Internet slutar fungera. Tror det kan vara DHCP.

Permalänk
Medlem

Internet slutar fungera. Tror det kan vara DHCP.

Hej jag har haft problem med min internet uppkoppling. Jag har pratat med comhem men som alltid så är det inget fel på modemet och det är inte deras fel. Så jag vänder mig till er. mitt internet dör randomly. Om jag kör cmd - ipconfig så har den bytt från ipv4 till ipv6. Från början 192.168.0.6 till 169.254.147.141. Och fel medelande i Netgear router är: DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-
Jag har googlat länge men allting jag provar löser inte problemet. Så jag hoppas att någon av er har hafft detta problem. Tack för svar

Permalänk
Vila i frid

Har du modem eller router eller båda? Meddelandet i routern, kommer det från uplink (wan) eller downlink (lan) interfacet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Hej jag har haft problem med min internet uppkoppling. Jag har pratat med comhem men som alltid så är det inget fel på modemet och det är inte deras fel. Så jag vänder mig till er. mitt internet dör randomly. Om jag kör cmd - ipconfig så har den bytt från ipv4 till ipv6. Från början 192.168.0.6 till 169.254.147.141. Och fel medelande i Netgear router är: DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-
Jag har googlat länge men allting jag provar löser inte problemet. Så jag hoppas att någon av er har hafft detta problem. Tack för svar

Om din PC byter ip från 192.168.0.6 till 169.254.*.* så tyder det på att PC'n inte lyckats med sin dhcp-förhandling.
Felet ligger någonstans mellan din PC och din router.

Uppdatera drivrutiner i PC, byt kabel, gör factory reset på routern.
Är det fler datorer som har samma problem eller är det bara en dator som drabbas?

Permalänk
Sötast

Ja, något ipv6 ip är det inte på tal om utan windows delar ut ett fallback ip till dig då den inte får något svar från DHCPservern, sen vad det beror på är den stora frågan.

Jag hade börjat i den enkla änden och helt enkelt satt en fast IPadress till din dator antingen i routern eller direkt i interfacet på datorn, skulle problemen kvarstå så är det något annat som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om din PC byter ip från 192.168.0.6 till 169.254.*.* så tyder det på att PC'n inte lyckats med sin dhcp-förhandling.
Felet ligger någonstans mellan din PC och din router.

Uppdatera drivrutiner i PC, byt kabel, gör factory reset på routern.
Är det fler datorer som har samma problem eller är det bara en dator som drabbas?

Tja srry att jag svara så sent. Jag har bytt kabel gjort factory reset och uppdaterat drivrutinerna. Men det kvarstår. Det är bara på min PC det händer. Tycker du jag ska beställa ett nytt modem ?

Permalänk
Medlem

Nja, pröva bara låsa din IP i nätverksinställningarna istället, borde funka så länge den inte blir plockad av någon annan dator, alternativt välj en högre upp(ex 192.168.0.30) och lås vid den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Tja srry att jag svara så sent. Jag har bytt kabel gjort factory reset och uppdaterat drivrutinerna. Men det kvarstår. Det är bara på min PC det händer. Tycker du jag ska beställa ett nytt modem ?

Om det funkar bra på andra datorer och mobiler så är det nog inte fel på modemet.

Som kenaii föreslår så kan du testa att sätta en statisk ip i din dator. Det fixar visserligen inte problemet men kan funka som en work-around.