn.
Där sitter det redan strömkablar på.
Nu vet jag inte om du har en stationär eller laptop?

Jag har en stationär. Men det jag vill kunna göra är att använda min nuvarande HDD samtidigt med SSDn och isf måste väl dom ha varsin strömkabel från nätagget? För nu har jag bara en ju, till HDD.

Isf måste man köpa till en Sata strömkabel som jag förstår, eller är jag helt ute och cyklar? haha

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte vad den här artikeln http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... men det står för inkoppling av två hårddiskar, funkar en sån att använda för att ha både SSD och HDD samtidigt?

annars finns denna, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
om jag förstår rätt så ska den fungera att använda sig utav för att koppla in ström till SSDn?

alternativt http://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-s...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

nu vet jag inte vad den här artikeln http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... men det står för inkoppling av två hårddiskar, funkar en sån att använda för att ha både SSD och HDD samtidigt?

annars finns denna, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
om jag förstår rätt så ska den fungera att använda sig utav för att koppla in ström till SSDn?

alternativt http://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-s...

Ja en Ström Y-kabel SATA fungerar bra för dig om du inte har någon ledig SATA ström kontakt i datorn.

Även Strömadapter SATA-5,25 från Kjell&Co och Strömadapter Molex ha-2x SATA ho från Inet fungerar om du har en ledig Molex kontakt i datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag har en stationär. Men det jag vill kunna göra är att använda min nuvarande HDD samtidigt med SSDn och isf måste väl dom ha varsin strömkabel från nätagget? För nu har jag bara en ju, till HDD.

Isf måste man köpa till en Sata strömkabel som jag förstår, eller är jag helt ute och cyklar? haha

Låter riktigt märkligt om ditt nätagg endast skulle ha 1 SATA kontakt, vanligtvis sitter det 3-4 per lina och ofta 2 linor på ett agg.
Vad har du för nätagg i datorn?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Låter riktigt märkligt om ditt nätagg endast skulle ha 1 SATA kontakt, vanligtvis sitter det 3-4 per lina och ofta 2 linor på ett agg.
Vad har du för nätagg i datorn?

https://www.inet.se/produkt/6900306/fractal-design-tesla-650w-80

Det är mitt nätagg, men jag behöver väl någon sladd för att ha både ssd och hdd inkopplade då jag bara till hdd nu och en sata kabel till ssdn, så en strömkabel till ssd eller någon av dom jag förut kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

https://www.inet.se/produkt/6900306/fractal-design-tesla-650w-80

Det är mitt nätagg, men jag behöver väl någon sladd för att ha både ssd och hdd inkopplade då jag bara till hdd nu och en sata kabel till ssdn, så en strömkabel till ssd eller någon av dom jag förut kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns 2 st kablar med totalt 6st SATA ström kontakter från ditt nätaggregat.

Citat från produktbeskrivning för Fractal Design Tesla 650W 80+

"
1x 20/24-pin, 65cm
1x 8(4+4)-pin, 65cm
2x PCI-express 8-pin(6+2) cable, 45cm
1x SATA cable, 3 connectors, total 80cm
1x SATA cable, 3 connectors, total 65cm
1x Molex 4-pin cable, 3 connectors, total 80cm
1x Molex 4-pin/Floppy cable, 2+1 connectors, total 65cm"

Så du har nog flera SATA ström kontakter som är lediga i datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det finns 2 st kablar med totalt 6st SATA ström kontakter från ditt nätaggregat.

Citat från produktbeskrivning för Fractal Design Tesla 650W 80+

"
1x 20/24-pin, 65cm
1x 8(4+4)-pin, 65cm
2x PCI-express 8-pin(6+2) cable, 45cm
1x SATA cable, 3 connectors, total 80cm
1x SATA cable, 3 connectors, total 65cm
1x Molex 4-pin cable, 3 connectors, total 80cm
1x Molex 4-pin/Floppy cable, 2+1 connectors, total 65cm"

Så du har nog flera SATA ström kontakter som är lediga i datorn.

Jag måste vara helt pantad eller något, men själva kabeln då? finns dom redan eller? måste väl ha någon sådan för att det ska funka

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag måste vara helt pantad eller något, men själva kabeln då? finns dom redan eller? måste väl ha någon sådan för att det ska funka

Om du klickar på bilden Figure 4 på denna sida så ser du att den översta och den tredje kabeln räknat uppifrån har SATA ström kontakter som du kan koppla direkt till din SSD http://www.hardwaresecrets.com/article/Fractal-Design-Tesla-R...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag måste vara helt pantad eller något, men själva kabeln då? finns dom redan eller? måste väl ha någon sådan för att det ska funka

Verkar som det har uppstått viss förvirring.
Vad SirMacke sade ovan var att den "måste likt din HDD ha SATA+Ström".

Ström (för SATA, ej molex) och datakabel (SATA); det sistnämnda är det som man vanligtvis kan sakna. Det brukar följa med några, eller flera, till moderkortet. Men det är inga problem att skaffa en extra för en liten peng. Alla ATX-nätaggregat torde ha strömanslutningar så det räcker, om du inte har fullt med hårddiskar redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Verkar som det har uppstått viss förvirring.
Vad SirMacke sade ovan var att den "måste likt din HDD ha SATA+Ström".

Ström (för SATA, ej molex) och datakabel (SATA); det sistnämnda är det som man vanligtvis kan sakna. Det brukar följa med några, eller flera, till moderkortet. Men det är inga problem att skaffa en extra för en liten peng. Alla ATX-nätaggregat torde ha strömanslutningar så det räcker, om du inte har fullt med hårddiskar redan.

Ja jag som är dum i huvudet, har hittat kablarna. Nu är de bara till själva installationen att installera Windows på ssdn och ha kvar allt annat på HDD som är de svåra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Har installerat Windows på SSD nu, en fråga bara.
Jag har allt kvar på min HDD, men kan jag lägga dessa program på skrivbordet utan att det blir problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2