Permalänk
Medlem

Köpråd Router - ASUS

Hejsan!

Jag behöver införskaffa mig en router då jag ska flytta hemifrån...
Vi kommer bo flera stycken i en lägenhet så WiFi:t behöver vara bra, samt att jag gillar hålla på med servrar så får gärna vara bra webbgränsnitt.

Någon här som kan rekommendera en router?

Jag har kollat på https://www.inet.se/produkt/5404466/asus-rt-n66u-n900-dual-band
och
https://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-band.

Men även kikat på http://www.inet.se/produkt/5405502/d-link-dir-868l-ac1750-smartbeam-cloud-router...

Budget cirka 1000kr som ni ser, någon som kan flika in med något eller säga att jag ska slå till på någon utav dessa?

Mvh,
TrueType.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Någon av dessa skulle jag rekommendera: TP-Link TL-WDR4900 eller TP-Link Archer C7. Väldigt mycket för pengarna och de funkar bra. Har själv en WDR4300 och den har inte behövts startas om sen den köptes för en månadsedan och den har ett försåtligt webb-gränssnitt. Den klarar i alla fall av tre datorer två mobiler och en surfplatta.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Tack, kan du utveckla lite mer varför du är nöjd och varför jag skulle köpa denna?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Någon av dessa skulle jag rekommendera: TP-Link TL-WDR4900 eller TP-Link Archer C7. Väldigt mycket för pengarna och de funkar bra. Har själv en WDR4300 och den har inte behövts startas om sen den köptes för en månadsedan och den har ett försåtligt webb-gränssnitt. Den klarar i alla fall av tre datorer två mobiler och en surfplatta.

Tackar för detta, kikar lite på den nu.
Vet inte varför men lutar mig hellre mot D-Link eller ASUS än TP-link, men är väl en magkänsla bara.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Tackar för detta, kikar lite på den nu.
Vet inte varför men lutar mig hellre mot D-Link eller ASUS än TP-link, men är väl en magkänsla bara.

Själv har jag inga bra erfarenheter av D-Link. Visst är TP-link mer (budget) än Asus men har som sagt inte haft något problem med min och folk verkade ha bra saker att säga om dem på diverse reviews. Största fördelen med Asus är att du får två års garanti men en Asus router verkar kosta nästan dubbelt så mycket för samma prestanda.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Själv har jag inga bra erfarenheter av D-Link. Visst är TP-link mer (budget) än Asus men har som sagt inte haft något problem med min och folk verkade ha bra saker att säga om dem på diverse reviews. Största fördelen med Asus är att du får två års garanti men en Asus router verkar kosta nästan dubbelt så mycket för samma prestanda.

Ja, det är inte för märket ASUS som jag hellre väljer dem faktiskt...
Har dåliga erfarenheter av ASUS och kan mycket väl tänka mig att inte supporta dem mer.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Köpte själv precis en Asus RT-N56U på cdon för 499kr. Gör vad den ska för det priset.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ